Przejdź na WP

Głęboki sen – ile powinien trwać sen głęboki?

Często używamy określenia "głęboki sen", chcąc określić fakt, że nie przebudzaliśmy się w nocy, wstaliśmy wypoczęci, ogólnie jesteśmy zadowoleni z przebiegu nocnego wypoczynku. Tymczasem sen głęboki to jedna z faz, którą przeżywamy zapadając w sen. Czym się charakteryzuje i ile powinien trwać?

1. Sen i jego fazy – sen głęboki jako część fazy NREM

Czym właściwie jest sen? Jest naturalnym stanem fizjologicznym, w który zapadamy cyklicznie, bo raz na dobę. Jest bardzo ważny dla naszego organizmu i to nie tylko dlatego, że pozwala mu wypocząć i zregenerować się.

Prawidłowo przebiegający sen między innymi redukuje napięcie i stres, wpływa na regulację gospodarki hormonalnej, wspomaga prawidłową przemianę materii. Każdy z nas śpi, ale nie każdy wie, jakie warunki spełnia ten stan naszego organizmu, by móc nazywać go snem:

  • nasz organizm przyjmuje stan spoczynku
  • zaprzestajemy wszelkiej aktywności ruchowej
  • mamy znacznie zmniejszoną reaktywność na bodźce zewnętrzne
  • tracimy świadomy kontakt z otoczeniem
  • sen jest stanem odwracalnym, czyli przebudzamy się pod wpływem silnego bodźca, którym może być przykładowo dźwięk budzika.

2. Wyróżniamy dwie fazy snu:

NREM (Non-Rapid Eye Movement), czyli faza, w której nie występują szybkie ruchy gałek ocznych. Tutaj pojawiają się fale delta (aktywność elektryczna mózgu). Ta faza składa się z czterech mniejszych okresów zwanych stadiami. Są to:

  • Stadium pierwsze, w którym maleje świadomość bodźców zewnętrznych. Wówczas zwykle próbujemy po prostu zasnąć, nasze myśli mogą być nieco chaotyczne.
  • Stadium drugie, w których nie reagujemy już na bodźce zewnętrzne, nasze gałki oczne się nie ruszają. W tym momencie łatwo jest jednak kogoś wybudzić.
  • Stadium trzecie, które jest wstępem do następnej fazy, czyli… snu głębokiego.
  • Stadium czwarte, czyli sen głęboki, zwany również wolnofalowym. To moment, w którym mogą się u nas pojawiać obrazy, a nawet ruchy ciała. Bezpośrednio z tego stadium przechodzimy do kolejnej fazy, czyli REM.

REM (Rapid Eye Movement), czyli faza, którą charakteryzują bardzo szybkie ruchy gałek ocznych. Nasze mięśnie są rozluźnione, jesteśmy nieruchomi, co sprawia, że mózg staje się najbardziej aktywny. Tutaj właśnie pojawia się śnienie.

3. Sen głęboki, czyli właściwie…

Po co był potrzebny ten wstęp wyróżniający wszystkie fazy snu? Głównie po to, by uświadomić nam, że sen głęboki to zaledwie mały wycinek większej ilości procesów, które zachodzą, gdy zapadamy w sen. Jest czwartym stadium fazy NREM, która trwa średnio około 80-100 minut, po czym przychodzi 15 minut fazy REM.

Cały cykl powtarza się od 4 do 5 razy (jeśli śpimy odpowiednio długo). Marzenia senne, czy jak wolimy „sny”, podczas tej chwili snu głębokiego są bardziej poukładane, realistyczne, logiczne niż podczas fazy REM.

4. Co wpływa na sen głęboki?

Na długość i jakość naszego snu ma wpływ bardzo dużo czynników, na które nie zawsze nawet zwracamy uwagę. Co może sprawić, że nie będziemy mogli prawidłowo wypocząć, a nasz organizm nie zregeneruje się w pełni?

Najczęstszymi czynnikami są między innymi:

  • nieregularny tryb życia

Jeśli nie ustalamy sobie stałej pory wstawania, chodzimy spać o różnych godzinach, z pewnością nie wpłynie to dobrze na nasz sen.

  • stres

Nie każdy potrafi skutecznie radzić sobie ze stresem, więc jeśli przejmujemy się zbyt dużą ilością spraw, które wzbudzają w nas niepokój, możemy być pewni, że nie zaznamy snu o odpowiedniej jakości. Warto stosować techniki relaksacyjne przed snem, aby zredukować poziom stresu.

  • jedzenie i napoje

Nie tylko chodzi o to, co spożywamy i pijemy przed snem, jednak również to, co nasz organizm przyjmuje w ciągu dnia.

  • hałas i światło

Czynniki zewnętrzne charakterystyczne dla współczesnych czasów wpływają destrukcyjnie na sen. Szczególnie należy podkreślić szkodliwe skutki zbyt długiej ekspozycji na światło niebieskie tuż przed pójściem spać. W naszym organizmie jest pewien narząd zwany szyszynką. Produkuje on hormon zwany melatoniną. To ona odpowiada na nieprzerwany, głęboki sen.

5. Jak dobrze spać?

Aby unikać problemów ze snem i minimalizować ryzyko wystąpienia okresowych lub przewlekłych zaburzeń snu, powinniśmy dbać o podstawowe warunki higieny snu.

Jeżeli będziemy unikać drzemek w ciągu dnia, znajdziemy sposób na wyciszenie i zrelaksowanie wieczorem, spędzimy trochę czasu na aktywności na świeżym powietrzu w ciągu dnia, przygotujemy sobie miejsce spania, nie powinniśmy się na nic uskarżać.

Bywa jednak tak, że na pewne rzeczy nie mamy wpływu. Trudno jest nam uniknąć obecności świateł, w tym wspomnianego niebieskiego światła, czy nie do końca potrafimy zapomnieć o codziennych troskach. Warto wówczas pomyśleć o naturalnych środkach, które mogą nam pomóc wypocząć.

Dlaczego naturalnych? W przyrodzie naturalnie występują takie połączenia i substancje, które mogą rozwiązać nasze problemy, przy okazji nie uzależniając nas od siebie w żaden sposób.

Przykładem takiego środka jest Novanoc, w której składzie znajdziemy melatoninę (szybsze zasypianie), wyciąg z pozłotki kalifornijskiej i melisy (zadbają o nieprzerwany, spokojny sen) oraz wyciąg z passiflory (wspomoże organizm w nocnej regeneracji).

Publikacja sponsorowana

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Advertisement
    Ważne tematy