Internetowe Konto Pacjenta – logowanie, zalety i korzyści
Internetowe Konto Pacjenta to aplikacja, która umożliwia dostęp do wielu informacji medycznych pacjenta, które niegdyś były rozproszone w różnych miejscach. Konto posiada każdy, a by sprawdzić e-receptę czy e-skierowanie, wystarczy się na nie zalogować. IKP ma wiele zalet, a korzystanie z niego oznacza wymierne korzyści. Co warto wiedzieć?
1. Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest aplikacją, która w prosty sposób pozwala na wgląd do swoich informacji medycznych. Usługa jest bezpłatna. IPK posiada każdy, kto ma PESEL, zarówno dorosły, jak i dziecko. Nie trzeba go zakładać czy się rejestrować.
Rodzice, którzy zgłosili dziecko do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), maja stały i automatyczny dostęp do jego Internetowego Konta Pacjenta. Do wglądu do konta można również upoważnić kogoś bliskiego.
2. Jak się zalogować do IKP?
Aby korzystać z Internetowego Konta Pacjenta ma każdy, wystarczy się jedynie zalogować. Można to zrobić:
- profilem zaufanym, który potwierdza tożsamość,
- kontem internetowym (iPKO, Inteligo w PKO BP, Pekao S.A., bank spółdzielczy),
- dowodem osobistym z warstwą elektroniczną (e-dowodem). Potrzebny jest czytnik karty lub aplikacja na smartfon,
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
3. Jakie informacje zawiera Internetowe Konto Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta zawiera wiele użytecznych informacji. To między innymi takie dane medyczne jak:
- e-recepty, wraz z informacją o refundacji i sposobie dawkowania leków. Nie można jej zgubić, zawsze można sprawdzić szczegóły (np. dawkowanie). Receptę można zrealizować w aptece, podając numer PESEL i kod lub pozwalając na jej zeskanowanie przez farmaceutę.
- e-skierowania: na leczenie specjalistyczne i do szpitala (ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, leczenie szpitalne, badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej, rezonans magnetyczny, badanie endoskopowe przewodu pokarmowego czy badanie echokardiograficzne płodu),
- historia wizyt u lekarza w ramach NFZ,
- informacje o zwolnieniach lekarskich (e-zwolnienie),
- informacje o lekach, dzięki czemu można sprawdzić, czy lek jest dopuszczony do obrotu w Polsce,
- lista wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ,
- wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.
- zaświadczenia lekarskie wystawione przez lekarza w czasie choroby i macierzyństwa,
- zaświadczenie o przebytym szczepieniu przeciw COVID-19.
4. Zalety i korzyści IKP
Portal pacjenta zawiera nie tylko informacje medyczne, ale i umożliwia załatwienie różnych spraw. Internetowe Konto Pacjenta pozwala na:
- uzyskanie e-recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza,
- otrzymanie recepty od pielęgniarki lub położnej, zarówno po tradycyjnej wizycie, jak i po e-wizycie (konsultacji na odległość),
- złożenie wniosku o wydanie EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- poznanie wyniku testu na koronawirusa,
- poznanie informacji, do kiedy obowiązuje kwarantanna lub izolacja domowa,
- sprawdzenie e-recepty,
- sprawdzenie e-skierowania, które jest obowiązkowe od 8 stycznia 2021 roku. E-skierowanie można otrzymać w postaci: SMS-a z 4 cyfrowym kodem, e-maila z pdf-em lub wydruku informacyjnego e-skierowania. Aby się zapisać na wizytę, w przychodni wystarczy podać 4-cyfrowy kod e-skierowania oraz nr PESEL,
- sprawdzenie dane medyczne dziecka,
- wybranie lub zmianę lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), pielęgniarki POZ lub położnej POZ,
- skontaktowanie się z sanepidem (poprzez link do formularza umożliwiającego kontakt z sanepidem),
- zapisanie się na szczepienie przeciw COVID-19 (przez link do formularza).
5. Internetowe Konto Pacjenta a pandemia
Profil pacjenta jest wyjątkowo przydatny w czasie pandemii związanej z zagrożeniem COVID-19. Dzięki niemu można w prosty sposób sprawdzić dane dotyczące wyniku testu na koronawirusa lub termin izolacji czy kwarantanny.
Informacje na koncie pacjenta pojawią się od razu po wpisaniu do systemu. Dzięki temu nie trzeba czekać na telefon od lekarza czy samemu dzwonić do przychodni czy sanepidu.
Aby poznać wynik testu na obecność koronawirusa, wystarczy się zalogować. Informacje o wyniku są widoczne w panelu IKP. Jeśli pacjent podał w ustawieniach konta swój telefon, otrzyma SMS z powiadomieniem, że na Internetowym Koncie Pacjenta czeka na niego wynik testu.
Jeśli pacjent został skierowany na kwarantannę lub izolację domową, po zalogowaniu się na Internetowe Konto Pacjenta na górze strony zobaczy alert z dzwoneczkiem.
Podany będzie również prawdopodobny czas izolacji lub kwarantanny. Warto pamiętać, że może on ulec zmianie. Wszystko zależy od stanu zdrowia oraz decyzji lekarza. Można również pobrać dokument z elektronicznym podpisem, który potwierdza, że osoba przebywa w izolacji lub kwarantannie, by wysłać go do pracodawcy.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.