Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Bezzębni Polacy. Boją się bólu i odgłosu wiertła

Bezzębni Polacy. Boją się bólu i odgłosu wiertła
Bezzębni Polacy. Boją się bólu i odgłosu wiertła (123RF)

Polacy panicznie boją się dentysty. Część w ogóle nie myje zębów, tylko płucze je wodą. Niektórzy 30- czy 40-latkowie nigdy nie odwiedzili stomatologa. Nie wiedzą nawet jak zachować się w gabinecie. Siadają na stołku asystenckim, zamiast na fotelu.

Dane dotyczące uzębienia Polaków są przerażające i niestety statystyki nie zmieniają się od lat. Według ministerstwa zdrowia, 800 tys. Polaków nie ma szczoteczki do zębów. Nawet 90 proc. osób ma próchnicę, a statystyczny 40-latek ma tylko 21 zębów. Tracą je bardzo wcześnie, jeszcze w młodości.

1. Nie myją, ale płuczą

Dentyści są przerażeni stanem uzębienia Polaków.

- Co trzeci mężczyzna i co dziesiąta kobieta nie szczotkuje zębów. Nie używają pasty, tylko płuczą zęby wodą, a niektórzy i tego nie robią – wyjaśnia WP abcZdrowie dr Wioletta Szycik, stomatolog. Lekarka przyznaje, że ma pacjentów w wieku 30-40 lat, którzy nigdy nie byli u dentysty.

Zobacz film: "Domowe sposoby na bolący ząb"

- Przychodzą do mnie osoby, których stan uzębienia jest tak fatalny, że pozostaje tylko ekstrakcja. To nie są rzadkie przypadki. Wiele razy w ciągu roku przeprowadzam masowe wyrywanie. Pacjenci tracą wtedy po kilkanaście zębów - opowiada dentystka. - Znam również osoby, które w wieku 19 lat mają już protezy - dodaje.

Do gabinetów dentystów z bólem przychodzą pacjenci, którzy ostatni raz szczoteczkę do zębów używali w dzieciństwie. Nie wiedzą do czego służy nitka dentystyczna ani tym bardziej płyn do płukania ust. Dentyści zaskoczeni są również zachowaniem pacjentów.

- Osoby, które nigdy nie były w gabinecie nie wiedzą, jak się zachować. Niektórzy siadają na stołku asystenckim, zamiast na fotelu - zdradza Szycik. Zdarzył się przypadek, gdy pacjent siadł na fotelu dentystycznym, ale przodem do oparcia.

2. Bo będzie bolało

Główną przyczyną unikania stomatologów jest strach przed bólem i odgłosem wiertła.

- Boją się, że będą cierpieć. Współcześnie pacjent nie ma prawa czuć bólu. Są najnowsze metody znieczulenia tak, by czuć się komfortowo. Polska stomatologia jest w światowej czołówce. Mamy świetnie wyposażone gabinety, piękne kliniki, dobrą kadrę. Leczą się u nas goście z zagranicy – zaznacza Szycik.

Wpływ mogą mieć także traumatyczne przeżycia z dzieciństwa. Pacjenci są tak przerażeni, że nie decydują się już na następną wizytę.

Przyczyniają się także sami rodzice. Uspokajają maluchy tłumacząc, że nie będzie bolało, a dentysta nie zrobi im krzywdy. Tym stwierdzeniem wywołują skutek odwrotny - wywołują przerażenie.

3. Brak profilaktyki

Przeczytaj koniecznie

Lekarze są zdania, że dopóki państwo nie wprowadzi akcji profilaktycznych i kampanii edukacyjnych, niewiele się zmieni. Ważna jest też rola rodziców. To oni uczą zdrowych nawyków, są wzorem do naśladowania.

Tymczasem 57 proc. z nich uważa, że o zęby mleczne nie trzeba dbać, bo i tak wypadną. Nie zdają sobie sprawy, że chore mleczaki to słabe zęby stałe i ryzyko wielu groźnych chorób.

Rodzice za późno przychodzą z dziećmi do dentysty, co ma swoje konsekwencje w całym dorosłym życiu.

- Pocieszający jest fakt, że coraz więcej aktorów i celebrytów promuje zdrowy i piękny uśmiech. Mam nadzieję, że młode pokolenie będzie brać z nich przykład. Dla nich ważny jest wizerunek - wyjaśnia dr Szycik.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze