Paracetamol nie zawsze bezpieczny

W ostatnich dniach Polską wstrząsnęła wiadomość o śmierci 60-letniego mężczyzny, który zmarł z powodu przedawkowania paracetamolu. Polacy niestety przodują w przyjmowaniu leków bez recepty. Swoją codzienną dietę uzupełniają lekami przeciwbólowymi, a rocznie kupują ok. 30 paczek. Lekarze biją na alarm – leki, nawet te bez recepty, to nie suplementy diety i nie można ich łykać jak cukierki.

7 leków, które posiadasz w domu i nawet o tym nie wiesz
7 leków, które posiadasz w domu i nawet o tym nie wiesz [7 zdjęć]

Gospodynie domowe używają sody oczyszczonej zamiast proszku do pieczenia, dodając ją do wypieków. Jednak...

zobacz galerię

1. Powszechnie dostępne niebezpieczeństwo

Zdawałoby się, że tak powszechnie dostępna substancja, jaką jest paracetamol, nie może spowodować szkód w naszym organizmie. Znajdziemy ją w składzie nie tylko leków przeciwbólowych, ale też przeciwzapalnych i przeznaczonych na pierwsze objawy przeziębienia. Niektóre z nich dostępne są nie tylko w aptekach, ale także w hipermarketach i na stacjach benzynowych. Tymczasem okazuje się, że przyjęcie już 2,5-4 g paracetamolu dziennie może być tragiczne w skutkach. Pacjent, który trafił do Szpitala Wojewódzkiego w Opolu przyjął jednorazowo ponad 10 g tej substancji.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

2. Paracetamol a wątroba

Oprócz przyjmowanej dawki ważna jest także częstotliwość zażywania leku. Pomimo tego, że 60-latek prowadził aktywne życie, był czynny zawodowo i nie chorował przewlekle, to stale i regularnie przyjmował leki przeciwbólowe. W ten sposób doprowadził do wyniszczenia wątroby. Pomimo tego, że po przyjęciu do szpitala podłączono go do tzw. sztucznej wątroby, która miała mu pomóc przeżyć do momentu przeszczepu, to zgłosił się do placówki medycznej zbyt późno po przyjęciu śmiertelnej dawki leku. Lekarze byli bezradni i nie mogli mu już pomóc.

3. Nieświadome przedawkowanie

Największym niebezpieczeństwem jest to, że do przedawkowania paracetamolu może dojść bardzo łatwo i nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Zawartość paracetamolu w składzie wielu przyjmowanych przez nas leków powoduje, że wraz z kolejną tabletką, zwiększamy jego stężenie w naszym organizmie. Dlatego zastanówmy się przed przyjęciem kolejnej tabletki na ból głowy czy leku na objawy przeziębienia – każda dodatkowa pigułka to ryzyko dla naszego zdrowia.

Jeśli po przyjęciu dużej dawki paracetamolu pojawi się biegunka, nadmierna potliwość, ogólne osłabienie, senność, bóle brzucha i wymioty, to natychmiast powinniśmy zgłosić się do lekarza. Kolejnymi objawami będzie ból w prawej części brzucha, skaza krwotoczna oraz żółtaczka. I – co najważniejsze – pamiętajmy, że leki, nawet te bez recepty, nie są suplementami diety, które możemy dowolnie przyjmować. Dlatego przed zażyciem kolejnej tabletki warto zastanowić się, czy nasze dolegliwości są naprawdę tak silne, że nie poradzimy sobie bez „cudotwórczej” tabletki przeciwbólowej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.