Trwa ładowanie...

Ból kręgosłupa - przyczyny, rodzaje i leczenie. Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa potrafi utrudnić życie, czasem może ograniczyć wykonywanie podstawowych czynności. U osób młodych podstawową przyczyną bólu pleców jest siedzący tryb życia, który sprzyja rozwinięciu się nieprawidłowości w obrębie kręgosłupa szyjnego, piersiowego, lędźwiowego. Inne możliwe przyczyny bólu pleców to m.in. choroby zwyrodnieniowe, a nawet nowotwór. Bólu pleców nie wolno więc bagatelizować. Aby się go pozbyć, możesz brać leki przeciwbólowe, zmniejszające napięcie mięśni, leki rozgrzewające, uspokajające. Do wyboru masz też metody naturalne, które pomogły wielu osobom w zmaganiach z bólem pleców.

Zobacz film: "Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup"

spis treści

1. Przyczyny bólu kręgosłupa

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym często jest spowodowany przez dyskopatię lędźwiową, czyli:

  • postrzał (gdy dolegliwości ograniczają się do okolicy lędźwiowej kręgosłupa)
  • lumbago (gdy promieniują wzdłuż tylnej części uda od okolicy lędźwiowej do okolicy dołu podkolanowego)
  • rwę kulszową (gdy bóle promieniują od okolicy lędźwiowej kręgosłupa wzdłuż całego przebiegu nerwu kulszowego, tj. tylnej części uda i podudzia, a w niektórych przypadkach do pięty, a nawet palucha)

Przesunięcie się lub wypadnięcie przez zmieniony zwyrodnieniowo lub przerwany pierścień włóknisty krążka międzykręgowego (przepukliny) jądra miażdżystego ze szpary międzykręgowej do kanału kręgowego powoduje ucisk na nerwy się tam znajdujące, co jest odpowiedzialne za powstanie dyskopatii.

Przyczyny bólu pleców
Przyczyny bólu pleców [6 zdjęć]

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, niepoprawna postawa to najczęstsze przyczyny bólu pleców....

zobacz galerię

Inne przyczyny bólu pleców, to:

  • naciągnięcie mięśni
  • uszkodzenie stawów
  • zwyrodnienie stawów
  • zwyrodnienie kanału kręgowego
  • zwężenie kanału kręgowego
  • degeneracja krążka międzystawowego
  • stan zapalny okolic kręgosłupa
  • kręgozmyk (przesunięcie się kręgów)
  • choroba nowotworowa umiejscowiona w okolicach kręgosłupa

Do przyczyn bólu pleców należą również:

  • chodzenie na wysokich obcasach – powoduje bóle w dole pleców i deformację stóp. Kobiety, które cierpią na ból pleców, po kilku godzinach spędzonych w szpilkach powinny wykonywać ćwiczenie na podłodze. Trzeba zgiąć nogi w kolanach i na przemian dotykać kolanami podłogi. Przede wszystkim trzeba zmienić obcas na niższy - najzdrowszy to obcas o wysokości dwóch-trzech centymetrów.
  • stres – ból pojawia się w okolicy łopatek, karku, szyi. Mięśnie są napięte. Ból pleców spowodowany stresem można przezwyciężyć relaksującą kąpielą z olejkami eterycznymi, masażem czy spacerem.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Diagnostyka bólu kręgosłupa

Aby stwierdzić, co powoduje ból pleców, przeprowadza się badania, takie jak:

  • badanie rentgenowskie
  • tomografia komputerowa
  • rezonans magnetyczny

3. Leczenie bólu kręgosłupa

Możliwe metody leczenia bólu pleców to:

  • termoterapia (leczenie za pomocą ciepłych lub zimnych okładów)
  • farmakoterapia (leki rozkurczowe, opioidy, niesterydowe leki przeciwzapalne, kortykosterydy)
  • fizjoterapia (masaże, specjalne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, kinezyterapia)
  • medycyna alternatywna (akupresura, akupunktura)

Gdy wszystkie te metody nie przynoszą oczekiwanych efektów lub gdy ból pleców wynika z poważnych schorzeń, wykonywana jest operacja chirurgiczna. Stosowana jest ona w przypadku:

  • skoliozy
  • dyskopatii
  • zwężenia kanału kręgowego
  • choroby zwyrodnieniowej stawów
  • niektórych urazów

4. Domowe sposoby na ból kręgosłupa

4.1. Okłady z octu jabłkowego

Będziesz potrzebować:

  • octu jabłkowego lub oleju kokosowego
  • szmatki
  • folii spożywczej

Wybierz między:

  • octem jabłkowym – jeśli nie przeszkadza ci intensywny octowy zapach
  • olejem kokosowym – jeśli nie przeszkadza ci oleista konsystencja

Namocz szmatkę w wybranym płynie i połóż ją w miejscu bólu pleców przed pójściem spać. Pamiętaj, że szmatka ma być wilgotna, nie ociekająca!

Owiń plecy i talię folią spożywczą. Postaraj się zakryć całą powierzchnię szmatki. To powinno uratować pościel. Po przespanej w ten sposób nocy powinnaś czuć się o wiele lepiej. Ból mięśni pleców po takiej terapii przechodzi u większości osób.

4.2. Gorąca kąpiel

Będziesz potrzebować:

  • wanny
  • soli do kąpieli
  • olejków do kąpieli
  • spokoju i ciszy

Weź ciepłą kąpiel, używając do tego soli do kąpieli. Nie zapomnij także o pachnących olejkach do kąpieli! Pomoże to zrelaksować napięte mięśnie i złagodzić ból pleców.

4.3. Okład z ryżu

Będziesz potrzebować:

  • ryżu
  • starego ręcznika
  • mikrofalówki

Staraj się rozgrzać napięte mięśnie, ciepło je rozluźni i ból pleców przejdzie. Zamiast kupować poduszkę elektryczną, podgrzej w mikrofalówce ryż zawinięty w stary ręcznik. Przyłóż taki ciepły okład do bolącego miejsca na plecach.

Zobacz także

5. Ćwiczenia na ból kręgosłupa

Ból pleców można zwalczać za pomocą ćwiczeń na ból pleców:

  • pomocne jest przede wszystkim pływanie na grzbiecie. Osoby cierpiące na przewlekłe bóle pleców, a także dzieci, powinny zapisać się na basen i nauczyć się pływania na plecach. Przy problemach z kręgosłupem lepiej nie pływać żabką - to za duże obciążenie dla kręgosłupa szyjnego
  • skuteczne są także ćwiczenia na siłowni, jeśli tylko są zaproponowane przez specjalistę i wykonywane pod okiem instruktora.
  • jeśli ból pleców dopadnie cię w pracy, postaraj się siedzieć dynamicznie, czyli pamiętaj o częstym zmienianiu pozycji i napinaniu różnych partii mięśni. Ruszaj stopami, unoś nogi na palcach

6. Ból kręgosłupa w właściwa postawa ciała

Dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa można łagodzić za pomocą pewnych modyfikacji stylu życia oraz systematycznych ćwiczeń. Ogromne znaczenie ma utrzymywanie prawidłowej postawy podczas siedzenia. Często nie zdajemy sobie bowiem sprawy z tego, że nasz kręgosłup dźwiga dość pokaźne ciężary.

Gdy siedzimy w prawidłowej pozycji, w miejscu między trzecim a czwartym kręgiem lędźwiowym działa nacisk około 140 kg; gdy się pochylamy, nacisk zwiększa się do 275 kg. To ogromne obciążenie dla naszego kręgosłupa. W pozycji leżącej nacisk wynosi 25 kg, a kiedy chodzimy - 100 kg.

Pozycja siedząca powinna być naturalna:

  • stopy muszą płasko leżeć na podłodze, mogą być podparte na wysokości około 10 cm. Najlepiej, gdy podeprzemy jedną stopę i za około 15 minut zmienimy na drugą
  • plecy powinny być wyprostowane. Należy oprzeć je o krzesło. W części lędźwiowej możemy podeprzeć kręgosłup specjalnym wałkiem.
  • nadgarstki trzeba opierać na blacie stołu, a przedramiona na podłokietnikach
  • pamiętajmy o prostym trzymaniu głowy
  • nie można: zakładać nogi na nogę, siedzieć z jedną stopą pod pośladkami. Ciało trzeba zachować w symetrii

Pamiętajmy, że bólu pleców nie można lekceważyć. Jeśli nie potrafimy znaleźć przyczyny ani sposobu na zwalczenie tej dolegliwości, powinniśmy udać się do specjalisty. Lepiej nie ryzykować zabiegami, o których skuteczności nie jesteśmy przekonani. To może jedynie pogorszyć sytuację. Ortopeda poleci nam dobrych rehabilitantów, którzy będą w stanie przeprowadzić sprawne leczenie.

Następny artykuł: Bóle mięśni

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.