Trwa ładowanie...

Obliczanie wagi do wzrostu i wieku

Obliczanie wagi do wzrostu i wieku, dzięki zastosowaniu wzorów i kalkulatorów, nie jest trudne. Zdecydowanie warto z nich korzystać, ponieważ kontrola masy ciała to doskonały sposób na monitorowanie stanu zdrowia. Najprostszym sposobem obliczenia wskaźnika masy ciała jest BMI, czyli Body Mass Index. Na czym polegają inne metody? Czy wiążą się z nimi jakieś ograniczenia

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

spis treści

1. Na czym polega obliczanie wagi do wzrostu i wieku?

Obliczanie wagi do wzrostu i wieku nie jest trudne. Umożliwiają to różne wzory i kalkulatory. Aby móc z nich skorzystać, wystarczy znać swoje podstawowe dane, takie jak wzrost i waga.

Najpopularniejsze sposoby obliczanie wagi do wzrostu to:

  • BMI,
  • wzór Broca,
  • wzór Bernhara,
  • wzór Pottona,
  • wzór Lorentza.

2. BMI – najpopularniejszy sposób obliczania wagi do wzrostu

BMI, czyli Body Mass Index, to najprostszy i najbardziej popularny sposób obliczania wagi do wzrostu. Został opracowany w 1869 roku przez belgijskiego statystyka Lamberta Qeteletowa. Wynik poniższego pozwala określić, czy waga jest odpowiednia do wzrostu.

BMI=masa ciała [kg] / wzrost [m]2

Wzór BMI zakłada podzielenie wartości liczbowej masy ciała wyrażonej w kilogramach przez kwadrat wzrostu w centymetrach. Ponieważ kobiety mają znacznie wyższy wskaźnik dotyczący tkanki tłuszczowej niż mężczyźni, należy uwzględnić swoją płeć.

Skala przedstawia zakres niedowagi, wagi prawidłowej, nadwagi oraz otyłości. Przedziały BMI wyglądają następująco:

  • niedowaga: BMI < 18,5
  • waga prawidłowa: BMI 18,5-24,9
  • nadwaga I stopnia: BMI 25-26,9
  • nadwaga II stopnia: BMI 27-29,9
  • otyłość I stopnia: BMI 30-34,9
  • otyłość II stopnia: BMI 35-39,9
  • otyłość III stopnia (śmiertelna): BMI 40-49,9
  • otyłość IV stopnia (skrajna) BMI > 50

Wskaźnik BMI 18,5-24,9 oznacza właściwą masę ciała.

Indeks masy ciała pozwala określić podatność organizmu do odkładanie tkanki tłuszczowej oraz ryzyko występowania chorób przewlekłych i cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca, cukrzyca czy choroba niedokrwienna serca.

BMI nie jest odpowiedni dla dzieci (zastosowanie znajdują siatki centylowej) oraz kobiet w ciąży. Kalkulator dla kobiet w ciąży nie oblicza BMI w czasie rzeczywistym.

Podaje prognozowany przyrost wagi dla poszczególnych tygodni ciąży, co pozwala na ustalenie, czy przyrost wagi jest prawidłowy. Aby skorzystać z tego narzędzia, należy podać swój wzrost i wagę sprzed ciąży, a także oznaczyć tydzień ciąży.

Zobacz także:

3. Wzór Broca

Do obliczania wagi do wzrostu i wieku można również wykorzystać wzór Broca, opracowany przez francuskiego lekarza Pierre’a Broca w XIX wieku. Obecnie stosuje się zmodyfikowaną wersją wzoru z uwzględnieniem płci.

Wór zakłada, że:

  • należna masa ciała dla kobiet w kg = wzrost [cm] – 100) x 0,85,
  • należna masa ciała dla mężczyzn wynosi w kg = wzrost [cm] – 100) x 0,90.

Wzór Broca obliczający wagę do wzrostu jest miarodajny dla osób o wzroście nie mniejszym niż 160 cm i nie wyższych niż 190 cm.

4. Wzór Bernharda

Do obliczania wagi do wzrostu stosuje się również wzór Bernharda. Uwzględnia on poza wzrostem i wagą również obwód klatki piersiowej. We wzorze Bernharda nie rozróżnia się jednak płci. U kobiet obwód klatki piersiowej powinien być mierzony pod biustem.

Waga ciała w kg = wzrost [cm] x obwód klatki piersiowej [cm] / 240.

5. Wzór Pottona

Kolejną możliwością jest wzór Pottona, który można stosować u osób o wzroście powyżej 150 cm:

  • wzór Pottona dla kobiet: wskaźnik masy ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 – (wzrost [cm] – 100) / 10
  • wzór Pottona dla mężczyzn: wskaźnik masy ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 – (wzrost [cm] – 100) / 20

6. Wzór Lorentza

Kolejnym sposobem obliczania wagi do wzrostu jest wzór Lorentza. Można go stosować u osób o wzroście powyżej 150 cm.

  • wzór Lorentza dla kobiet: wskaźnik masy ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 – 0,5 x (wzrost [cm] – 150)
  • wzór Lorentza dla mężczyzn: wskaźnik masy ciała [kg] = wzrost [cm] – 100 - 0,25 x (wzrost [cm] – 150)

7. Ograniczenia sposobów obliczania wagi do wzrostu i wieku

O czym pamiętać, wykorzystując różne wzory i kalkulatory na obliczanie wagi do wzrostu i wieku? Przede wszystkim należy przyjąć, że mają one wartość orientacyjną. Są miarodajne jedynie w odniesieniu do osób o przeciętnej budowie ciała. Żaden z nich nie uwzględnia składu ciała, czyli stosunku masy mięśniowej do masy tkanki tłuszczowej.

Tym samym osoby aktywne fizycznie o dużej masie mięśniowej, według formuł obliczeniowych, klasyfikowane są jako osoby z nadwagą. Oznacza to, żr osoba mająca duży przyrost masy mięśniowej może uzyskać wynik świadczący o nadwadze, co nie jest prawdą.

Po drugie warto pamiętać o wieku oraz o tym, że procesie starzenia:

  • masa mięśni i kości z czasem maleje,
  • zmniejsza się gęstość kości,
  • wzrasta ilość tkanki tłuszczowej.

To może wpływać na nieprawidłowe oszacowanie wyników. Ponieważ kalkulatory i wzory nie uwzględniają zachodzącego w organizmie procesu starzenia, wyniki BMI u osób starszych są często nieprawidłowo interpretowane jako lepsze niż w rzeczywistości.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza