Najlepsze i najgorsze pozycje do spania

Rozdrażnienie, ból głowy i karku, bezdech oraz arytmia – wszystkie te dolegliwości mogą być efektem złego ułożenia podczas snu. Dowiedz się, jak pozycja naszego ciała wpływa na narządy. Zobacz, w jakich pozycjach najlepiej spać.

Zobacz film: "8 godzin snu to za mało?"

1. Jak pozycja spania wpływa na nasze zdrowie?

”Zastygnięcie” w jednej pozycji podczas snu, to dla naszego ciała konretne zjawisko fizyczne. W jednym miejscu dochodzi do nacisku, natomiast w innym do rozluźnienia. Nasze narządy są zmuszone do ułożenia w konretnej pozycji. Może ona utrudniać lub ułatwiać pewne procesy, które mimo snu nadal toczą się w naszym organizmie.

Gdy skrzyżujemy ramiona, to nie możemy odetchnąć pełną piersią. Zbyt długie pozostawanie w tej pozycji może powodować niedoltenienie. Czasem relaks przed snem nie wystarczy. Co zrobić, żeby spać dobrze i ułożyć się do snu w taki sposób, aby było to najzdrowsze dla naszego ciała?

2. Spanie na brzuchu

Specjaliści od snu zgadzają się – ta pozycja jest nieodpowiednia dla naszego ciała. Takie ułożenie sprawia, że sen może być niebezpieczny dla zdrowia. Powoduje nacisk na żołądek i przepychanie kwasów żołądkowych w górę układu trawiennego.

Co więcej – obciążamy nasz kręgosłup. Skutkuje to brakiem odpowiedniego nasączenia płynem rdzeniowym pomiędzy dyskami. Najbardziej cierpi część piersiowo-szyjna. Nie zdziw się, jeśli po przebudzeniu odczuwasz ból karku lub górnej części pleców. Możesz również odczuwać problemy z oddychaniem.

#dziejesienazywo: Czy bezsenność wymaga wizyty u psychiatry? (WIDEO)
#dziejesienazywo: Czy bezsenność wymaga wizyty u psychiatry? (WIDEO)

Kiedy bezsenność wymaga wizyty u specjalisty? Czy porada psychiatryczna to dobre rozwiązanie? A może...

zobacz galerię

3. Spanie na wznak

Ta pozycja natomiast jest najzdrowsza dla naszego ciała. Niestety, nie lubimy tak spać. Jedynie 8 proc. osób zasypia w takim ułożeniu. W ten sposób odpoczywają mięśnie karku i kręgosłupa. Pamiętaj jednak o odpowiednio dobranej poduszce. Od tego też zależy jakoś twojego snu.

Spanie na wznak powoduje, że kręgosłup położony jest w neutralnej pozycji. Chroni też narządy wewnętrzne przed naciskiem i rozluźnia mięśnie. Spróbój się przyzwyczaić do tej pozycji - zapewni ci zdrowy sen.

4. Spanie w pozycji embrionalnej

Tak śpi najwięcej osób. Niestety, nie jest to pozycja dobra. Może wydawać się nam najwygodniejsza, jednak naciska na jedną stronę biodra, ściska żołądek i może powodować niedotlenienie innych narządów wewnętrznych. Zwróć uwagę, że tak leżąc powodujesz, że kręgosłup nienaturalnie się wygina.

10 rzeczy, które nie pozwalają ci spać spokojnie
10 rzeczy, które nie pozwalają ci spać spokojnie [10 zdjęć]

Zbyt późne posiłki i przekąski nie pozwalają twojemu organizmowi wyciszyć się i podnoszą poziom insuliny...

zobacz galerię

5. Spanie jak rozgwiazda

Jest podobne do spania na wznak. Nogi jednak są rozłożone, a ręce są zgięte w łokciach i uniesione nad głowę. Dzięki temu napięcie w okolicy kręgów piersiowych jest mniejsze. Pozycja ta ma jednak pewne minusy. Może powodować refluks i wzmagać chrapanie. Ręce pozostawione zbyt długo w jednej pozycji mogą zacząć drętwieć.

Zwróć uwagę, na pozycję w jakiej się wybudzasz. Zadbaj o wygodny materac, poduszkę i pościel.

Ułożenie w łóżku wpływa na jakość twojego snu
Ułożenie w łóżku wpływa na jakość twojego snu (123rf.com)

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz też: Lekarz zdradza, jak szybko zasnąć. Wystarczy 10 minut.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy