Zabójczy dla mózgu. Szkodzą nawet niewielkie ilości

Wysokoprzetworzona żywność może pogarszać zdolność do koncentracji oraz spowalniać czas reakcji i przetwarzania informacji. Efekt ten występuje nawet u osób, które na co dzień starają się odżywiać zdrowo – wynika z badań opublikowanych "Alzheimer's & Dementia".

chipsyNawet odrobina niezdrowego jedzenia jest szkodliwa dla mózgu
Źródło zdjęć: © Getty

- Na każde 10-procentowe zwiększenie spożycia żywności ultraprzetworzonej zaobserwowaliśmy wyraźny i mierzalny spadek zdolności koncentracji. (...) Przekładało się to na istotnie niższe wyniki w standaryzowanych testach poznawczych, mierzących uwagę wzrokową i szybkość przetwarzania informacji – wyjaśnia główna autorka pracy, dr Barbara Cardoso z Monash University.

Szkodzi nawet jedna paczka

Naukowcy z Australii i Brazylii przeanalizowali nawyki żywieniowe oraz sprawność umysłową ponad 2100 dorosłych Australijczyków. Analiza wykazała, że nawet niewielkie zwiększenie udziału produktów wysoko przetworzonych w diecie prowadziło do zauważalnego spadku koncentracji.

Prof. dr hab. n. med. Adam Wichniak, psychiatra, neurofizjolog kliniczny. Konferencja "Długowieczność zaczyna się od zdrowia"

Wspomniany przez badaczkę wzrost spożycia o 10 procent jest w praktyce bardzo łatwy do osiągnięcia – odpowiada zjedzeniu zaledwie jednej standardowej paczki chipsów dziennie. Przeciętnie badani czerpali aż 41 procent swoich codziennych kalorii z żywności ultraprzetworzonej.

Czym jest żywność ultraprzetworzona?

Są to produkty poddawane zaawansowanej obróbce przemysłowej. W przeciwieństwie do świeżego jedzenia, zawierają one mnóstwo sztucznych dodatków i substancji chemicznych, a sam proces ich produkcji niszczy naturalną strukturę składników odżywczych. Do tej grupy zaliczamy m.in.: słodzone napoje gazowane,

pakowane słone i słodkie przekąski (chipsy, paluszki, batony), ale też gotowe dania typu instant czy posiłki do podgrzania w mikrofalówce.

Zdrowa dieta nie zawsze chroni

Jednym z najbardziej zaskakujących wniosków z badania było to, że negatywny wpływ na koncentrację pojawiał się bez względu na to, jak wyglądała reszta jadłospisu. Nawet osoby, które na co dzień stosowały bardzo zdrową dietę (np. śródziemnomorską), ale pozwalały sobie na przetworzone przekąski, doświadczały pogorszenia uwagi. Sugeruje to, że sam stopień przetworzenia żywności jest szkodliwy dla mózgu.

Większe ryzyko demencji

Naukowcy zauważyli również, że dieta bogata w takie produkty sprzyja otyłości nadciśnieniu, czyli problemom zdrowotnym, które zwiększają ryzyko rozwoju demencji w przyszłości.

Choć badanie nie wykazało, aby przetworzone jedzenie bezpośrednio niszczyło pamięć, badacze przypominają, że to właśnie koncentracja jest podstawą pracy naszego mózgu. To od niej zależy, jak szybko się uczymy i jak radzimy sobie z codziennymi zadaniami. Dlatego słabsza koncentracja może być pierwszym, wczesnym ostrzeżeniem przed poważniejszymi zmianami w sprawności intelektualnej na starość.

Źródło: PAP

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie