Nietolerancja pokarmowa - charakterystyka, produkty powodujące nietolerancje, co można jeść, probiotyk a nietolerancja

Nietolerancja pokarmowa objawia się nieprawidłową odpowiedzią immunologiczną po spożyciu danego produktu. Układ odpornościowy osoby uczulonej wytwarza przeciwciała, by "zwalczyć" alergen. Niektóre osoby doświadczają jednak uciążliwych objawów po zjedzeniu konkretnych produktów nawet wtedy, gdy ich organizm nie produkuje przeciwciał. Tak zwana nadwrażliwość na produkty spożywcze jest wynikiem działania wielu różnych mechanizmów. Inna nazwa tego zjawiska to nietolerancja pokarmowa.

spis treści

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Nietolerancja pokarmowa - charakterystyka

Nietolerancja pokarmowa to znacznie częstszy problem niż alergia pokarmowa. Pierwsze objawy nietolerancji pokarmowej pojawiają się zwykle z pewnym opóźnieniem – nawet po kilku godzinach od spożycia danego produktu. Objawy mogą utrzymywać się przez kilka godzin aż do następnego dnia. Wiele osób doświadcza nietolerancji pokarmowej na kilka produktów lub wręcz całe grupy pokarmów. W takiej sytuacji znacznie trudniej jest ustalić, które substancje lub produkty są odpowiedzialne za wystąpienie niepożądanych objawów.

W przypadku alergii pokarmowej pacjent nie toleruje nawet niewielkiej ilości alergenu – minimalna jego ilość może wywołać bowiem reakcję układu immunologicznego. Z kolei osoby z nietolerancją pokarmową są zwykle w stanie spożyć umiarkowaną ilość danej substancji lub produktu bez poważniejszych następstw. Jeśli jednak przyjmują znaczne ilości danego produktu lub spożywają go zbyt często, mogą pojawić się u nich objawy nietolerancji pokarmowej, ponieważ ich organizm ma problemy z trawieniem danego pokarmu. Typowe objawy nadwrażliwości na pokarm to: zmęczenie, wzdęcia, biegunka lub zaparcia, problemy skórne, bóle głowy lub dolegliwości związane ze stawami.

2. Nietolerancja pokarmowa - produkty powodujące nietolerancję pokarmową

Niepożądana reakcja na pokarm może być wynikiem spożycia produktów spożywczych z różnych grup. Najczęściej jednak występuje nietolerancja pokarmowa na mleko i laktozę (cukier znajdujący się w mleku), gluten, pszenicę, konserwanty w żywności oraz substancje naturalne obecne w pokarmie (np. kofeina). Nietolerancja laktozy jest wynikiem niedoboru laktazy – enzymu odpowiedzialnego za rozkład laktozy do cukrów, które mogą zostać wchłonięte do krwiobiegu.

Nadwrażliwość na mleko to powszechne zjawisko wśród dzieci poniżej drugiego roku życia. Dla kontrastu, nietolerancja pokarmowa dodatków do żywności zdarza się bardzo rzadko u dzieci i dorosłych. Źródłem nadwrażliwości na pokarm mogą być także konserwanty z grupy siarczanów. Są one często dodawane do suszonych owoców, by zapobiegać rozwojowi pleśni. Występują również naturalnie w czerwonym winie. Reakcja organizmu na siarczany może mieć postać zmian skórnych (wysypka), problemów z drogami oddechowymi, przewodem pokarmowym oraz bólu głowy. Niektóre osoby źle tolerują owoce, warzywa, orzechy, kawę, soki, wino i piwo. Nietolerancja pokarmowa tego typu ma zwykle związek z obecnością w tych produktach salicylanów. Są to roślinne związki chemiczne znajdujące się również w popularnym leku – kwasie acetylosalicylowym. Spożycie produktów zawierających salicylany może wywoływać objawy alergii u osób nadwrażliwych na ten lek.

3. Nietolerancja pokarmowa - co można jeść

W przypadku nietolerancji pokarmowej kluczowe jest zachowanie umiaru. Jeśli konkretny produkt wywołuje niepożądane objawy ze strony układu pokarmowego i zmiany skórne, warto ograniczyć jego ilość w swojej diecie. Należy uświadomić sobie, że nawet przy braku nietolerancji pokarmowej nadmierne spożycie konkretnego produktu lub dania może doprowadzić do problemów trawiennych. Aby uniknąć problemów, warto więc kontrolować porcje jedzenia. Zalecane jest również zastępowanie produktów, które nam nie służą - substytutami. Jeżeli zmagasz się z nietolerancją laktozy i unikasz nabiału, by oszczędzić sobie przykrych dolegliwości, włącz do swojej diety preparat probiotyczny. Zawiera on bowiem bakterie wspomagające trawienie laktozy. Zadbaj również o to, by twoja dieta była możliwie urozmaicona. W ten sposób unikniesz niedoboru składników odżywczych, nawet po wyeliminowaniu niektórych produktów ze swojego jadłospisu.

4. Nietolerancja pokarmowa - probiotyk a nietolerancja pokarmowa

Symptomy nietolerancji pokarmowej bywają niezwykle uciążliwe. Wysypka na skórze i wzdęcia sprawiają, że osoby doświadczające nadwrażliwości na pokarm czują się niekomfortowo i mało atrakcyjnie. Jeśli problem nietolerancji pokarmowej nie jest ci obcy i zależy ci na złagodzeniu objawów tej przypadłości, zacznij stosować probiotyki. Preparaty zawierające bakterie probiotyczne korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu pokarmowego. Regularne przyjmowanie probiotyków wzmacnia też układ immunologiczny. Aby efekty takiej kuracji były optymalne, wybierz sprawdzony probiotyk, którego skuteczność została udowodniona w badaniach na polskiej populacji.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy