Dowiedz się, z jakim typem stresu się zmagasz i skutecznie się z nim uporaj

Stres to odczucie, z którym codziennie zmaga się większość z nas. Jednak   możemy doświadczać różnych jego rodzajów - czasem nawet kilku jednocześnie. Ich sklasyfikowania podjęła się dietetyk Charlotte Watts. Wyodrębniła ona 7 typów stresu. Każdy z nich objawia się inaczej i wymaga innego leczenia. Czy wiesz, który typ towarzyszy ci w tej chwili?

1. Reakcja na stres

Kiedy jesteśmy pod wpływem stresu, w naszym organizmie następuje spotęgowanie wszystkich fizjologicznych reakcji. Adrenalina jest pompowana do mięśni, aby przygotować nas do sytuacji „walki lub ucieczki”, w związku z czym krew odpływa od mniej ważnych w tej sytuacji narządów w układzie pokarmowym i rozrodczym. To normalna reakcja na stresującą sytuację.

Stres jest dobry. Przygotowuje organizm do sprostania wyzwaniom. Jest natomiast zły, gdy stan pogotowia przedłuża się ponad miarę, gdy mobilizacja jest wyolbrzymiona i myląca - przesadzając ważność spraw, powiększając wyzwania i pomniejszając posiadane zasoby. Jeśli reakcja napięcia jest adekwatna, staje się nieodzowną pomocą w życiu.

Zobacz film: "Coraz więcej Polaków cierpi na depresję"

Jeśli jednak stres jest długotrwały, a organizm nie ma szans na odpowiedni odpoczynek, to może zacząć sygnalizować to na różne sposoby. Mogą cię na przykład zacząć męczyć wzdęcia, ponieważ twój układ pokarmowy zwalnia, a u kobiet PMS może być bardziej dokuczliwe niż zazwyczaj. Jeśli stres towarzyszy ci niemal przez cały dzień, dowiedz się, z jakim jego rodzajem masz do czynienia i poznaj sposoby na jego ujarzmienie.

2. Zestresowany i podminowany

Nerwowość to najczęstszy skutek stresu. Aby jej uniknąć, wystarczy stosować powszechnie znane metody rozładowania napięcia związanego ze stresem
Nerwowość to najczęstszy skutek stresu. Aby jej uniknąć, wystarczy stosować powszechnie znane metody rozładowania napięcia związanego ze stresem (Zdjęcie mężczyzny / Shutterstock)

Do objawów stresu, któremu towarzyszy ciągłe podminowanie, zaliczamy nieumiejętność relaksu, bycie w „ciągłej gotowości” oraz wrażliwość na światło, dźwięk i inne bodźce zewnętrzne. Do rozwoju tego rodzaju stresu dochodzi zazwyczaj, gdy nerwowym sytuacjom towarzyszy stała stymulacja dźwiękowa i świetlna. Jeśli więc nasz układ nerwowy zostaje ustawiony na nieustanny tryb gotowości, w końcu uznaje to za sytuację normalną, a podminowanie za naturalny stan. Ostatecznie może to stać się tak męczące, że w skrajnych przypadkach prowadzi do wycieńczenia organizmu.

8 sposobów na rozładowanie stresu
8 sposobów na rozładowanie stresu [8 zdjęć]

Bo-Tau to technika, która pomaga rozładować stres za pomocą oddechu. ”Gdy odczuwamy niepokój, oddychamy...

zobacz galerię

Chcesz uniknąć takiego stanu? Zamiast po powrocie z pracy od razu siadać do komputera, zdecyduj się na odpoczynek: wyjdź na spacer, posłuchaj muzyki lub poczytaj książkę. Zadbaj też o odpowiednie stężenie magnezu w organizmie, ponieważ jego niedobory mogą prowadzić do bezsenności, skurczów mięśni, ataków paniki i problemów z poziomem cukru we krwi. Najwięcej tego składnika mineralnego znajdziesz w nasionach, warzywach liściastych i ziemniakach.

3. Zestresowany i zmęczony

Mając stresującą pracę lub trudności w życiu prywatnym, warto pamiętać o właściwej ilości odpoczynku. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do wycieńczenia organizmu
Mając stresującą pracę lub trudności w życiu prywatnym, warto pamiętać o właściwej ilości odpoczynku. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do wycieńczenia organizmu (Grafika / Shutterstock)

Uczucie zmęczenia towarzyszy ci nawet tuż po przebudzeniu? Czujesz, że jesteś uzależniony od cukru? Nie pamiętasz, jak to jest przespać całą noc? Te wszystkie objawy mogą świadczyć o ciągłym stresie, którego doświadcza twój organizm. Tygodnie pod jego wpływem, bez odpowiedniej ilości odpoczynku, mogą w końcu skutkować zmęczeniem organizmu objawiającym się spadkiem energii, zwolnieniem metabolizmu i przyrostem masy ciała. W dodatku wysokie stężenie hormonów stresu prowadzi do sytuacji, w której organizm nie jest w stanie wytworzyć energii bez pomocy cukru lub innych używek.

Jeśli i tobie towarzyszą stres i ciągłe zmęczenie, walkę z nimi zacznij od ograniczenia używek. Niech słodycze, kawa i papierosy zejdą na dalszy plan, a twój organizm na nowo nauczy się samodzielnego wytwarzania energii. Każdy dzień zacznij od odpowiedniej porcji białka, które wspomoże produkcję energii. Nie zapomnij też o ćwiczeniach – gdy mięśnie pozostają bez ruchu przez długi czas, twój metabolizm znacznie zwalnia.

4. Zestresowany i wychłodzony

Dowiedziono, że jednym ze skutków stresu jest chroniczne odczuwanie zimna. Jeśli więc za oknem upał, a ty wciąż trzęsiesz się z zimna, pomyśl, czy nie jest to wynik stresującej pracy
Dowiedziono, że jednym ze skutków stresu jest chroniczne odczuwanie zimna. Jeśli więc za oknem upał, a ty wciąż trzęsiesz się z zimna, pomyśl, czy nie jest to wynik stresującej pracy (Zdjęcie stóp / Shutterstock)

Jeśli doświadczasz nieustannego uczucia zimna, wypadania włosów, pogorszenia krążenia, zatrzymywania płynów i braku koncentracji, wiedz, że są to także objawy stresu. Stan taki „przełącza” organizm na mechanizm przetrwania, aby zaoszczędzić potrzebną do przeżycia energię. Zwalnia więc metabolizm, temperatura ciała spada, a utrata masy ciała staje się bardzo trudna. Takie objawy występują najczęściej u kobiet zmagających się z niedoczynnością tarczycy.

Co zrobić, żeby sytuacja wróciła do normy? Przede wszystkim unikaj cukru. Zamiast niego w składzie twoich posiłków powinno pojawić się białko. Nie unikaj też zdrowych tłuszczów. Nie zapominaj o ćwiczeniach na świeżym powietrzu – stymulują one wydzielanie hormonów tarczycy i zwiększają termogenezę organizmu.

5. Zestresowany i wzdęty

Ból brzucha, wzdęcia i biegunka lub zatwardzenie to częste objawy stresu. Aby ich uniknąć, warto wzbogacić swoją dietę w składniki, które uchronią nasz układ pokarmowy
Ból brzucha, wzdęcia i biegunka lub zatwardzenie to częste objawy stresu. Aby ich uniknąć, warto wzbogacić swoją dietę w składniki, które uchronią nasz układ pokarmowy (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

To normalne, że w ciągłym stresie twój układ pokarmowy zwalnia i mogą pojawić się wzdęcia. Jeśli jednak towarzyszą im zaparcia lub biegunki, objawy zespołu jelita drażliwego, bóle głowy i bóle brzucha po każdym posiłku, to znak, że stres powoduje w twoim organizmie coraz więcej szkód. Nie dość, że obniża skuteczność działania pożytecznych bakterii jelitowych, to doprowadza też do powstania stanu zapalnego, a nawet rozwoju astmy, egzemy i problemów ze stawami.

Aby zniwelować dolegliwości układu pokarmowego związane ze stresem, uzupełnij swoją dietę o probiotyki i prebiotyki. Unikaj też produktów wysoko przetworzonych, jedz więcej warzyw, owoców i produktów bogatych w błonnik.

6. Zestresowany i pozbawiony motywacji

Często, będąc zestresowanym, mamy problem z zebraniem myśli i wydajną pracą. Czasem też stres prowadzi do spadku motywacji, a wtedy ciężko jest nam nawet wstać z łóżka
Często, będąc zestresowanym, mamy problem z zebraniem myśli i wydajną pracą. Czasem też stres prowadzi do spadku motywacji, a wtedy ciężko jest nam nawet wstać z łóżka (Grafika / Shutterstock)

Problemy ze snem, brak motywacji, żeby rano wstać z łóżka i światłowstręt mogą być skutkami stresu. Dzieje się tak, ponieważ zdenerwowanie powoduje natychmiastowy wzrost dopaminy i serotoniny, czyli hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie. Niestety, równie szybko sprawiają, że nasz nastrój spada, a apetyt na cukier rośnie. Stąd już prosta droga do zwiększenia masy ciała, obniżenia samooceny i braku chęci wychodzenia z domu.

Aby zapobiec takim sytuacjom, uzupełnij swoją dietę w zdrowe kwasy tłuszczowe, np. te, które znajdziesz w tłustych rybach. Zadbaj też o jak największe wydzielanie endorfin w twoim organizmie. Najłatwiej zrobisz to, spotykając się z ludźmi, których lubisz, słuchając muzyki czy uprawiając seks. Dzięki temu zapobiegniesz sytuacji, w której stwierdzisz, że nie warto rano wstawać z łóżka.

7. Zestresowany pod wpływem hormonów

Skutki stresu są często bardziej widoczne u kobiet, ponieważ zaburza on ich gospodarkę hormonalną. Syndrom napięcia przedmiesiączkowego mocniej daje się we znaki, a miesiączki są obfitsze i bardziej bolesne
Skutki stresu są często bardziej widoczne u kobiet, ponieważ zaburza on ich gospodarkę hormonalną. Syndrom napięcia przedmiesiączkowego mocniej daje się we znaki, a miesiączki są obfitsze i bardziej bolesne (Grafika / Shutterstock)

Negatywny wpływ stresu na hormony jest powszechny zwłaszcza wśród kobiet. Doświadczają one bardziej uciążliwego niż zwykle PMS, mają problemy z płodnością, ich miesiączki są bardziej bolesne,  stają się bardziej drażliwe i płaczliwe. Taka reakcja na stres zachodzi, ponieważ żeńskie hormony, czyli estrogen i progesteron, pod wpływem stresu zaczynają się wahać.

Dlatego kobiety prowadzące stresujący tryb życia powinny zrezygnować z alkoholu, który może przyczynić się do cięższego napięcia przedmiesiączkowego. Warto też unikać wysoko przetworzonych produktów, a w ich miejsce wprowadzić świeże warzywa i owoce.

8. Zestresowany i obolały

Nie od dziś wiadomo, że stres może być przyczyną bólu głowy, a nawet migreny. Okazuje się jednak, że może też powodować powstawanie stanów zapalnych w całym organizmie
Nie od dziś wiadomo, że stres może być przyczyną bólu głowy, a nawet migreny. Okazuje się jednak, że może też powodować powstawanie stanów zapalnych w całym organizmie (Grafika / Shutterstock)

Stres może powodować powstawanie wielu stanów zapalnych w naszym organizmie. Jeśli więc przechodzisz nerwowy okres i zaczął występować u ciebie  katar sienny, pojawiła się łuszczyca, chorujesz na zapalenie stawów, infekcje górnych dróg oddechowych, może mieć to związek z twoim trybem życia.

Wzbogać swoją dietę w przeciwutleniacze, które pomogą pozbyć się skutków stresu i usuną zanieczyszczenia z organizmu. Jedz dużo warzyw, owoców, nasion, orzechów, gorzkiej czekolady i pij zieloną herbatę. Zrezygnuj też z cukrów, ponieważ mogą one zaostrzać stany zapalne w organizmie.

A ty, w jaki sposób walczysz ze stresem? Podziel się swoimi sposobami na naszym forum.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Koty metodą na stres

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy