Ból kręgosłupa - epidemia XXI wieku

Ból kręgosłupa może mieć różnorodne przyczyny:

Jak widać powyżej, przyczyn bólów kręgosłupa jest wiele i mają różnorakie pochodzenie.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Najważniejszą sprawą jest postawienie odpowiedniej diagnozy i ustalenie źródła zaistniałych problemów. Poniżej opisana zostanie najczęstsza przyczyna dolegliwości bólowych kręgosłupa u moich pacjentów, a mianowicie przeciążenie spowodowane nadmiernym przyjmowaniem pozycji siedzącej.

Każdy dąży w swoim życiu do tego, aby było komfortowo i wygodnie. Nasza cywilizacja niesie ze sobą wiele narzędzi i możliwości, żeby tak właśnie było. Ale czy wygodnie, komfortowo i bezwysiłkowo znaczy dobrze? Czy to rzeczywiście zapewni nam szczęście?

1. Codzienna aktywność a zdrowy kręgosłup

Codzienność, rutyna, pozornie nuda. Można to zmienić.

Wstajesz, poranna toaleta, śniadanie (albo najczęściej jego brak), jedziesz do pracy. Autobus? Szukasz od razu miejsca, żeby usiąść. Samochód? Siadasz od razu, bez większego zastanowienia. Docierasz do pracy. Gdzie by tutaj usiąść? Zmęczyła cię przecież droga do pracy. Siadasz przy biurku. I tak do końca dnia. Wracasz do domu. Trzeba odpocząć. Położyć się na kanapie lub usiąść wygodnie w fotelu. Przyjrzyj się swojej codzienności. Nie za dużo w niej siedzenia? Ta pozycja to zmora naszych czasów. Jesteśmy przemęczeni, przepracowani, ciągle chcemy odpoczywać. Błędnie też wpojono nam nawyk, że należy nam się odpoczynek, a odpoczynek najczęściej utożsamiamy z leżeniem do góry brzuchem. Nic bardziej mylnego. Odpocznij, ale aktywnie i mądrze. Zmień jakość życia.

2. Jak odpoczywać, aby mieć zdrowy kręgosłup?

Pozycja siedząca jest najczęstszą przyczyną powstawania dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa.

W pozycji siedzącej obciążenie kręgosłupa (szczególnie odcinka lędźwiowego) jest ogromne. Jeśli pozycja ta jest przyjmowana często, a organizm pozbawiony jest codziennej dawki aktywności fizycznej, może skończyć się to tragicznie. Przede wszystkim będzie to prowadzić do osłabienia siły mięśniowej, krótkich mięśni przykręgosłupowych. Jeśli ich siła znacznie osłabnie, struktury stawowe, więzadłowe samego kręgosłupa nie będą w stanie samodzielnie znieść takich obciążeń, cyklicznie i długotrwale się powtarzających. Można powiedzieć, że codzienność niszczy nam kręgosłup. Ale tak wcale nie musi być.

Do pracy możesz jechać rowerem, odpowiednio dobranym do twojego wzrostu i stanu zdrowia (ważne jest ustawienie wysokości siodełka i kierownicy). Do pracy możesz też iść pieszo. Oczywiście jeśli jest blisko. Jeśli jest nieco dalej – wysiądź z autobusu, tramwaju, metra przystanek, dwa lub trzy wcześniej. Przejdź się. Nie masz na to czasu? Wstań wcześniej. Zmobilizuj wszystkie siły i nie daj zniszczyć sobie kręgosłupa.

Po pracy nie kładź się. Spróbuj znaleźć aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, która sprawi ci przyjemność, a jednocześnie wzmocni twoje mięśnie. Wykorzystaj słońce, które świeci za oknem. Zmieniaj swoją rzeczywistość, póki jest czas. Nie pozwól, żebyś wpadł w błędne koło bólu – przestał się ruszać, bo ból jest tak wielki, że uniemożliwia aktywność. Ruszaj się, żeby nie bolało. Bądź aktywny.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy