Pobyt w szpitalu

Pobyt w szpitalu zazwyczaj związany jest z chorobą, której możliwości leczenia ambulatoryjnego zostały wyczerpane lub gdy wymaga ona poszerzonej diagnostyki albo wdrożenia odpowiedniego leczenia. Pobyt w szpitalu może być planowy – przyjęcie ze skierowania, kiedy mamy ściśle zaplanowany termin przyjęcia i możemy się do niego przygotować, oraz nagły, kiedy z powodu nieprzewidzianego zdarzenia jesteśmy hospitalizowani.

Jak właściwie należy się przygotować do planowej hospitalizacji?

Wiele osób, przychodząc planowo do szpitala, jest niewłaściwie przygotowanych – zwiększa to niepotrzebne koszty związane z hospitalizacją, a także często wydłuża pobyt w szpitalu. Skierowanie do szpitala zazwyczaj dostajemy z dużym wyprzedzeniem od lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. Na skierowaniu znajduje się pieczątka zakładu opieki zdrowotnej, w którym byliśmy przyjęci oraz pieczątka lekarza, który wystawił skierowanie. Na skierowaniu powinna znajdować się informacja o chorobie (w celu dochowania tajemnicy lekarskiej zazwyczaj w języku łacińskim). Jeżeli to możliwie, pacjent powinien otrzymać także pełną dokumentację medyczną z przebiegu dotychczasowego leczenia i diagnostyki, ułatwi to podejmowanie dalszych decyzji diagnostycznych i leczniczych. W trakcie przyjęcia do szpitala pierwszym miejscem, w którym spotkamy się z lekarzem jest izba przyjęć. W izbie przyjęć należy okazać aktualny dokument ubezpieczenia, potwierdzający regularne opłacanie składek umożliwiających korzystanie z opieki zdrowotnej, dokument tożsamości z numerem PESEL oraz skierowanie do szpitala. W izbie przyjęć wypełniamy także dokumenty dotyczące dokumentacji medycznej i osób, jakie będą miały w nią wgląd, a także wypełniamy zgody na hospitalizację oraz przeprowadzenie niezbędnych badań. Możemy się także przebrać w strój szpitalny – piżamę i wygodne buty na zmianę.

Co należy mieć ze sobą w szpitalu?

Będąc dobrze przygotowanym do hospitalizacji, unikniemy niepotrzebnego stresu związanego z pobytem w szpitalu. Do szpitala należy wziąć ze sobą całą dokumentację medyczną do wglądu, tak by lekarz prowadzący miał łatwy wgląd w historię przebiegu choroby. Warto mieć wygodne ubranie dzienne w szpitalu – zapewniające komfort i łatwość przebierania się. Buty na zmianę, przybory higieny osobistej, ręcznik oraz wygodne ubranie na noc. Warto mieć też coś ciepłego, w razie gdy na oddziale będzie chłodniejsza temperatura aniżeli ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Często też należy mieć ze sobą na oddziale szpitalnym własne sztućce, kubek, wodę. Nie zaleca się zabierania ze sobą cennych przedmiotów, takich jak biżuteria, odtwarzacze mp3, mp4, DVD, aparaty fotograficzne.

Dzień z życia pacjenta

Na każdym oddziale panują odmienne zwyczaje w związku z odmiennym charakterem i specjalizacją oddziału, jednak schemat dnia niewiele się różni. Rano zazwyczaj jest śniadanie, następnie tak zwany obchód lekarski, na którym omawiani są po kolei pacjenci – odbywa się to przy łóżku chorego wraz z personelem medycznym – kierownik oddziału, lekarze, pielęgniarki. Następnie wykonywane są zabiegi, niezbędne badania dodatkoweoraz indywidualne badanie pacjenta. W godzinach popołudniowych zazwyczaj nie wykonuje się badań planowych, jedynie w nagłych przypakach.

Wypis ze szpitala

Opuszczając szpital, otrzymuje się wypis, w którym zamieszczone są najważniejsze fakty z pobytu pacjenta na oddziale. W wypisie zawarte są informacje o wykonanych badaniach dodatkowych i ich wynikach, o zaleceniach poszpitalnych, o zastosowanym leczeniu i wykonanych zabiegach. Karta wypisu stanowi ważne źródło informacji, niezbędne na dalszym etapie leczenia.

Monika Miedzwiecka

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Niezbędnik pacjenta
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Niezbędnik pacjenta
Niezbędnik pacjenta

Co warto wiedzieć o prawach pacjentów?

Rozpoznanie nowotworu to początek walki pacjenta o zdrowie. Oprócz stresu związanego z chorobą doświadcza on bowiem nierzadko problemów z uzyskaniem informacji lub wypożyczeniem dokumentacji medycznej w celu konsultacji z innym specjalistą. Niestety,...

Niezbędnik pacjenta

Leczenie za granicą - co warto wiedzieć

Wśród przygotowań do zagranicznego wyjazdu powinniśmy zarezerwować sobie czas na przeanalizowanie mechanizmów kierujących działaniami tamtejszej służby zdrowia. Pozwoli to przygotować się na wystąpienie różnych sytuacji związanych z koniecznością...

Niezbędnik pacjenta

Rozwiąż swoje problemy ze zdrowiem

Rozwiązywanie problemów zdrowotnych jeszcze nigdy nie było takie proste! Pacjenci często narzekają, że nie mogą dostać się do lekarza, że muszą długo stać w kolejce lub miesiącami czekać na wizytę. Dzięki aplikacji mobilnej abcZdrowie.pl wszystko stanie...

Niezbędnik pacjenta

Zadbaj o swoje zdrowie i odporność

Każdy organizm żywy narażony jest na oddziaływanie różnych czynników, które mogą powodować jego uszkodzenie lub wywoływać choroby. Układ odpornościowy, zwany immunologicznym, jest odpowiedzialny za organizację i kierowanie odpowiedzią przeciwko czynnikom...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w czerwcu 2014

Prezentujemy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – czerwiec 2014”. Przedstawiliśmy w nim ekspertów, którzy wyróżnili się wśród współpracujących z serwisem abcZdrowie.pl największą ilością odpowiedzi online na zapytania...

Niezbędnik pacjenta

NFZ nasyła fiskusa na pacjentów. Chodzi o ubezpieczenie

Nieubezpieczeni pacjenci, którzy korzystali z darmowej służby zdrowia winni są fiskusowi ponad 1,2 miliona złotych. NFZ nie może poradzić sobie z dłużnikami, więc prosi o pomoc fiskusa. Pacjenci, którzy nie byli uprawnieni do bezpłatnego leczenia, a mimo...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w lipcu 2014

Przedstawiamy najnowszy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - lipiec 2014". Prezentujemy w nim ekspertów, którzy odpowiedzieli na najwięcej pytań pacjentów poprzez serwis abcZdrowie.pl oraz aplikację mobilną „Zapytaj lekarza". Raport do...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w sierpniu 2014

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w sierpniu 2014

Prezentujemy najnowszy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – sierpień 2014”. Zostali w nim przedstawieni eksperci, którzy odpowiedzieli na największą ilość pytań zadanych przez pacjentów poprzez serwis abcZdrowie.pl i...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - Raporty TOP

Redakcja abcZdrowie.pl przygotowała trzy raporty, które przedstawiają najbardziej aktywnych na forum abcZdrowie.pl specjalistów miesiąca marca, którzy wyróżnili się na tle innych lekarzy i zajmują najwyższe pozycje w rankingach serwisu. Dzięki temu...