Ból podczas owulacji i zespół przedmiesiączkowy

Ból podczas owulacji jest niezwykle uciążliwy. Czasami jest tak silny, że uniemożliwia kobiecie normalne funkcjonowanie. Ból owulacyjny wchodzi w skład szerszego zjawiska, jakim jest zespół napięcia przedmiesiączkowego, w skrócie ZNP. To odczuwane przygnębienie, poirytowanie i huśtawki nastrojów. Istnieje kilka sposobów, które pomogą przetrwać i uczynić ten trudny okres nieco lżejszym.

1. Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to w skrócie ZNP. Wywołuje on męczące i dokuczliwe objawy zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Zespół przedmiesiączkowy pojawia się po owulacji, a przed miesiączką. Dotyka większości kobiet. W skrajnych przypadkach może powodować omdlenia.

Bóle owulacyjne
Bóle owulacyjne

U większości kobiet owulacja przebiega bezobjawowo, jednak niektóre kobiety odczuwają bardzo dotkliwie...

zobacz galerię

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

2. Objawy ZNP

Fizyczne symptomy to: ból owulacyjny, zatrzymywanie w organizmie wody, przybieranie na wadze, większa wrażliwość i ból piersi, zwiększony lub zmniejszony apetyt, zaparcia, pojawiające się zmiany trądzikowe, bóle pleców i brzucha, bóle głowy, uderzenia gorąca. Ból owulacyjny występuje przed miesiączką. Kobiety na niego cierpiące twierdzą, że nie jest tak silny, jak ból menstruacyjny.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego wywołuje też objawy psychiczne. Należą do nich: wahania nastroju, skłonność do irytacji i zachowań depresyjnych, smutek, przygnębienie, płacz bez powodu, napięcie, poczucie zmęczenia.

3. Radzenie sobie z ZNP

Dokucza ci zespół przedmiesiączkowy? Nie musisz cierpieć. Bóle przed krwawieniem, wahania nastroju czy bóle menstruacyjne nie muszą utrudniać ci życia. Pierwszym krokiem powinna być wizyta u lekarza. Specjalista pomoże zdiagnozować dolegliwość. Ponieważ objawy zespołu przedmiesiączkowego mogą oznaczać też inną chorobę, specjalista zleci wykonanie kilku badań. Następnie będzie można wdrożyć odpowiednie leczenie. Prawdopodobnie będą to leki przeciwbólowe, terapia hormonalna lub antydepresanty.

4. Domowe sposoby na zespół napięcia przedmiesiączkowego

Ból owulacyjny nie musi zakłócać twojego życia. Dolegliwości przed miesiączką zmniejszą się, jeśli wprowadzisz pewne zmiany w trybie życia. Po pierwsze, zmień swoją dietę. Do jadłospisu wprowadź węglowodany złożone, produkty o dużej zawartości białka i błonnika. Dzięki temu zmniejszysz ilość tłuszczów i cukrów w diecie. Unikaj mocnej kawy i herbaty, a także alkoholu. Napoje te zwiększają ból owulacyjny.

Po drugie, wysypiaj się. Śpij co najmniej 8 godzin na dobę. Po trzecie, zacznij ćwiczyć. Nacisk połóż na mięśnie brzucha.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.