Przejdź na WP

Brak snu może zabić. Sprawdź, ile powinnieneś spać

Zaleca się, aby każdej nocy spać 7-8 godzin. Większość z nas śpi zbyt krótko. Regularne sypianie przez mniej niż 7 godzin dziennie może spowodować nawet śmierć, ostrzega profesor z Oxfordu.

Zobacz film: "Spanie z dzieckiem zwiększa ryzyko śmierci łóżeczkowej"

1. Zbyt krótki sen niszczy zdrowie jak zła dieta

Niedobór snu może bardzo negatywnie odbić się na zdrowiu. Wiele osób kładzie się spać zbyt późno i wstaje zbyt wcześnie. Inni cierpią na bezsenność i budzą się w nocy. Co trzeci badany twierdzi, że wcale nie potrzebuje 7 godzin snu.

Naukowcy zwracają uwagę na fakt, że odpowiednia ilość snu oraz zdrowa dieta są równie ważne, jeśli chodzi o zachowanie zdrowia. Jesteśmy świadomi tego, że trujemy organizm jedząc fast foody, ale nie uświadamiamy sobie, w jaki sposób wyniszczamy go, gdy niedosypiamy,

Dr Sophie Bostock zwraca uwagę, że 7 godzin to minimum, jakiego potrzebują osoby dorosłe. Mówi się, że nawet co czwarty zgon może być powodowany przez niedobór snu. Ponadto zmęczeni pracownicy są mniej wydajni. Efekt? W samej Wielkiej Brytanii ta sytuacja generuje straty 30 miliardów funtów każdego roku.

Niedobory snu mogą skutkować m.in. stanami zapalnymi w organizmie, otyłością, chorobami serca i układu krążenia, problemami trawiennymi, zaburzeniami pamięci i koncetracji, zaburzeniami emocjonalnymi, depresją, zaburzeniami hormonalnymi.

Dr Bostock podkreśla, że optymalna ilość przespanych godzin ma rangę problemu społecznego.

2. Sposoby na dobry sen

Istnieje kilka sposobów, aby nocą dobrze się wyspać. Naukowcy zachęcają, aby spać nago, co jest zdrowe dla ciała, pomaga uwalniać hormony potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, m.in. melatoninę na sen. Odpowiednia ilość snu reguluje także poziom kortyzolu, który jest hormonem stresu. Zmniejszenie jego stężenia sprzyja również chudnięciu przez spalanie tłuszczu.

Spanie mniej niż 7 godzin dziennie jest szkodliwe dla zdrowia. Zobacz, co ci grozi
Spanie mniej niż 7 godzin dziennie jest szkodliwe dla zdrowia. Zobacz, co ci grozi [6 zdjęć]

Zdrowy sen jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Naukowcy przekonują, że warto...

zobacz galerię

Wieczorem warto mieć te same rytuały i rytm snu. Można też skropić pościel olejkiem lawendowym, spróbować medytacji przed snem i koniecznie zrezygnować z kawy i innych napojów zawierających kofeinę.

Dr Bostock podkreśla, że często nie mamy świadomości, ile kawy lub herbaty wypijamy w ciągu dnia.

Nie powinno się również oglądać telewizji lub korzystać z telefonu czy tabletu przed snem. Nie należy też jeść zbyt późno. Nawet zdrowe jedzenie w godzinach wieczornych może powodować bezsenność.

Zdrowy sen to podstawa prawidłowego funkcjonowania w dzień i w nocy. A dla tych, których argumenty zdrowotne nie przekonują, mamy jeszcze jedną wiadomość: wypani ludzie wyglądają młodziej i są postrzegani jako bardziej atrakcyjni.

Brak snu może powodować choroby i śmierć
Brak snu może powodować choroby i śmierć (123rf)

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy