Trwa ładowanie...

"Badania są istotne". Po wypadku Pietrzaka lekarz mówi, kogo trzeba sprawdzać

Avatar placeholder
20.08.2024 14:37
Lek. Michał Sutkowski: "Badania są potrzebne, ale dla wszystkich, nie tylko seniorów"
Lek. Michał Sutkowski: "Badania są potrzebne, ale dla wszystkich, nie tylko seniorów" (East News)

Kolizja z udziałem satyryka Jana Pietrzaka ponownie zwróciła uwagę na kwestię bezpieczeństwa drogowego i seniorów. Dr Michał Sutkowski podkreśla jednak, że brak odpowiedzialności za swoje zdrowie to problem, który dotyczy kierowców w każdym wieku.

spis treści

1. Badania dla kierowców-seniorów

W poniedziałek 19 sierpnia tuż po godzinie 12 doszło do wypadku samochodowego z udziałem aktora i satyryka Jana Pietrzaka. 87-latek wjechał w przychodnię na warszawskim Wilanowie. Jak poinformowała stołeczna policja, przyczyną kolizji miało być zasłabnięcie za kierownicą, ale nikt nie ucierpiał w wyniku zderzenia auta z budynkiem. Wypadek ten sprawił, że powróciła dyskusja na temat bezpieczeństwa seniorów za kierownicą.

Eksperci podkreślają, że osoby starsze stanowią grupę najrzadziej objętą wypadkami i kolizjami drogowymi, choć warto tu zaznaczyć, że są oni najmniej liczną grupą kierowców. Przyczynami wypadków z udziałem starszych osób najczęściej są brak uwagi czy szybkiej decyzyjności. Znacznie rzadziej prowadzą oni pojazdy pod wpływem alkoholu czy drastycznie przekraczają prędkość.

Zobacz film: "Polacy nie mogą żyć bez suplementów. Farmaceuta nie ma wątpliwości"

Mimo to Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem badań, które mają na celu poprawę kontroli stanu zdrowia starszych kierowców. Wśród planowanych regulacji ma się znaleźć m.in. obowiązkowe badanie psychologiczne oceniające zdolność do kierowania pojazdem (dla wszystkich kierowców powyżej 65. roku życia). Celem badania ma być wykrywanie problemów z koncentracją, pamięcią, koordynacją ruchową i szybkością reakcji. Ponadto, seniorzy będą musieli poddawać się tym testom co dwa lata, a po ukończeniu 75. roku życia - co roku.

Niemniej, zdaniem lek. Michała Sutkowskiego, prezesa Kolegium Lekarzy Rodzinnych, to nie wiek stanowi czynnik, którego powinniśmy się bać na drogach.

- Nie możemy demonizować seniorów za kierownicą i narzucać im coraz to kolejnych badań, kiedy jednocześnie prawo nadal pobłaża młodszym piratom drogowym, a to oni stanowią największe zagrożenie na drogach. Kierowcy ponoszą dziś zdecydowanie zbyt niskie konsekwencje niewłaściwych zachowań na drogach, a więc czują się zbyt mało odpowiedzialni, zarówno za łamanie przepisów, jak i za swój stan zdrowia, który może przyczynić się do wypadku - wyjaśnia w rozmowie z WP abcZdrowie lek. Michał Sutkowski, prezes Kolegium Lekarzy Rodzinnych.

2. Jaki kierowca powinien się regularnie badać?

Do chorób, które mogą, choć nie muszą, zostać uznane za przeciwskazania do prowadzenia auta należą między innymi:

Zdolność do prowadzenia pojazdów zależy jednak przede wszystkim od stopnia zaawansowania choroby i tempa jej rozwoju, a do ich określenia niezbędna jest kontrola lekarska.

- To nie jest proste, ale kontrolować trzeba. Badania są istotne, ale one powinny odbywać się częściej nie tylko w przypadku starszych kierowców, ale właściwie wszystkich, zwłaszcza tych chorujących przewlekle. Należy do tego jednak podchodzić dość elastycznie, ale i rzetelnie, bo choroba chorobie nierówna i może się okazać, że kierowca w wieku lat 45 ma znacznie więcej powodów, aby nie prowadzić, niż kierowca w wieku lat 65 - podkreśla dr Sutkowski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze