Problemy ze szczepieniami przeciw COVID-19. Pacjentów czeka rozczarowanie
Nowe, zaktualizowane i bezpłatne szczepionki przeciw COVID-19 to jedyna szansa, by wyhamować trwającą falę zachorowań. Jest jednak problem: mimo wystawionych skierowań, na szczepienie trzeba będzie poczekać. Jak długo? Mamy odpowiedź z MZ.
1. Raport MZ. Ile osób zachorowało?
Najnowszy raport Ministerstwa Zdrowia wskazuje, że w ciągu minionej doby zakażenie SARS-CoV-2 potwierdzono u 642 osób, z czego 424 przypadki to zakażenia nowe. Z powodu COVID-19 zmarły trzy osoby, w tym jedna wskutek chorób współistniejących wraz z infekcją koronawirusową.
Niezmiennie najwięcej pozytywnych testów odnotowano w dwóch województwach: mazowieckim (105) i lubelskim (87).
- Zgłaszają się pacjenci objawowi, na tej podstawie przypuszczamy, że skala zakażeń może być dziesięciokrotnie czy nawet piętnastokrotnie większa, bo wraz z naszymi pacjentami prawdopodobnie chorują całe rodziny - mówił w rozmowie z WP abcZdrowie dr Michał Sutkowski, prezes Kolegium Lekarzy Rodzinnych.
Ekspert przyznał, że 60 do 80 proc. testów w przychodniach POZ daje wynik pozytywny.
2. Skierowania już są. Z wizytami trudniej
"W pierwszej kolejności szczepienia będą realizowane u osób w wieku 12 lat i starszych jednodawkową szczepionką Spikevax JN.1 0,5 ml. E-skierowania są wystawiane automatycznie i dostępne na IKP. W przypadku jego braku skierowanie może wystawić osoba uprawniona w punkcie szczepień, oceniając wiek oraz odstęp od przyjęcia ostatniej dawki. Zaszczepić można się w przychodni POZ lub w aptece, która zawarła umowę z NFZ na realizację szczepień zalecanych" - poinformował resort zdrowia za pośrednictwem serwisu X.
Redakcja WP abcZdrowie postanowiła sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja. Na naszych kontach w aplikacji "mojeikp" w zakładce "e-skierowania do realizacji" faktycznie już 19 października zostały wystawione skierowania.
By zapisać się na szczepienie, trzeba kliknąć skierowanie, a następnie wybrać "Umów wizytę". Niestety już w następnym kroku pojawia się problem: "Wystąpił błąd: ERROR-001". Zgodnie z informacją w komunikacie w przypadku powtarzania się problemu należy wysłać zgłoszenie na podany adres e-mail. Odpowiedź przyszła niemal od razu: zespół IKP zaleca, by uruchomić ponownie urządzenie, a także odinstalować aplikację i zainstalować ją ponownie.
Niektórzy z naszego zespołu napotkali inny problem. Choć udało im się przejść do etapu wyboru miejsca i rodzaju wakcyny, to na liście brakowało szczepionki Spikevax JN.1 0,5 ml, czyli nowego preparatu. Przypomnijmy, że obecnie jedyną dostępną szczepionką w Polsce jest komercyjna szczepionka Comirnaty od Pfizera. Za nią jednak trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych.
Rejestracja na szczepienie przez IKP to jedna z możliwości, więc skorzystałam z innej. Wykonałam telefon do przychodni POZ. Rejestratorka powiedziała, że musi zapytać lekarkę, kierowniczkę przychodni, jak wygląda sytuacja. Obie były wyraźnie zaskoczone.
📢Ruszyły skierowania na bezpłatne szczepienia przeciw #Covid-19.
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) October 21, 2024
🔵W pierwszej kolejności szczepienia będą realizowane u osób w wieku 12 lat i starszych jednodawkową szczepionką Spikevax JN.1 0,5 ml.
🔵E-skierowania są wystawiane automatycznie i dostępne na #IKP. W przypadku… pic.twitter.com/mBfrrnoWsf
- W tej chwili nie szczepimy - usłyszałam po chwili oczekiwania. - Czekamy na informacje z sanepidu, u nas w przychodni nie ma szczepionek.
Zapytałam, kiedy mogę zadzwonić ponownie, usłyszałam, że to przychodnia się ze mną skontaktuje. Czy jeszcze w tym tygodniu? - Raczej nie, prędzej w przyszłym - usłyszałam.
3. Kiedy szczepienia? Znamy datę
"Szczepienia powinny być wykonywane u osób o największym ryzyku przebiegu ciężkiego COVID-19, do których należą osoby w wieku 60 lat i starsze, dzieci, młodzież i dorośli z chorobami współistniejącymi zwiększającymi ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19, tj. otyłością (BMI≥25), cukrzycą, przewlekłą chorobą płuc, przewlekłą chorobą nerek, chorobą układu sercowo-naczyniowego, zaburzeniami neurorozwojowymi, aktywną chorobą nowotworową, chorobą immunosupresyjną lub leczeniem immunosupresyjnym" - informuje MZ w komunikacie opublikowanym na rządowej witrynie.
Warto wspomnieć, że sezon infekcyjny trwa od co najmniej kilku tygodni, a proces uodpornienia po podaniu szczepienia to około 14 dni. W tym momencie dostępne są szczepionki komercyjne - Comirnaty od Pfizera. Jednak nie są one refundowane.
- W aptece można zakupić szczepionkę Comirnaty, za którą jeszcze niedawno trzeba było zapłacić ponad 400 zł. W tej chwili jej cena oscyluje wokół 300 zł, niewykluczone, że będzie jeszcze taniej - wyjaśnia w rozmowie z WP abcZdrowie mgr farm. Angelika Talar-Śpionek, farmaceutka z serwisu GdziePoLek. Podkreśla, że obniżka ceny preparatu ma oczywiście związek z pojawieniem się w Polsce preparatu Spikevax.
Poprosiliśmy o komentarz MZ, wyjaśniając, z jakimi trudnościami użytkownicy aplikacji IKP muszą się zmierzyć.
- To kwestia logistyki. Trwa proces przekazywania szczepionek przez RARS do punktów, które je zamówiły. W związku z tym, że proces ten rozpoczął się 22 października, najwcześniejszym terminem, kiedy szczepionki trafią do przychodni, będzie 24 października. To oznacza, że wtedy pojawi się możliwość umówienia się na szczepienie - najwcześniej na 25 października - mówi w rozmowie z WP abcZdrowie Jakub Gołąb, rzecznik Ministerstwa Zdrowia.
- Można będzie się umawiać przez IKP albo bezpośrednio w przychodni, jeśli pacjent nie korzysta z IKP. Na stronie będzie też mapka ze wszystkimi punktami, które zgłosiły się do centralnej rejestracji - dodaje rzecznik.
Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Rekomendowane przez naszych ekspertów
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.