Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Problemy ze szczepieniami przeciw COVID-19. Pacjentów czeka rozczarowanie

 Karolina Rozmus
23.10.2024 11:45
Można się już szczepić przeciw COVID-19? Pacjenci znów mają problemy
Można się już szczepić przeciw COVID-19? Pacjenci znów mają problemy (Getty Images, screen strony IKP)

Nowe, zaktualizowane i bezpłatne szczepionki przeciw COVID-19 to jedyna szansa, by wyhamować trwającą falę zachorowań. Jest jednak problem: mimo wystawionych skierowań, na szczepienie trzeba będzie poczekać. Jak długo? Mamy odpowiedź z MZ.

spis treści

1. Raport MZ. Ile osób zachorowało?

Najnowszy raport Ministerstwa Zdrowia wskazuje, że w ciągu minionej doby zakażenie SARS-CoV-2 potwierdzono u 642 osób, z czego 424 przypadki to zakażenia nowe. Z powodu COVID-19 zmarły trzy osoby, w tym jedna wskutek chorób współistniejących wraz z infekcją koronawirusową.

Szczepionki na COVID-19 już dostępne. Sprawdź w IKP, czy dostałeś skierowanie
Szczepionki na COVID-19 już dostępne. Sprawdź w IKP, czy dostałeś skierowanie

Zgodnie z zapowiedziami resortu zdrowia do Polski dotarły nowe, zaktualizowane i co ważne - bezpłatne

przeczytaj artykuł

Niezmiennie najwięcej pozytywnych testów odnotowano w dwóch województwach: mazowieckim (105) i lubelskim (87).

Zobacz film: "Lekarze o polskiej lekomani. Pacjenci wierzą, że pigułka pomoże na wszystko"

- Zgłaszają się pacjenci objawowi, na tej podstawie przypuszczamy, że skala zakażeń może być dziesięciokrotnie czy nawet piętnastokrotnie większa, bo wraz z naszymi pacjentami prawdopodobnie chorują całe rodziny - mówił w rozmowie z WP abcZdrowie dr Michał Sutkowski, prezes Kolegium Lekarzy Rodzinnych.

Ekspert przyznał, że 60 do 80 proc. testów w przychodniach POZ daje wynik pozytywny.

2. Skierowania już są. Z wizytami trudniej

21 października po południu Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że ruszyły skierowania na bezpłatne szczepienia przeciw COVID.

"W pierwszej kolejności szczepienia będą realizowane u osób w wieku 12 lat i starszych jednodawkową szczepionką Spikevax JN.1 0,5 ml. E-skierowania są wystawiane automatycznie i dostępne na IKP. W przypadku jego braku skierowanie może wystawić osoba uprawniona w punkcie szczepień, oceniając wiek oraz odstęp od przyjęcia ostatniej dawki. Zaszczepić można się w przychodni POZ lub w aptece, która zawarła umowę z NFZ na realizację szczepień zalecanych" - poinformował resort zdrowia za pośrednictwem serwisu X.

Redakcja WP abcZdrowie postanowiła sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja. Na naszych kontach w aplikacji "mojeikp" w zakładce "e-skierowania do realizacji" faktycznie już 19 października zostały wystawione skierowania.

By zapisać się na szczepienie, trzeba kliknąć skierowanie, a następnie wybrać "Umów wizytę". Niestety już w następnym kroku pojawia się problem: "Wystąpił błąd: ERROR-001". Zgodnie z informacją w komunikacie w przypadku powtarzania się problemu należy wysłać zgłoszenie na podany adres e-mail. Odpowiedź przyszła niemal od razu: zespół IKP zaleca, by uruchomić ponownie urządzenie, a także odinstalować aplikację i zainstalować ją ponownie.

Niektórzy z naszego zespołu napotkali inny problem. Choć udało im się przejść do etapu wyboru miejsca i rodzaju wakcyny, to na liście brakowało szczepionki Spikevax JN.1 0,5 ml, czyli nowego preparatu. Przypomnijmy, że obecnie jedyną dostępną szczepionką w Polsce jest komercyjna szczepionka Comirnaty od Pfizera. Za nią jednak trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych.

Z jakimi trudnościami muszą się zmierzyć pacjenci?
Z jakimi trudnościami muszą się zmierzyć pacjenci? (Arch. prywatne)

Rejestracja na szczepienie przez IKP to jedna z możliwości, więc skorzystałam z innej. Wykonałam telefon do przychodni POZ. Rejestratorka powiedziała, że musi zapytać lekarkę, kierowniczkę przychodni, jak wygląda sytuacja. Obie były wyraźnie zaskoczone.

- W tej chwili nie szczepimy - usłyszałam po chwili oczekiwania. - Czekamy na informacje z sanepidu, u nas w przychodni nie ma szczepionek.

Na szczepienia Polacy będą musieli jeszcze chwilę poczekać
Na szczepienia Polacy będą musieli jeszcze chwilę poczekać (Arch. prywatne)

Zapytałam, kiedy mogę zadzwonić ponownie, usłyszałam, że to przychodnia się ze mną skontaktuje. Czy jeszcze w tym tygodniu? - Raczej nie, prędzej w przyszłym - usłyszałam.

3. Kiedy szczepienia? Znamy datę

"Szczepienia powinny być wykonywane u osób o największym ryzyku przebiegu ciężkiego COVID-19, do których należą osoby w wieku 60 lat i starsze, dzieci, młodzież i dorośli z chorobami współistniejącymi zwiększającymi ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, tj. otyłością (BMI≥25), cukrzycą, przewlekłą chorobą płuc, przewlekłą chorobą nerek, chorobą układu sercowo-naczyniowego, zaburzeniami neurorozwojowymi, aktywną chorobą nowotworową, chorobą immunosupresyjną lub leczeniem immunosupresyjnym" - informuje MZ w komunikacie opublikowanym na rządowej witrynie.

Warto wspomnieć, że sezon infekcyjny trwa od co najmniej kilku tygodni, a proces uodpornienia po podaniu szczepienia to około 14 dni. W tym momencie dostępne są szczepionki komercyjne - Comirnaty od Pfizera. Jednak nie są one refundowane.

- W aptece można zakupić szczepionkę Comirnaty, za którą jeszcze niedawno trzeba było zapłacić ponad 400 zł. W tej chwili jej cena oscyluje wokół 300 zł, niewykluczone, że będzie jeszcze taniej - wyjaśnia w rozmowie z WP abcZdrowie mgr farm. Angelika Talar-Śpionek, farmaceutka z serwisu GdziePoLek. Podkreśla, że obniżka ceny preparatu ma oczywiście związek z pojawieniem się w Polsce preparatu Spikevax.

Poprosiliśmy o komentarz MZ, wyjaśniając, z jakimi trudnościami użytkownicy aplikacji IKP muszą się zmierzyć.

- To kwestia logistyki. Trwa proces przekazywania szczepionek przez RARS do punktów, które je zamówiły. W związku z tym, że proces ten rozpoczął się 22 października, najwcześniejszym terminem, kiedy szczepionki trafią do przychodni, będzie 24 października. To oznacza, że wtedy pojawi się możliwość umówienia się na szczepienie - najwcześniej na 25 października - mówi w rozmowie z WP abcZdrowie Jakub Gołąb, rzecznik Ministerstwa Zdrowia.

- Można będzie się umawiać przez IKP albo bezpośrednio w przychodni, jeśli pacjent nie korzysta z IKP. Na stronie będzie też mapka ze wszystkimi punktami, które zgłosiły się do centralnej rejestracji - dodaje rzecznik.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze