Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Katarzyna Sadowska

„Co za szczęście! Lubią to!” – czyli kilka słów o potrzebie lajkowania

Avatar placeholder
24.03.2015 09:47
„Co za szczęście! Lubią to!” – czyli kilka słów o potrzebie lajkowania
„Co za szczęście! Lubią to!” – czyli kilka słów o potrzebie lajkowania (Zdjęcie Facebooka / Shutterstock)

Po co nam tak naprawdę konto na portalu społecznościowym? Czy tylko po to, aby podglądać życie innych? Oczywiście, że nie! Ważne, a dla niektórych najważniejsze jest dzielenie się własnym życiem. Chociaż nie zawsze jego wykreowana na „wallu” wizja jest zgodna z rzeczywistością, zależy nam na tym, aby inni użytkownicy byli pod wrażeniem udostępnianych przez nas treści. I dlatego właśnie tak istotna jest dla nas niewielka niebieska ikonka z napisem „Lubię to!”.

Wielu z nas zna uczucie lekkiej ekscytacji towarzyszące udostępnianiu naszych zdjęć czy przemyśleń na Facebooku. „Jak na to zareagują? Czy im się spodoba?” - myślimy skrycie, zanim jednym ruchem wskazującego palca podzielimy się ze światem drobnym fragmentem naszego życia. Dlaczego właściwie tzw. lajki są dla nas tak ważne? Co dzięki nim coś zyskujemy?

spis treści

1. Nowy sposób porozumiewania się

W zamyśle wprowadzona kilka lat temu funkcja polubiania aktywności innych użytkowników miała służyć po prostu wyrażaniu swojej pozytywnej opinii na temat zamieszczonych przez znajomych treści. Ot, skrócona forma miłego komentarza, wirtualny komplement wyrażony bez słów. Od tamtego czasu znaczenie „lajka” całkowicie się zmieniło. Dziś nie określa on już tego, czy podoba nam się dane zdjęcie, filmik lub post. W większym stopniu odnosi się do osoby, która zdecydowała się coś opublikować, jest to sposób na wyrażenie sympatii wobec konkretnego użytkownika. Liczba takich ocen stanowi zatem odzwierciedlenie pozycji, którą zajmuje on na portalu. Zależność wydaje się dość prosta – im więcej „lajków”, tym bardziej jesteśmy lubiani.

Zdaniem psychologów doprowadziło to do sytuacji, w której Internet stał się miejscem, gdzie poszukujemy akceptacji. Pragniemy zostać zauważeni i docenieni, dlatego z niecierpliwością wypatrujemy kolejnego wyrazu uznania, na które nasz mózg reaguje podobnie jak na przyjemność, którą czerpiemy z jedzenia ulubionego posiłku czy seksu. Nic dziwnego, że nietrudno o uzależnienie.

2. Super-przyjazna rzeczywistość idealna?

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"

Wszystko to byłoby nawet w miarę zrozumiałe, gdyby nie jeden mały szkopuł. Ta wirtualna rzeczywistość zaprojektowana została tak, aby wyrażenie dezaprobaty za pomocą jednego kliknięcia było niemożliwe. Można co prawda „odlubić” daną aktywność, licząc, że ujdzie to uwadze znajomych, ale nie da się, nie pisząc komentarza, zaznaczyć, że dany wpis nie przypadł nam do gustu.

Bardzo wymowny jest za to brak polubień. Jest rodzajem społecznego odrzucenia, przebywania gdzieś na marginesie cyberświata, co przekłada się niejednokrotnie na relacje w „realu”. Nie uchodzisz za osobę zbyt popularną? Nie masz co liczyć na zbyt dużą liczbę powiadomień. Twoja aktywność nie zostanie wynagrodzona także wtedy, gdy zdecydujesz się wrzucić coś bardziej ambitnego. Na topie są za to zwierzęta, kolorowe zdjęcia z wakacji i oczywiście dzieci. Mechanizm działa podobnie w przypadku kolekcjonowania setek znajomych, nawet jeżeli połowy z nich nie widzieliśmy na oczy, a z resztą od lat nie rozmawialiśmy. Potrzeba dowartościowania wyraża się w liczbach. Przewrotna psychologia Facebooka.

To zadziwiające, jakie czynniki wpływają współcześnie na naszą psychikę. Jeszcze kilka lat temu, nie pomyślelibyśmy, że indywidualne istnienie w sieci będzie dla nas tak ważne. Czy naprawdę nasze poczucie wartości ucierpiało tak bardzo, że rozpaczliwie szukamy akceptacji w oczach innych, nie wychodząc nawet z domu? Na to pytanie odpowiedzmy sobie sami…

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze