Telemedycyna – wyjaśniamy, czym jest i jak z niej skorzystać
Skonsultowanie wyników badań, prośba o receptę, monitorowanie stanu zdrowia bez wychodzenia z domu. To przykłady wykorzystania telemedycyny. Dzięki niej możliwe jest też szybkie przekazywanie informacji pomiędzy pacjentem a lekarzem (i odwrotnie), a także między specjalistami z różnych ośrodków medycznych w kraju i na świecie. Czym jest telemedycyna i w jaki sposób możemy z niej skorzystać?
Liczba lekarzy w Polsce maleje, odnosi się to zwłaszcza do specjalistów. Jednocześnie społeczeństwo się starzeje i wymaga opieki medycznej. W związku z tym telemedycyna wydaje się nieuniknionym rozwiązaniem, które pozwoli zoptymalizować wydatki na służbę zdrowia i czas, który Polacy poświęcają na dbałość o kondycję fizyczną.
1. Telemedycyna — co to jest?
To inaczej świadczenie usług medycznych i opieki zdrowotnej na odległość z wykorzystaniem informatyki (komputera i internetu) i telekomunikacji (telefonu) oraz najnowszych osiągnięć technologii i medycyny. Umożliwia m.in. skonsultowanie stanu zdrowia i postawienie diagnozy bez konieczności wizyty pacjenta w gabinecie lekarskim (na podstawie przesłanych specjaliście zdjęć RTG, echogramów, EKG, rezonansu magnetycznego, tomografii komputerowej czy USG). Co ważne, lekarze ponoszą odpowiedzialność za udzielane w ten sposób świadczenia zdrowotne. Ich zadaniem jest zapewnienie pacjentom możliwie największego bezpieczeństwa.
Dzięki telemedycynie możliwe jest też długotrwałe leczenie pacjentów przebywających w domu, opieka nad osobami po zabiegach szpitalnych — pomaga monitorować ich stan zdrowia — i o ograniczonej samodzielności ze względu na wiek. Ponadto pozwala ona zarządzać danymi o pacjentach. Co więcej, za pośrednictwem telemedycyny możliwe jest asystowanie w trudnych operacjach i zabiegach na odległość (prowadzenie konsultacji medycznych bezpośrednio z sali operacyjnej). Znajduje ona też zastosowanie w medycynie powypadkowej i ratownictwie medycznym.
Wyróżnia się dwa typy działań telemedycznych: telemedycynę czasu rzeczywistego i tę, która bazuje na wcześniejszym zapisie informacji o pacjencie. Przykładem pierwszego jest wideokonferencja, która daje natychmiastowy rezultat, w trakcie rozmowy specjalista może na bieżąco uzyskać od pacjenta dodatkowe informacje i na koniec postawić diagnozę. Drugi polega na wysłaniu danych (wyniki EKG, RTG, USG czy CT) do konsultanta, który zapoznaje się z nimi w dogodnym czasie. Następnie przesyła nadawcy ich opis. Metoda ta nie wymaga organizowania spotkania specjalisty z lekarzem rodzinnym i pacjentem.
2. Telemedycyna — dla kogo dostępna?
W Polsce telemedycyna jest pomocna w diagnozowaniu i monitorowaniu stanu zdrowia pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi, takimi jak astma, choroby układu krążenia, cukrzyca, choroby psychiczne, a także osób po udarze.
Telemedycyna jest przeznaczona głównie dla pacjentów, którzy nie są mobilni, nie mogą przybyć na wizytę i badanie do lekarza w placówce medycznej, np. tych, którzy mieszkają poza granicami dużych miast, czyli tam, gdzie dostęp do opieki zdrowotnej jest utrudniony. Po tzw. wearables sięgają też osoby, które nie borykają się z żadnymi dolegliwościami, ale chcą poprawić stan zdrowia.
3. Telemedycyna — wymagania sprzętowe
Do korzystania z telemedycyny niezbędny jest telefon albo komputer i łącze internetowe. Mamy możliwość odbywania telekonsultacji z lekarzami pierwszego kontaktu, jak i specjalistami. Może się to odbywać w trakcie rozmowy telefonicznej, wideokonferencji lub poprzez e-mail.
W bardziej zaawansowanej wersji (w zależności od choroby) niezbędne są dodatkowe akcesoria, np. bransoletka z “guzikiem życia”, który umożliwia wezwanie pomocy w chwili, gdy jest ona potrzebna, albo urządzenie w postaci telemedycznego EKG, który jest jednocześnie aparatem nadawczym. Wysyła on uzyskane wyniki (badanie pacjent wykonuje samodzielnie) do lekarza.
Przeczytaj także
4. Telemedycyna — wady i zalety
Jest ona wykorzystywana w celach diagnostycznych i konsultacyjnych, informacyjnych, naukowych, a nawet terapeutycznych. Wśród zalet telemedycyny wymienia się:
- oszczędność wydatków związanych z leczeniem - koszty leczenia i opieki zdrowotnej pacjentów ulegają obniżeniu, oszczędności wynikają też z usprawnień administracyjnych,
- oszczędność czasu i przełamanie barier geograficznych - pacjent nie musi spędzać czasu w kolejce do gabinetu lekarskiego, nie ma potrzeby dojeżdżać do ośrodka specjalistycznej opieki medycznej (to ważne w przypadku mieszkańców wsi i niewielkich miejscowości położonych w znacznej odległości od dużych ośrodków),
- wzrost jakości usług medycznych - personel medyczny ma większe szanse na podnoszenie swoich kwalifikacji, może realizować badania na odległość we współpracy z przedstawicielami różnych placówek medycznych i dziedzin bez konieczności czasochłonnych dojazdów, np. w trakcie wideokonferencji (dzięki temu mniejsze ośrodki medyczne mogą konsultować się z tymi większymi),
- przyspieszenie momentu postawienia diagnozy - dostęp do pomocy jest łatwy i szybki, co szczególnie ważne w odniesieniu do nagłych przypadków i katastrof naturalnych,
- “anonimowość” pacjenta i bezpieczeństwo kontaktu z lekarzem.
Natomiast do wad telemedycyny zalicza się:
- wciąż najbardziej optymalny wydaje się bezpośredni kontakt z pacjentem, nie za pośrednictwem internetu czy telefonu,
- przykłady zastosowania telemedycyny mogą nastręczać trudności w praktyce, np. telerehabilitacja: pacjent wykonuje ćwiczenia samodzielnie w domu, a fizjoterapeuta za pośrednictwem internetu “nadzoruje”, czy robi to prawidłowo.
Chcesz szybko i bez nerwów umówić się do lekarza? Wejdź na abcZdrowie.pl, gdzie w jednym miejscu znajdziesz specjalistów z całej Polski, sprawdzisz ceny i zakresy usług. Sprawdź, jak to działa.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.