Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Smartfon - bezsenność, problemy ze wzrokiem i słuchem, ból kręgosłupa, ból głowy, zaburzenia psychiczne, choroba smsowa

Avatar placeholder
30.03.2021 19:14
Smartfon - bezsenność, problemy ze wzrokiem i słuchem, ból kręgosłupa, ból głowy, zaburzenia psychiczne, choroba smsowa
Smartfon - bezsenność, problemy ze wzrokiem i słuchem, ból kręgosłupa, ból głowy, zaburzenia psychiczne, choroba smsowa (123RF)

Smartfon stał się już niemal częścią naszego ciała. Zasypiamy ze smartfonem koło głowy, sięgamy po niego rano tuż po przebudzeniu. Odczuwamy niepokój, kiedy nie możemy go znaleźć. Z badań przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców z Nottingham Trent University wynika, że ze smartfonów korzystamy średnio ponad 80 razy dziennie! Nie jest to obojętne dla naszego zdrowia. Zaburzenia snu, problemy psychiczne, wady postawy, bóle kręgosłupa, stres, kłopoty ze wzrokiem i słuchem to tylko niektóre skutki, jakie niesie za sobą zbyt częste korzystanie ze smartfonów.

spis treści

1. Smartfon i bezsenność

Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy, że problemy z zasypianiem i ciągłe przemęczenie mogą być spowodowane nadużywaniem smartfona. Jeśli leżąc wieczorem w łóżku surfujesz jeszcze po sieci z telefonem w ręku, nie dziw się, że długo nie możesz zasnąć, a w ciągu dnia ciągle ziewasz i masz problemy z koncentracją. Okazuje się bowiem, że promieniowanie emitowane przez smartfon opóźnia zapadnięcie w sen o około sześć minut i skraca czwartą fazę snu o kolejnych osiem.

Dzieje się tak, ponieważ sztuczne światło z ekranu telefonu ogranicza wydzielanie melatoniny, czyli hormonu regulującego rytm dnia. Do mózgu dociera sygnał, że wciąż jest dzień, a więc organizm nie przechodzi ze stanu czuwania w sen. Właśnie dlatego nigdy nie kładź się ze smartfonem do łóżka! Aby zapewnić sobie spokojny sen, warto na godzinę przed pójściem spać pożegnać się ze wszystkimi gadżetami, takimi jak tablet czy laptop, ponieważ emitują podobne promieniowanie.

2. Problemy ze wzrokiem i słuchem spowodowanych przez smartfony

Zobacz film: "Nowe uzależnienie Polaków. Dotyczy co trzeciej osoby"

W ciągu dnia wpatrujemy się w wyświetlacze swoich smartfonów aż przez trzy godziny. Nasze oczy bardzo na tym cierpią. Jasne światło i niewielka czcionka są męczące dla wzroku. Kiedy patrzysz na telefon, mrugasz dwa razy rzadziej, więc oczom brakuje nawilżenia. Ponadto koncentrowanie wzroku na niewielkich obiektach, a do nich z pewnością należy wyświetlacz telefonu, powoduje zmęczenie mięśni gałki ocznej.

Akomodacja, czyli dostosowywanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się bliżej lub dalej, odbywa się więc w wydłużonym czasie. Coraz trudniej złapać ostrość przy zmianie odległości patrzenia. Początkowo jest to objaw przejściowy, ale może przekształcić się w przewlekły. Jeśli często czytasz lub oglądasz filmy na smartfonie, trzymając go bardzo blisko oczu, narażasz się na jedną z najczęstszych wad wzroku - krótkowzroczność.

To, że głośne słuchanie muzyki w słuchawkach uszkadza słuch, nie jest żadnym odkryciem. Jednak jak się okazuje również rozmowy przez telefon mogą być niebezpieczne. Kiedy rozmawiasz na ulicy, w pracy, w samochodzie czy autobusie zwiększasz głośność, by usłyszeć rozmowę w hałasie. Niestety, stąd już prosta droga do szumów usznych, których niestety wyleczyć się nie da.

3. Syndrom SMS-owej szyi

Przeglądając coś na telefonie zazwyczaj jesteś przygarbiony i masz pochyloną głowę. Wówczas na twój  kręgosłup działa ogromny nacisk. W zależności od kąta nachylenia, może to być ciężar od 12 do 27 kilogramów. Spędzając w tej pozycji dużo czasu, doświadczasz bólu karku i ramion, boli cię głowa, masz trudności z oddychaniem. Mięśnie są spięte i obolałe. Jest to tak zwany syndrom SMS-owej szyi, który może prowadzić do stanów zapalnych lub skrzywienia kręgosłupa.

4. Ból głowy

Wymieniamy nasze smartfony na coraz nowocześniejsze urządzenia. To jednak może okazać się zgubne dla zdrowia. Jak wykazały badania zbyt długie wpatrywanie się w wyświetlacz smartfona o wysokiej rozdzielczości może być przyczyną zawrotów i bólów głowy a także mdłości. Dolegliwość ta to tak zwany syndrom cybersickness. Jest to elektroniczny odpowiednik choroby lokomocyjnej.

Objawy zazwyczaj się nasilają w momencie intensywnego przewijania zawartości stron na ekranie, grania w gry zręcznościowe oraz oglądania filmów, w których obrazy szybko się zmieniają. Widzimy ruch, ale go nie czujemy, pojawiają się więc objawy typowe dla choroby lokomocyjnej. Rozwiązaniem problemu jest oczywiście ograniczanie czasu poświęcanego na korzystania ze smartfona.

5. Zaburzenia psychiczne i smartfon

Sięgasz do kieszeni albo do torby i nie możesz w niej znaleźć telefonu. Zaczynasz panikować, odczuwasz silny stres, masz drgawki, mdłości, pocisz się. To tzw. nomofobia (skrót od "no-mobile-phone phobia"), czyli strach przed zgubieniem smartfona. Cierpi na nią połowa użytkowników telefonów komórkowych.

Lęk może również wywołać brak wi-fi bądź rozładowana bateria. Czujemy potrzebę szybkiego reagowania na to, co dzieje się w sieci, podświadomie chcemy też odpowiedzieć na każdą wiadomość. Dlatego kiedy telefon daje sygnał, że bateria za chwilę się rozładuje albo w hotelu, w którym spędzamy wakacje szwankuje wi-fi, ogarnia nas stres. Jest to FOMO, czyli lęk przed byciem offline. Czujesz wibrujący telefon, sprawdzasz, czy przyszedł nowy sms lub email, ale żadnej nowej wiadomości nie ma? To znaczy, że odczuwasz wibracje fantomowe.

6. Choroba smsowa

Na pewno znasz to uczucie. Godzinami z nudów przewijasz obraz na ekranie swojego smartfona albo internetową konwersację. Nagle czujesz piekący ból u podstawy kciuka. Ta dolegliwość to tzw. texting thumb. Objawia się bardzo bolesnym stanem zapalnym kciuka i części dłoni. Texting thumb występuje u osób, które wykonują powtarzalne czynności manualne.

Choroba smsowa zbiera żniwa na świecie. Jej pierwszą ofiarą była studentka z Nowej Zelandii, która wysyłała ponad sto wiadomości tekstowych dziennie!

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze