Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Lalka Momo zachęca do samobójstwa. Kolejny "niebieski wieloryb"?

Avatar placeholder
14.08.2018 12:06
Laleczka Momo może negatywnie oddziaływać na dzieci i młodzież
Laleczka Momo może negatywnie oddziaływać na dzieci i młodzież (youtube.com)

Momo, postać o wielkich wytrzeszczonych oczach i groteskowym uśmiechu, przypomina upiorną lalkę. Momo funkcjonuje w aplikacji WhatsApp. Dodając w komunikatorze do swoich kontaktów Momo, zaczynamy z demoniczną lalką groźną grę. Ostrzegamy rodziców.

1. Kim jest Momo?

Momo wysyła użytkownikom komunikatora WhatsApp wiadomości – wyzwania. Zachęca do określonych działań. Zazwyczaj prezentuje treści epatujące agresją i przemocą. Konsekwentnie przesyła pogróżki, jeśli zadania nie są realizowane. Na końcu gry jest wielka kulminacja, czyli zachęta do popełnienia samobójstwa.

Wizerunek laleczki Momo zaczerpnięto z budzącej kontrowersje twórczości artystycznej japońskiego lalkarza Midori Hayashi. Jego prace to budzące niepokój lalki z deformacjami, wypatroszone lub okaleczone. Mimo turpistycznej stylistyki, artysta odcina się od internetowej ”zabawy” z Momo.

Midori Hayashi tworzy lalki będące inspiracją dla postaci Momo
Midori Hayashi tworzy lalki będące inspiracją dla postaci Momo (www.facebook.com/midori.hayashi.716)

2. Samobójcza zabawa z laleczką

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Lalka zbiera już swoje żniwo w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Argentynie. W Europie zachodniej zainteresowani Momo są młodzi Niemcy i Francuzi. Śmierć 12-latki w Argentynie według policji jest efektem tej diabolicznej gry. Wiadomo, że dziewczynka zamieszczała w internecie relacje wideo z realizacji wyzwań otrzymywanych od przerażającej lalki.

Laleczka Momo może zachęcać do samobójstwa
Laleczka Momo może zachęcać do samobójstwa (youtube.com)

3. Slenderman

Historia lubi się powtarzać. Kilka lat temu podobna gra "Slenderman", której bohaterem była pozbawiona twarzy postać w czerni, doprowadziła do autodestrukcyjnych i agresywnych zachowań u młodzieży. 15-letnią dziewczynę z Wisconsin oskarżono o próbę zabójstwa koleżanki, która tylko cudem uszła śmierci, po otrzymaniu 19 ciosów nożem. Sprawczyni otrzymała surowy wyrok, ma spędzić 40 lat w szpitalu dla umysłowo chorych.

Zobacz też: Moje dziecko się samookalecza, co zrobić?

4. Niebieski wieloryb

Niedawno rodzice i nauczyciele byli uczulani, aby zwracać uwagę, czy młodzi ludzie nie bawią się w ”niebieskiego wieloryba”. Ta pseudozabawa również miała zachęcać dzieci do popełniania samookaleczeń oraz samobójstw. Niektórzy zarzucali mediom sztuczne nadmuchiwanie problemu i tym samym zachęcanie młodzieży do destrukcyjnych zachowań.

Zobacz też: Naukowcy są krok bliżej wynalezienia leku, który zapobiega samobójstwom

5. Nie podejmuj wyzwania

Policja w krajach, gdzie gra już trwa, zachęca do prewencji. Apeluje, aby wystrzegać się dodawania nieznanych użytkowników w aplikacji. Rodzice powinni uważniej przyjrzeć się nastolatkom i ich kontaktom.

Doświadczenie uczy, że nie można tych ostrzeżeń lekceważyć. Warto zweryfikować internetową aktywność dziecka i pilnować, żeby nie bawiło się z laleczką Momo.

Niekórzy użytkownicy uważają, że lalka Momo to tylko kampania marketingowa, którą prowadzi WhatsApp. Miejmy nadzieję, że tak właśnie jest.

Zobacz też: Jak postępować z osobą, która chce popełnić samobójstwo?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze