Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Skuteczność badań - jakie jest ryzyko błędu?

Avatar placeholder
07.07.2013 13:13
Skuteczność badań - jakie jest ryzyko błędu?
Skuteczność badań - jakie jest ryzyko błędu?

Badania są bardzo pomocne, a często wręcz niezbędne, w stawianiu prawidłowej diagnozy. Jednak często występuje ryzyko otrzymania błędnego wyniku. Ważna w tym wypadku jest wiedza i doświadczenie lekarza, lecz jeszcze ważniejsze jest to, czy dobrze się przygotujemy do badania. Niestety i lekarz i aparatura medyczna mogą się czasem mylić, a my nie mamy na to wpływu. Nasuwają się liczne pytania odnośnie tego problemu - którym badaniom możemy ufać, jak się przygotować do badania, by zminimalizować wystąpienie błędu?

spis treści

1. Skuteczność testu na HIV

Badanie na

HIV nie polega na wykrywaniu wirusa, lecz na wykryciu przeciwciał, które są produkowane w organizmie chorego w reakcji na obecność wirusa. Skuteczność testu zależy od poziomu przeciwciał znajdujących się w krwi. By w organizmie powstała wystarczająca ilość przeciwciał do wykrycia choroby, system odpornościowy potrzebuje około 3 miesięcy. To znaczy, że jeśli zrobimy badanie za wcześnie, to wynik będzie negatywny, nawet jeśli do zakażenia faktycznie doszło. Zdarzają się też rzadkie przypadki fałszywie pozytywnego wyniku, więc kiedy pacjent otrzymuje taki wynik, dla potwierdzenia zaleca się powtórzenie badań.

2. Skuteczność badań genetycznych

Nieprawidłowy wynik zdarza się rzadko, ale jednak jest taka możliwość. Przykładem takiej pomyłki jest historia Brytyjczyka, który został skazany na karę więzienia na podstawie wyniku badań genetycznych. Po siedmiu latach więzienia okazało się ze laboratorium pomyliło się, a człowiek jest niewinny. Zatem jest możliwość, że pomimo wyniku wskazującego na chorobę genetyczną, tak naprawdę jesteśmy zdrowi. Jednak są to bardzo rzadkie przypadki. Poza sporadycznymi błędami badanie jest uważane za wysoko skuteczne.

3. Skuteczność testów na potwierdzenie ojcostwa

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Badania diagnostyczne zatok"

Jeśli laboratorium ma odpowiednia ilość materiału genetycznego skuteczność badania ocenia się nawet na 99,99%. Ustalenie ojcostwa jest bardzo skutecznym badaniem.

4. Skuteczność mammografii

Badanie to jest określane jako bardzo skuteczne w wykrywaniu zmian w piersi. Problem powstaje, gdy występuje konieczność powtórzenia badania, aby uzyskać pewność. Niestety wiąże się to z kolejną dawką promieniowania dostarczonego do ciała kobiety, co dla osoby z nowotworem jest bardzo niekorzystne. Można w takim wypadku zbadać pierś za pomocą rezonansu magnetycznego, który nie niesie ze sobą ryzyka dostarczenia organizmowi promieni rentgena. Rezonans jest również bardziej czułą metodą niż mammografia, stosuje się go jako uzupełnienie mammografii.

5. Skuteczność badania krwi

Badanie krwi jest skuteczne, jeśli przestrzegamy zaleceń lekarza. Bardzo ważne jest twoje menu przed takim badaniem. Przed badaniem krwi mającym wskazać poziom cholesterolu zaleca się, by nie spożywać pokarmu przez 12 godzin. W tym czasie należny unikać także kawy i herbaty. Nawet te napoje mogą wpłynąć na skuteczność badań. Badanie cukru we krwi też musi być wykonane na czczo. Gdybyśmy poszli na takie badania po obfitym śniadaniu, poziom cukru byłby znacząco zawyżony.

6. Skuteczność densytometrii

Densytometria to badanie, w którym za pomocą promieniowania rentgenowskiego, określana jest gęstość kości. Aby wynik densytometrii był prawidłowy, należy dzień wcześniej, i w dniu badania, unikać przyjmowania suplementu zawierającego wapń. Poza tym podczas badania ważna jest odpowiednia pozycja ciała. Stosowanie się do zaleceń przyczyni się do tego, że wynik badania będzie prawidłowy.

7. Skuteczność RTG klatki piersiowej

Zdarza się, że lekarz zaleca powtórzenie badania w razie wystąpienia jakiś wątpliwości co do wystąpienia błędu. My też możemy na skuteczność badania wpłynąć. Aby badanie było skuteczne, pacjent musi zrobić wydech w czasie przesyłania promieni. Spowoduje to zmniejszenie objętości płuc i lepszą widoczność innych organów. Płuca wypełnione duża ilością powietrza mogłyby uniemożliwić stwierdzenie nieprawidłowości w obrębie innych organów. Dodatkowo skuteczność badania obniżają wszystkie metalowe elementy, które są noszone w obrębie klatki piersiowej. Przed badaniem rtg należy koniecznie ściągnąć biżuterię, która zmniejsza przenikanie promieniowania.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze