Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Pobyt w szpitalu

Pobyt w szpitalu zazwyczaj związany jest z chorobą, której możliwości leczenia ambulatoryjnego zostały wyczerpane lub gdy wymaga ona poszerzonej diagnostyki albo wdrożenia odpowiedniego leczenia. Pobyt w szpitalu może być planowy – przyjęcie ze skierowania, kiedy mamy ściśle zaplanowany termin przyjęcia i możemy się do niego przygotować, oraz nagły, kiedy z powodu nieprzewidzianego zdarzenia jesteśmy hospitalizowani.

Jak właściwie należy się przygotować do planowej hospitalizacji?

Wiele osób, przychodząc planowo do szpitala, jest niewłaściwie przygotowanych – zwiększa to niepotrzebne koszty związane z hospitalizacją, a także często wydłuża pobyt w szpitalu. Skierowanie do szpitala zazwyczaj dostajemy z dużym wyprzedzeniem od lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. Na skierowaniu znajduje się pieczątka zakładu opieki zdrowotnej, w którym byliśmy przyjęci oraz pieczątka lekarza, który wystawił skierowanie. Na skierowaniu powinna znajdować się informacja o chorobie (w celu dochowania tajemnicy lekarskiej zazwyczaj w języku łacińskim). Jeżeli to możliwie, pacjent powinien otrzymać także pełną dokumentację medyczną z przebiegu dotychczasowego leczenia i diagnostyki, ułatwi to podejmowanie dalszych decyzji diagnostycznych i leczniczych. W trakcie przyjęcia do szpitala pierwszym miejscem, w którym spotkamy się z lekarzem jest izba przyjęć. W izbie przyjęć należy okazać aktualny dokument ubezpieczenia, potwierdzający regularne opłacanie składek umożliwiających korzystanie z opieki zdrowotnej, dokument tożsamości z numerem PESEL oraz skierowanie do szpitala. W izbie przyjęć wypełniamy także dokumenty dotyczące dokumentacji medycznej i osób, jakie będą miały w nią wgląd, a także wypełniamy zgody na hospitalizację oraz przeprowadzenie niezbędnych badań. Możemy się także przebrać w strój szpitalny – piżamę i wygodne buty na zmianę.

Co należy mieć ze sobą w szpitalu?

Będąc dobrze przygotowanym do hospitalizacji, unikniemy niepotrzebnego stresu związanego z pobytem w szpitalu. Do szpitala należy wziąć ze sobą całą dokumentację medyczną do wglądu, tak by lekarz prowadzący miał łatwy wgląd w historię przebiegu choroby. Warto mieć wygodne ubranie dzienne w szpitalu – zapewniające komfort i łatwość przebierania się. Buty na zmianę, przybory higieny osobistej, ręcznik oraz wygodne ubranie na noc. Warto mieć też coś ciepłego, w razie gdy na oddziale będzie chłodniejsza temperatura aniżeli ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Często też należy mieć ze sobą na oddziale szpitalnym własne sztućce, kubek, wodę. Nie zaleca się zabierania ze sobą cennych przedmiotów, takich jak biżuteria, odtwarzacze mp3, mp4, DVD, aparaty fotograficzne.

Dzień z życia pacjenta

Na każdym oddziale panują odmienne zwyczaje w związku z odmiennym charakterem i specjalizacją oddziału, jednak schemat dnia niewiele się różni. Rano zazwyczaj jest śniadanie, następnie tak zwany obchód lekarski, na którym omawiani są po kolei pacjenci – odbywa się to przy łóżku chorego wraz z personelem medycznym – kierownik oddziału, lekarze, pielęgniarki. Następnie wykonywane są zabiegi, niezbędne badania dodatkoweoraz indywidualne badanie pacjenta. W godzinach popołudniowych zazwyczaj nie wykonuje się badań planowych, jedynie w nagłych przypakach.

Wypis ze szpitala

Opuszczając szpital, otrzymuje się wypis, w którym zamieszczone są najważniejsze fakty z pobytu pacjenta na oddziale. W wypisie zawarte są informacje o wykonanych badaniach dodatkowych i ich wynikach, o zaleceniach poszpitalnych, o zastosowanym leczeniu i wykonanych zabiegach. Karta wypisu stanowi ważne źródło informacji, niezbędne na dalszym etapie leczenia.

Monika Miedzwiecka

Redakcja abcZdrowie.pl,
Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Niezbędnik pacjenta - najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Niezbędnik pacjenta
Niezbędnik pacjenta

Medycy lubią korzystać w pracy z tabletów

Technologia teleinformatyczna wkracza prawie w każdą dziedzinę życia, nic więc dziwnego, że z najnowszych rozwiązań korzystają także pracownicy służby zdrowia. Kartoteka medyczna pacjenta, dostępna w całości z poziomu tabletu, jest znacznie wygodniejsza...

Niezbędnik pacjenta

Mobilne aplikacje medyczne z Harvardu

Zawód lekarza wymaga nie tylko olbrzymiej wiedzy, ale też posiadania skutecznej metody gromadzenia danych, zarządzania nimi oraz zdobywania nowych informacji ze swojej dziedziny. Książki, czasopisma, notesy oraz inne „zwykłe" sposoby przy olbrzymich...

Niezbędnik pacjenta

Bioniczna noga, która przewiduje ruchy użytkownika

Osoby po amputacji kończyn dolnych, zwłaszcza młode i aktywne, są zwykle przerażone koniecznością korzystania do końca życia z protezy nogi. Nic dziwnego − używając jej, ciężko marzyć o odzyskaniu pełnej swobody ruchów, ponieważ mimo tworzenia coraz...

Niezbędnik pacjenta

Systemy komputerowe przyspieszają badania genetyczne

Naukowcy nie mają problemu z badaniami powszechnych chorób, takich jak grypa, ponieważ zarówno sami chorzy, jak i ich pełne dane medyczne są łatwo dostępne i szybko można dotrzeć do grupy spełniającej określone kryteria. Co jednak, jeśli chce się poddać...

Niezbędnik pacjenta

Mikromaszyny naprawią naczynia krwionośne!

Nanotechnologię stosowaną w medycynie do naprawiania mikroskopijnych uszkodzeń istotnych narządów i organów wymyślili dawno temu pisarze science fiction. Jednak to, co wówczas było tylko fantazją, w naszych czasach jest już po prostu kierunkiem badań...

Niezbędnik pacjenta

Rzecznik praw pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta jest organem administracji rządowej, którego zadaniem jest sprawowanie ochrony nad prawami pacjentai przestrzeganie właściwej dla wykonywanych przez niego funkcji ustaw. Aby móc zostać rzecznikiem praw pacjenta, należy spełniać...

Niezbędnik pacjenta

Pobyt w sanatorium

Leczenie sanatoryjne stanowi uzupełnienie leczenia podstawowego. Daje możliwość intensywnej rehabilitacji, korzystania z wykwalifikowanej kadry fizykoterapeutów, rehabilitantów oraz lekarzy zajmujących się leczeniem uzdrowiskowym. Ponadto można korzystać...

Niezbędnik pacjenta

Leczenie prywatne

Leczenie prywatne w dobie rosnących kolejek do specjalistów, ograniczonych kontraktów zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jak również niedostępności państwowych placówek zdrowia w godzinach dogodnych dla pacjenta, staje się coraz bardziej...

Niezbędnik pacjenta

Ubezpieczenie zdrowotne

Ubezpieczenie zdrowotne może być powszechne lub prywatne. Powszechne ubezpieczenie finansowane ze środków publicznych zagwarantowane jest każdemu, warunkiem jednak jest opłacanie obowiązkowej składki. Obecnie brak jest możliwości zrezygnowania z opłacania...

Niezbędnik pacjenta

Odszkodowanie po operacji

Odszkodowanie po operacji - kiedy się należy? Dużo osób zaczyna się tym interesować dopiero po przeprowadzonej operacji, gdy pojawiają się jakieś powikłania. Warto znać prawa, jakie przysługują pacjentowi. Zaniedbanie lekarza czy pielęgniarki, błąd w...