Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Lek. Monika Szafarowska

Podwiązanie jajowodów - na czym polega, skuteczność, skutki uboczne

Podwiązanie jajowodów to trwała metoda antykoncepcji.
Podwiązanie jajowodów to trwała metoda antykoncepcji. (Adobe Stock)

Podwiązanie jajowodów to procedura cechująca się wysoką skutecznością. Jest to trwała metoda antykoncepcji, która nie wiąże się z przyjmowaniem środków hormonalnych ani naklejaniem plastrów. Rok rocznie w Stanach Zjednoczonych około 700 tysięcy kobiet poddaje się temu zabiegowi, zwykle są to osoby, które posiadają liczne potomstwo bądź mają niższy status społeczno-ekonomiczny. Jak wygląda podwiązanie jajowodów? Ile kosztuje podwiązanie jajowodów?

spis treści

1. Co to jest podwiązanie jajowodów?

Podwiązanie jajowodów to rodzaj chirurgicznej procedury antykoncepcyjnej, która polega na mechanicznym zablokowaniu płodności poprzez pozbycie się drożności jajowodów. Dzięki temu komórka jajowa nie jest w stanie przedostać się do macicy i ulec zapłodnieniu przez plemniki.

Podwiązanie jajowodów jest trwałą metodą antykoncepcji, którą wybierają kobiety, które mają wystarczająco dużo dzieci lub w ogóle nie planują ich mieć.

Koszt podwiązania jajowodów zależy od wielu czynników, w tym od kraju, regionu, placówki medycznej czy rodzaju ubezpieczenia zdrowotnego. W Stanach Zjednoczonych cena zabiegu wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy dolarów, ale można także liczyć na pokrycie części kosztów przez ubezpieczenie zdrowotne w zależności od polisy.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

W Polsce nielegalne jest pozbawienie kogoś zdolności do prokreacji, przeprowadzanie takich procedur jest karalne i może skutkować pozbawieniem wolności od 1 roku do nawet 10 lat.

2. Na czym polega podwiązanie jajowodów?

Jest to procedura chirurgiczna, która polega na zablokowaniu jajowodów, uniemożliwiając tym samym przechodzenie komórek jajowych do macicy. W trakcie zabiegu umieszcza się spiralną, elastyczną wkładkę w jajowodach, co prowadzi do ich zamknięcia ze względu na proces fibrozowania.

Efekt podwiązania uzyskuje się w ciągu około 3 miesięcy, przez ten czas niezbędne jest stosowanie dodatkowej metody antykoncepcji. Następnie pacjentka poddawana jest badaniu USG lub HSG w celu oceny efektu wykonanej sterylizacji.

Po operacji jajniki funkcjonują prawidłowo, tzn. uwalniają komórkę jajową, ale nie ma ona możliwości, by przejść przez jajowód aż do komórki jajowej. Procedura ta stanowi trwałą formę antykoncepcji, co prawdą istnieją metody jej odwrócenia, ale nie gwarantują one przywrócenia płodności.

3. Wskaźnik Pearla dla podwiązania jajowodów

Efektywność każdej formy antykoncepcji wyraża się poprzez tzw. wskaźnik Pearla, który informuje o liczbie ciąż występujących u 100 kobiet, które korzystały z konkretnej metody przez rok. Im niższy wskaźnik, tym większa skuteczność antykoncepcji.

Według dostępnych danych wartość wskaźnika Pearla dla podwiązania jajowodów waha się między 0,05 a 0,5. Dla porównania dwuskładnikowe tabletki antykoncepcyjne uzyskały wynik 0,2-3, wkładka wewnątrzmaciczna 0-1,15, a prezerwatywy 2-15.

Sterylizacja chirurgiczna jest metodą bardzo skuteczną i stosunkowo bezpieczną, ale nie spełnia fundamentalnego kryterium idealnej antykoncepcji - możliwości odwrócenia skutków.

4. Czy podwiązanie jajowodów jest skuteczne?

Badania kliniczne udowodniły skuteczność podwiązania jajowodów no około 96,5% po trzech miesiącach od zastosowania oraz 99,9% po sześciu miesiącach od przeprowadzenia zabiegu.

Inne analizy natomiast stwierdziły, że metoda ta działa na około 99,78% po roku, a po dwóch na 99,81%. Wyniki te są niezwykle wysokie i pozwalają na stwierdzenie, że podwiązanie jajowodów należy do najbardziej skutecznych metod antykoncepcji.

5. Skutki uboczne podwiązania jajowodów

Podwiązanie jajowodów, choć jest stosunkowo bezpieczną procedurą, może wiązać się z pewnymi skutkami ubocznymi lub potencjalnymi powikłaniami, podobnie jak każdy zabieg chirurgiczny:

  • dyskomfort lub ból brzucha po zabiegu,
  • reakcja alergiczna na znieczulenie lub stosowane materiały,
  • infekcja,
  • zmiany w cyklu miesiączkowym,
  • zmiana intensywności krwawienia w czasie menstruacji,
  • ponowna drożność jajowodów (w rzadkich przypadkach może dojść do spontanicznej regeneracji jajowodów, co mogłoby umożliwić zajście w ciążę),
  • przewlekły ból miednicy lub kręgosłupa,
  • ryzyko ciąży pozamacicznej.

Warto pamiętać, że wiele z tych skutków ubocznych występuje rzadko, ale istnieje konieczność uwzględnienia ich w procesie podejmowania decyzji o podwiązaniu jajowodów.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze