Domowa profilaktyka nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu może dotyczyć kobiet w każdym wieku, ponieważ nie jest związane z procesem starzenia się organizmu. Jego przyczyną jest osłabienie mięśni dna miednicy, które podtrzymują cewkę moczową oraz pęcherz. Pierwszymi oznakami są: częste i niekontrolowane popuszczanie moczu, również w trakcie kichania, kaszlu, uprawiania sportu czy śmiechy oraz odczuwanie zwiększonego parcia na pęcherz.

O tym, jakie leczenie będzie odpowiednie, powinien zadecydować lekarz ginekolog – to on dobierze indywidualną terapię dającą najlepsze efekty. Zamiast leczyć, warto jednak zapobiegać – profilaktyka może okazać się bowiem znacznie bardziej skuteczna i mniej kosztowna. Im szybciej ją rozpoczniesz, tym lepsze efekty osiągniesz.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

1. Odpowiednia dieta

Przede wszystkim zadbaj o prawidłowe odżywianie. Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu. Unikaj produktów wysoko przetworzonych, które mogą powodować zaparcia rozluźniające mięśnie dna miednicy.

Włącz do diety produkty bogate w magnez, takie jak: ziemniaki, banany, kukurydza, orzechy nerkowca, migdały, ciemne warzywa liściaste, ryby oraz awokado. Jest to pierwiastek, który zmniejsza skurcze mięśni pęcherza moczowego i umożliwia jego całkowite opróżnienie. Oprócz magnezu w twojej diecie nie powinno zabraknąć witaminy D, zmniejszającej ryzyko wystąpienia zaburzeń ze strony mięśni miednicy. Zrezygnuj za to z produktów zawierających kofeinę oraz alkohol, które podrażniają pęcherz moczowy i stymulują skurcze mięśni, w konsekwencji powodując nietrzymanie moczu.

To musisz wiedzieć

2. Jedz żurawinę i pij ziółka

Sok z żurawiny, podobnie jak przetwory czy suszone lub świeże owoce, ochraniają nabłonek dróg moczowych, przeciwdziałają stanom zapalnym i regulują odczyn moczu. Sok zapobiega również wytrącaniu się kryształów soli mineralnych, chroniąc przed kamicą. Regularne spożywanie soku z żurawiny daje również dobrą ochronę przeciwko bakteriom odpornym na antybiotyki. Właśnie ze względu na zjawisko uodporniania się bakterii na antybiotyki żurawina staje się coraz bardziej uznaną i polecaną metodą alternatywnej kuracji dróg moczowych.

Profilaktycznie bardzo dobre efekty przynosi również picie herbatek i naparów z ziół leczniczych. Najlepsza będzie herbata z przywrotnika pospolitego oraz palmy karłowatej. Zewnętrznie warto regularnie stosować wyciąg z tasznika – wcierany w okolice pęcherza poprawia napięcie mięśniowe. Sprawdzają się też ciepłe półkąpiele ze skrzypem, krwawnikiem i solą kuchenną.

3. Regularne ćwiczenia

Jedną z najlepszych metod zapobiegawczych są ćwiczenia mięśni dna miednicy. Jednym z ćwiczeń jest praca nad mięśniami Kegla, czyli tymi, które pracują podczas oddawania moczu. Ćwiczenie jest bardzo proste. Wystarczy zacisnąć mięśnie w taki sposób, jakbyś chciała zatrzymać oddawanie moczu. Trzeba wytrzymać tak jak najdłużej, a następnie rozluźnić mięśnie. Ćwiczenia należy powtarzać kilka razy dziennie do końca życia.

4. Odpowiednia higiena

Bardzo ważne w profilaktyce nietrzymania moczu jest zachowanie prawidłowych zasad higieny intymnej – tylko dzięki nim można uniknąć zakażenia dróg moczowych. Nie zapominaj, aby twoja bielizna była wykonana wyłącznie z naturalnych tkanin – najlepiej bawełny. Stosuj odpowiednie żele i płyny do higieny intymnej, zapewniające odczyn zbliżony do tego w pochwie – pH 5,5. Stosuj chusteczki odświeżające oraz specjalistyczne wkładki.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Metody leczenia nietrzymanie moczu

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy