Trwa ładowanie...

Jazda na rowerze – efekty, wskazania i przeciwwskazania

Jazda na rowerze ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne. Na przejażdżki może wybrać się niemal każdy, bez względu na wiek. To skuteczny sposób na poprawę kondycji, zrzucenie nadmiernych kilogramów, ale i poprawę samopoczucia. Jakie mięśnie rozwija jazda na rowerze? Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "Jak przygotować rower na wiosnę?"

spis treści

1. Efekty jazdy na rowerze

Jazda na rowerze jest nie tylko przyjemna, ale i przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Taka forma ruchu angażuje wiele mięśni: nie tylko nogi, ale również biodra, brzuch, pośladki i grzbiet. To dlatego poprawia funkcjonowanie całego organizmu, w szczególności układu mięśniowego, oddechowego i krążenia. Podczas aktywności:

  • poprawia się kondycja,
  • zwiększa wentylacja i wydolność,
  • obniża się poziom złego cholesterolu,
  • normalizuje się poziom cukru we krwi,
  • zwiększa się pojemność wyrzutowa serca oraz jego objętość,
  • spada tętno spoczynkowe.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

W efekcie pedałowanie na rowerze pozytywnie wpływa na zdrowie, a i jest elementem profilaktyki chorób układu krążenia, ponieważ obniża ryzyko zachorowania na miażdżycę, zawały i udary.

Dzięki systematycznym treningom można poprawić sylwetkę oraz wymodelować kształt łydek i brzucha. Jazda rowerem poprawia także wytrzymałość ogólną oraz siłę mięśni i szybkość mięśni kończyn dolnych oraz pośladków, wymusza także napięcie mięśni pleców, przedramion czy brzucha, które wpływają na stabilizację ciała.

Ale to nie wszystko. Jazda rowerem oznacza także wiele korzyści dla psychiki. Okazuje się bowiem, że sport ten:

  • koi nerwy i wycisza,
  • uodparnia na zmęczenie, także psychiczne,
  • łagodzi stres, niweluje napięcia,
  • dotlenia mózg, dzięki czemu łatwiej można sobie radzić ze stresem,
  • relaksuje,
  • podnosi poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia, to jest grupy hormonów peptydowych odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i odczuwanie radości.

2. Czy jazda na rowerze odchudza?

Jeżdżenie na rowerze, jak każda forma aktywności fizycznej, także pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. To prosty sposób na stosunkowo szybkie zgubienie zbędnych kilogramów. Jazda na rowerze odchudza, ponieważ pobudzone do pracy mięśnie pobierają zapasy energii z komórek tłuszczowych. Oprócz spalania kalorii w czasie jazdy na rowerze można również zwalczyć cellulit na udach i pośladkach.

Jednostajna, średnio intensywna jazda na rowerze ze stałą prędkością to trening aerobowy (tlenowy), podczas którego energię potrzebną do wykonywania pracy organizm czerpie bezpośrednio z tkanki tłuszczowej, spalając ją. Godzina spokojnej jazdy, w zależności od tempa, składu i masy ciała, typu roweru, pogody i długości przejażdżki pozwala na spalenie od 300 do 800 kalorii. Warto tylko pamiętać, że aktywność musi trwać dłużej niż pół godziny.

3. Dla kogo jazda na rowerze?

Jazda na rowerze to idealna forma aktywności fizycznej dla osób chcących zadbać o kondycję fizyczną i zdrowie ale i relaks. Treningi są wskazane szczególnie dla osób:

  • z nadwagą i otyłością,
  • prowadzących siedzący tryb życia,
  • przepracowanych i zestresowanych,
  • mających problemy ze stawami,
  • borykają się z bezsennością,
  • które nie mogą korzystać z innych form ruchu. Rower ma te zaletę, że podczas poruszania się nim nie dochodzi do dużych obciążeń działających na układ ruchowy.

Ponieważ ruch na rowerze jest nieinwazyjny, naturalny i nie obciąża układu szkieletowego osoby ćwiczącej, jest doskonałą formą rehabilitacji kończyn dolnych. Sprawdza się przy problemach ze stawami kolanowymi i chorobami zwyrodnieniowymi stawów.

4. Przeciwwskazania i minusy

Choć jeżdżenie na rowerze oznacza mnóstwo zalet, nie każdy może korzystać z tej formy aktywności. Przeciwwskazaniem są:

A jakie są wady jazdy rowerem? Okazuje się, że taka forma aktywności nie zawsze oznacza zdrowie. Ma to związek głównie z zanieczyszczeniami, jakie znajdują się powietrzu.

Tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz związki siarki, które wnikają do układu oddechowego podczas jazdy rowerem mogą prowadzić do stanów zdalnych, a i zatruwają cały organizm. To dlatego, wybierając się „na rower”, warto sprawdzić stan powietrza w okolicy bądź udać się na przejażdżkę do lasu czy w rejony, gdzie powietrze jest czyste. Najlepszym rozwiązaniem jest regularna jazda na rowerze w terenach zielonych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.