Pobyt w szpitalu

Pobyt w szpitalu zazwyczaj związany jest z chorobą, której możliwości leczenia ambulatoryjnego zostały wyczerpane lub gdy wymaga ona poszerzonej diagnostyki albo wdrożenia odpowiedniego leczenia. Pobyt w szpitalu może być planowy – przyjęcie ze skierowania, kiedy mamy ściśle zaplanowany termin przyjęcia i możemy się do niego przygotować, oraz nagły, kiedy z powodu nieprzewidzianego zdarzenia jesteśmy hospitalizowani.

Jak właściwie należy się przygotować do planowej hospitalizacji?

Wiele osób, przychodząc planowo do szpitala, jest niewłaściwie przygotowanych – zwiększa to niepotrzebne koszty związane z hospitalizacją, a także często wydłuża pobyt w szpitalu. Skierowanie do szpitala zazwyczaj dostajemy z dużym wyprzedzeniem od lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. Na skierowaniu znajduje się pieczątka zakładu opieki zdrowotnej, w którym byliśmy przyjęci oraz pieczątka lekarza, który wystawił skierowanie. Na skierowaniu powinna znajdować się informacja o chorobie (w celu dochowania tajemnicy lekarskiej zazwyczaj w języku łacińskim). Jeżeli to możliwie, pacjent powinien otrzymać także pełną dokumentację medyczną z przebiegu dotychczasowego leczenia i diagnostyki, ułatwi to podejmowanie dalszych decyzji diagnostycznych i leczniczych. W trakcie przyjęcia do szpitala pierwszym miejscem, w którym spotkamy się z lekarzem jest izba przyjęć. W izbie przyjęć należy okazać aktualny dokument ubezpieczenia, potwierdzający regularne opłacanie składek umożliwiających korzystanie z opieki zdrowotnej, dokument tożsamości z numerem PESEL oraz skierowanie do szpitala. W izbie przyjęć wypełniamy także dokumenty dotyczące dokumentacji medycznej i osób, jakie będą miały w nią wgląd, a także wypełniamy zgody na hospitalizację oraz przeprowadzenie niezbędnych badań. Możemy się także przebrać w strój szpitalny – piżamę i wygodne buty na zmianę.

Polecane wideo:

Co należy mieć ze sobą w szpitalu?

Będąc dobrze przygotowanym do hospitalizacji, unikniemy niepotrzebnego stresu związanego z pobytem w szpitalu. Do szpitala należy wziąć ze sobą całą dokumentację medyczną do wglądu, tak by lekarz prowadzący miał łatwy wgląd w historię przebiegu choroby. Warto mieć wygodne ubranie dzienne w szpitalu – zapewniające komfort i łatwość przebierania się. Buty na zmianę, przybory higieny osobistej, ręcznik oraz wygodne ubranie na noc. Warto mieć też coś ciepłego, w razie gdy na oddziale będzie chłodniejsza temperatura aniżeli ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Często też należy mieć ze sobą na oddziale szpitalnym własne sztućce, kubek, wodę. Nie zaleca się zabierania ze sobą cennych przedmiotów, takich jak biżuteria, odtwarzacze mp3, mp4, DVD, aparaty fotograficzne.

Dzień z życia pacjenta

Na każdym oddziale panują odmienne zwyczaje w związku z odmiennym charakterem i specjalizacją oddziału, jednak schemat dnia niewiele się różni. Rano zazwyczaj jest śniadanie, następnie tak zwany obchód lekarski, na którym omawiani są po kolei pacjenci – odbywa się to przy łóżku chorego wraz z personelem medycznym – kierownik oddziału, lekarze, pielęgniarki. Następnie wykonywane są zabiegi, niezbędne badania dodatkoweoraz indywidualne badanie pacjenta. W godzinach popołudniowych zazwyczaj nie wykonuje się badań planowych, jedynie w nagłych przypakach.

Wypis ze szpitala

Opuszczając szpital, otrzymuje się wypis, w którym zamieszczone są najważniejsze fakty z pobytu pacjenta na oddziale. W wypisie zawarte są informacje o wykonanych badaniach dodatkowych i ich wynikach, o zaleceniach poszpitalnych, o zastosowanym leczeniu i wykonanych zabiegach. Karta wypisu stanowi ważne źródło informacji, niezbędne na dalszym etapie leczenia.

Monika Miedzwiecka

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Niezbędnik pacjenta
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Niezbędnik pacjenta
Niezbędnik pacjenta

Oddziały neonatologiczne

Dzieci urodzone przedwcześnie wymagają bardzo specjalistycznej pomocy. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy wyposaża oddziały neonatologiczne w najnowszy sprzęt pozwalający pomóc coraz mniejszym pacjentom. Program przesiewowych badań słuchu u noworodku...

Niezbędnik pacjenta

Czy permanentne zakwaszenie istnieje?

Zakwaszenie organizmu Dietetyczki Ewa Trusewicz i Aleksandra Barańska wyjaśniają, jakie produkty naprawdę zakwaszają organizm. Zobacz, czy są w twojej diecie.

Niezbędnik pacjenta

Programy komputerowe wspomagają badania genetyczne

Programy komputerowe wspomagają badania genetyczne

Naukowcy nie mają problemu z badaniami powszechnych chorób, takich jak grypa, ponieważ zarówno sami chorzy, jak i ich pełne dane medyczne są łatwo dostępne i szybko można dotrzeć do grupy spełniającej określone kryteria.

Niezbędnik pacjenta

Leczenie raka będzie szybciej i łatwiej dostępne?

Dostęp do nowych technologii leczenia raka Polacy mają problem z dostępem do nowych metod leczenia nowotworów. O tym, w jaki sposób powstanie funduszu pomoże rozwiązać problemy chorych, mówią dr Krzysztof Łanda, lekarz, prezes Fundacji Watch Health Care...

Niezbędnik pacjenta

W jakim kraju najlepiej umierać?

W jakim kraju najlepiej umierać?

jest jednak wykwalifikowany personel, stworzenie obsługi domowej na wysokim poziomie oraz zapewnienie technologii, dzięki której lekarze będą mogli monitorować stan zdrowia pacjenta.

Niezbędnik pacjenta

Działanie leków na serce widoczne na komputerze

Działanie leków na serce widoczne na komputerze

Badania nad lekami nasercowymi są skomplikowane. Ciężko jest teoretycznie przewidzieć, jaki naprawdę wpływ będzie miała dana substancja na pracę tego skomplikowanego narządu, jakim jest ludzkie serce.

Niezbędnik pacjenta

Uważaj na te miejsca podczas pobytu w hotelu!

Uważaj na te miejsca podczas pobytu w hotelu!

Zagrożenia w hotelu Podczas podróży, hotel na jakiś czas staje się twoim drugim domem. Ale możesz spotkać tam niechciane towarzystwo - hotelowy pokój może być rajem dla zarazków, pasożytów i innych lokatorów, które stanowią zagrożenie dla zdrowia. Zanim...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - kwiecień 2014

abcZdrowie.pl prezentuje raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - kwiecień 2014". Zostały w nim zamieszczone sylwetki ekspertów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem pomogli największej ilości pacjentów, odpowiadając na ich pytania w serwisie...

Niezbędnik pacjenta

0 zł za... błąd medyczny. Żenujące kwoty odszkodowań

0 zł - tyle zaproponował pacjentowi jeden ze szpitali. Żenująco niskie kwoty odszkodowań to nie egzotyka. To raczej norma w polskich realiach. Potwierdzają to dane zebrane przez DGP z komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Szpitale lub ich...