Trwa ładowanie...

Interakcje leków z tyraminą

Tyramina jest naturalnie występującą w pożywieniu aminą. Jej źródłami jest długo przechowywana lub fermentująca żywność, np. banany lub sery pleśniowe. Tyramina powstaje jako efekt rozkładu białek, także w produktach mięsnych.

W organizmie tyramina metabolizowana jest za pomocą enzymu o nazwie monaminoksydazą (MAO). Leki, które hamują aktywność MAO, spowalniają metabolizowanie tyraminy. W takim przypadku jej poziom we krwi wzrasta i może prowadzić do niepożądanych skutków ubocznych.

Wysoki poziom tyraminy powoduje, że wzrasta poziom noradrenaliny. Skutkiem tego może być gwałtowny wzrost ciśnienia krwi, uczucie kołatania serca, bóle głowy, mdłości, wymioty, przełom nadciśnieniowy.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Z tyraminą w szczególnie niebezpieczne interakcje wchodzą leki będące inhibitorami monoaminooksydazy, czyli takie, które zmniejszają poziom MAO, zwiększając jednocześnie ilość tyraminy. Są to głównie medykamenty stosowane przy zaburzeniach depresyjnych, bakteryjnych zakażeniach żołądkowo-jelitowych i gruźlicy.

Zobacz także

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Mgr Artur Rumpel
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza