Melancholia

Melancholią zwykło się nazywać stan lekkiego przygnębienia czy smutku. Kiedyś ten termin stosowano w medycynie na określenie schorzenia psychicznego, które obecnie znane jest jako depresja. Skłonność do popadania w melancholię nasila się w momencie przesilenia wiosennego i jesiennego (tzw. depresja sezonowa, SAD). Te pory roku sprzyjają melancholijnemu nastrojowi. Jednak nie warto użalać się nad sobą, narzekać i tracić wiary w sens istnienia. Melancholię można pokonać za pomocą kilku prostych terapii. Czy melancholia to już poważne zaburzenia nastroju? Jak radzić sobie z apatią, przygnębieniem i brakiem inicjatywy do działania?

Polecane wideo:

Zapobieganie melancholii

Przełom zimy i wiosny oraz jesień można przejść z uśmiechem na ustach. Na początku wystarczy, że będziesz wobec siebie mniej samokrytyczny i pozwolisz sobie na luz. Spróbuj otaczać się ludźmi pozytywnie nastawionymi do życia. Nie tłum w sobie negatywnych emocji i czasem daj im upust. Kumulowane przez długi czas mogą doprowadzić do depresji. Nie obarczaj się zbyt dużą ilością obowiązków. Każdemu potrzeba chwili wypoczynku i wytchnienia. By się odprężyć i nabrać pogody ducha, wybierz ulubioną formę relaksu. Może to być aromatyczna kąpiel, jazda na rowerze, wyjście do kina czy na zakupy. Twój nastrój zależy od ciebie. Melancholia łatwiej dopada nas w samotności, dlatego nie zaszywaj się w domu. Wyjdź do ludzi!

Aktywność fizyczna to najlepszy sposób na depresję i melancholię. Dobrą formą spędzania czasu jest pływanie. Woda nie tylko odpręża, zmniejsza napięcie mięśni, ale również modeluje sylwetkę. Jeśli nie chcesz popaść w melancholię, zapisz się na basen. Możesz również zacząć biegać lub chodzić na siłownię, zapisać się na aerobic lub jeździć na rowerze. Każda forma ruchu jest lepsza niż siedzenie w domu z założonymi rękami i narzekanie. Aktywność fizyczna nie tylko wzmacnia mięśnie i poprawia kondycję organizmu, ale ma również niebagatelne znaczenie dla zdrowia psychicznego.

Sposoby na melancholię

Otaczające nas zapachy mają duży wpływ na nasz nastrój. Unoszący się w powietrzu zapach cynamonu, grejpfruta, pomarańczy czy mandarynki sprawi, że nabierzesz dystansu do codziennych spraw i trosk. Pachnąca świeca, kadzidełko albo rozpylenie wody z dodatkiem kilku kropel olejku to najprostsze metody aromaterapii. Jesienną melancholię pomoże pokonać pachnąca kąpiel. Poranny albo wieczorny prysznic z dodatkiem energetyzującego olejku z owoców cytrusowych lub olejku herbacianego na pewno poprawi humor i doda energii. Jeśli masz problemy z zasypianiem, w wyciszeniu nerwów pomoże wyciąg z kwiatów lawendy, liści melisy, igieł sosny albo świerku.

W pozbyciu się melancholijnego nastroju pomaga światło słoneczne. Odsłoń więc okna, by słońce rozproszyło mrok twojego pokoju. Jeśli pracujesz w czterech ścianach, zrób sobie krótką przerwę na spacer. Kąpiel w promieniach słońca poprawia nastrój i zapewnia dobry sen. Dlatego jesienią i w czasie przesilenia wiosennego, kiedy brakuje słonka albo świeci ono mniej intensywnie, jesteśmy podatni na popadanie w depresję lub melancholię. Możesz jednak rekompensować sobie jego braki wizytą na solarium lub doświetleniami specjalną lampą. Wprawdzie taka fototerapia nie zastąpi promieni słonecznych, ale pozwoli zlikwidować senność i przywróci chęć do życia.

Sauna to dobry sposób na dotlenienie organizmu i wzmocnienie systemu odpornościowego. Wysoka temperatura podnosi ciepłotę ciała, a pod wpływem gorąca rozluźniają się mięśnie i uspokaja się system nerwowy. Ponadto, podczas jednego seansu w saunie można zgubić około 300 kcal i oczyścić organizm z toksyn wydalanych wraz z potem. Wizyta w saunie pozwala się odprężyć, poczuć lekko i jest świetnym sposobem walki z melancholią. Tej formy terapii antydepresyjnej powinny jednak unikać osoby z trądzikiem różowatym lub młodzieńczym, cerą naczynkową czy żylakami. Nie zaleca się jej również kobietom w ciąży, osobom z niewydolnością oddechową, chorobami serca i skazą krwotoczną.

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Emocje
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomocni lekarze

Artykuły Emocje
Emocje

Zadowolenie z życia

Zadowolenie z życia

O zadowoleniu z życia i komforcie psychicznym decydują m.in. czynniki ekonomiczne, normy, system wartości, realizacja marzeń, planów i aspiracji.

Emocje

Jak znaleźć sens życia?

Jak znaleźć sens życia?

Rutyna daje się we znaki Codzienność często wydaje się nerwowa i stresująca: bierzemy na siebie zbyt wiele obowiązków do wykonania i w nocy myślimy, jak mamy z tym wszystkim zdążyć. Niekiedy pod koniec dnia nie wiemy, kiedy ten dzień zleciał i tak mijają...

Emocje

9 prostych sposobów, dzięki którym staniesz się optymistą

9 prostych sposobów, dzięki którym staniesz się optymistą

Otaczaj się optymistami Pesymizm jest zaraźliwy, więc trzymaj się z dala od negatywnie nastawionych do życia osób. Kiedy otoczysz się ludźmi, który patrzą na życie przez różowe okulary sam też zaczniesz bardziej pozytywnie postrzegać świat i to, co ci...

Emocje

Tęsknota

Tęsknota

Uczucie tęsknoty odczuwa się za czymś, co jest subiektywnie ważne w życiu, np. pragnienie posiadania partnera, potrzeba akceptacji i zrozumienia. Kiedy tęsknota się nasila, coraz bardziej doświadcza się cierpienia psychicznego.

Emocje

Sposoby na smutek

Sposoby na smutek

Spacer z pupilem to doskonały sposób na poprawienie humoru. Dodatkowo przebywanie na świeżym powietrzu przyczynia się do powstania endorfin - hormonów szczęścia.

Emocje

Negatywne emocje

Negatywne emocje

Emocje towarzyszą każdemu człowiekowi, mimo to nie ma złotego środka na okiełznanie ich, dlatego trzeba samemu starać się zaradzić im i odnaleźć skuteczną metodę, pamiętając, że mają ogromny wpływ na nasze życie.