11 skutecznych sposobów na wzdęcia

Nie ma nic bardziej frustrującego niż sytuacja, w której nie możesz dopiąć swoich ulubionych spodni, mimo że wczoraj robiłaś to bez problemu. Nie ma jednak powodów do rozpaczy, ponieważ powodem tych trudności nie jest tłuszcz na brzuchu, lecz wzdęcia. Problem ten dotyczy zwłaszcza kobiet po 40. roku życia i osób, których dieta daleka jest od ideału. Dobrą wiadomością jest to, że istnieje wiele prostych sposobów, które pozwolą ci na nowo cieszyć się szczupłą sylwetką. Przedstawiamy 11 z nich.

spis treści

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

1. Zacznij od błonnika

Wzdęcia to najczęściej skutek zaparć powstających w wyniku nieodpowiedniej diety. Żeby ich uniknąć, warto zacząć dzień od potężnej dawki błonnika, który pomoże ci się pozbyć zalegających w jelitach resztek pokarmowych. Najprościej będzie dostarczyć go za pomocą płatków śniadaniowych. Zadbaj o to, by były pełne otrębów. Pamiętaj, im więcej w ciągu dnia zjesz produktów bogatych w błonnik, czyli warzyw, owoców i żywności pełnoziarnistej, tym twój problem ze wzdęciami będzie mniejszy.

Często zmiana diety oraz trybu życia wystarczy, aby pozbyć się wzdęć. Natomiast w pewnych przypadkach może być konieczna dalsza diagnostyka i farmakoterapia.

2. Odchudź warzywa

([Zdjęcie warzyw croppedPath=)

Zamiast sięgać między posiłkami po surowe warzywa, przygotuj sobie porcję warzyw gotowanych na parze. Pół szklanki gotowanej marchewki dostarczy ci tyle samo składników odżywczych, co cała szklanka surowej. W dodatku takie warzywa są znacznie szybciej trawione, dzięki czemu nie będą zalegały w jelitach i powodowały wzdęć.

3. Wprowadź łagodniejszą dietę

Chyba nikt z nas nie lubi potraw bez smaku i bez charakterystycznego zapachu ziół. Zamiast jednak dodawać do dań ostre sproszkowane przyprawy, postaw na suszone lub świeże rośliny, takie jak rozmaryn, mięta, szałwia, bazylia, koperek czy estragon. Stosuj je zamiast czarnego pieprzu, chili w proszku czy kwaśnego octu, a zobaczysz, że twoje trawienie znacznie się poprawi. Pikantne jedzenie może stymulować wydzielanie kwasów żołądkowych, które mogą wywoływać podrażnienia układu pokarmowego i wzdęcia.

4. Wypluj gumę

([Zdjęcie kobiety croppedPath=)

Żucie gumy wiąże się z połykaniem dużych ilości powietrza, które przez przełyk dostaje się do układu pokarmowego i zostaje uwięzione w jelitach, powodując uczucie ciężkości, wzdęcia i tzw. twardy brzuch. Zrezygnuj więc z częstego żucia gumy i sięgaj po nią tylko wtedy, gdy nie masz możliwości umycia zębów. Zobaczysz, że poczujesz się lżejszy.

5. Zrezygnuj ze sztucznych cukrów

Sorbitol, ksylitol i mannitol to sztuczne cukry, które mogą być przyczyną wzdęć. Znajdziesz je przede wszystkim w napojach gazowanych i gumie do żucia bez cukru. Zamiast nich wybierz lepiej niegazowaną wodę z cytryną lub herbaty ziołowe.

6. Zrezygnuj z węglowodanów

W ramach zapasowego źródła energii twoje mięśnie przechowują pewien rodzaj węglowodanów o nazwie glikogen. W każdym jego gramie mogą być gromadzone 3 gramy wody. Tymczasem większość z nas nie potrzebuje takich ilości składowanego paliwa. Dlatego, aby uniknąć napuchnięcia i wzdęć, warto zmniejszyć w swojej diecie ilość żywności bogatej w węglowodany. Czego unikać? Przede wszystkim białego pieczywa i makaronu, a zamiast nich wprowadzić produkty pełnoziarniste.

9 rzeczy, które każdy powinien wiedzieć o odżywianiu
9 rzeczy, które każdy powinien wiedzieć o odżywianiu [10 zdjęć]

Istnieje wiele informacji na temat racjonalnego odżywiania. Część z nich jest zgodna z prawdą, a część...

zobacz galerię

7. Jedz strączki z rozwagą

([Zdjęcie warzyw strączkowych croppedPath=)

Wszystkie warzywa strączkowe, takie jak fasola, groch, bób, kapusta i brukselka, to znane produkty powodujące powstawanie wzdęć. Ich zbyt duża ilość w codziennej diecie sprawi, że zamiast wymarzonej szczupłej sylwetki uzyskasz figurę przypominającą balon. Jeśli jednak nie potrafisz zrezygnować z warzyw strączkowych, przed ugotowaniem zalej je zimną wodą i zostaw w niej na noc. Ta metoda powinna zmniejszyć ich działanie wzdymające. Jeśli jednak to nie pomoże, dodaj do potraw odrobinę kminku.

8. Ruszaj się

Ruch pomaga w uwalnianiu powietrza, które zostało uwięzione w układzie pokarmowym, zmniejsza ucisk i niweluje wzdęcia. Zwiększenie częstotliwości bicia serca i oddychania pobudza naturalne skurcze mięśni jelit, zapobiegając zaparciom, gromadzeniu się gazów i przyspieszając trawienie. Wystarczy jedynie 15-minutowy spacer dziennie, aby pobudzić ruch wewnątrz układu pokarmowego.

9. Sięgnij po wodę

([Zdjęcie kobiety croppedPath=)

Wydaje ci się, że więcej płynów powoduje napęcznienie twojego ciała i wzdęcia? Nic bardziej mylnego. Tylko dobrze nawodniony organizm będzie w stanie pozbyć się zalegających w jelitach gazów. Właśnie dlatego nie zapominaj o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów każdego dnia. Jeśli nie lubisz zwykłej, niegazowanej wody, wrzuć do niej plasterki imbiru lub kilka listków mięty, które dodatkowo przyspieszą trawienie w twoim układzie pokarmowym.

10. Unikaj kwaśnych napojów

Mocna kawa, herbata, alkohol czy sok pomarańczowy to napoje, które zawierają w sobie sporo kwasu mogącego podrażniać przewód pokarmowy. To z kolei powoduje obrzęk i wzdęcia. Jeśli więc towarzyszą ci codzienne, uporczywe gazy, zrezygnuj z tych napojów w swojej diecie. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie dnia bez kawy czy herbaty, zadbaj o to, aby były łagodniejsze. W ten sposób pozbędziesz się nie tylko wzdęć, ale także zgagi.

11. Jedz banany

([Zdjęcie smoothie croppedPath=)

Produkty takie jak banany, ziemniaki czy szpinak pomagają organizmowi pozbyć się nadmiaru zgromadzonej w organizmie wody i minimalizują uporczywość wzdęć. Nadmierne gromadzenie się wody pojawia się zazwyczaj, gdy zostaje zachwiana równowaga pomiędzy ilością potasu i sodu w organizmie. Zwiększenie spożycia produktów bogatych w potas skutecznie obniży poziom sodu, dzięki czemu pozbędziesz się wstydliwych gazów.

A ty, jak radzisz sobie ze wzdęciami? Podziel się swoimi sposobami na naszym forum.

Następny artykuł: Domowe sposoby na wzdęcia i zaparcia

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Ważne tematy