Melancholia - zapobieganie, zapach a nastrój, światło, sauna

Melancholią zwykło się nazywać stan lekkiego przygnębienia czy smutku. Kiedyś ten termin stosowano w medycynie na określenie schorzenia psychicznego, które obecnie znane jest jako depresja. Skłonność do popadania w melancholię nasila się w momencie przesilenia wiosennego i jesiennego (tzw. depresja sezonowa, SAD).

Zobacz film: "Jak poradzić sobie z jesienną depresją? Mamy sprawdzone sposoby"

spis treści

Przesilenie wiosenne i przesilenie jesienne sprzyja melancholijnemu nastrojowi. Jednak nie warto użalać się nad sobą, narzekać i tracić wiary w sens istnienia. Melancholię można pokonać za pomocą kilku prostych terapii. Czy melancholia to już poważne zaburzenia nastroju? Jak radzić sobie z apatią, przygnębieniem i brakiem inicjatywy do działania?

1. Melancholia - zapobieganie

Przełom zimy i wiosny oraz jesień można przejść z uśmiechem na ustach. Na początku wystarczy, że będziesz wobec siebie mniej samokrytyczny i pozwolisz sobie na luz. Spróbuj otaczać się ludźmi pozytywnie nastawionymi do życia.

Nie tłum w sobie negatywnych emocji i czasem daj im upust. Kumulowane przez długi czas mogą doprowadzić do depresji. Nie obarczaj się zbyt dużą ilością obowiązków. Każdemu potrzeba chwili wypoczynku i wytchnienia.

By się odprężyć i nabrać pogody ducha, wybierz ulubioną formę relaksu. Może to być aromatyczna kąpiel, jazda na rowerze, wyjście do kina czy na zakupy. Twój nastrój zależy od ciebie. Melancholia łatwiej dopada nas w samotności, dlatego nie zaszywaj się w domu. Wyjdź do ludzi!

Aktywność fizyczna to najlepszy sposób na wyleczenie się z depresji i melancholii. Dobrą formą spędzania czasu jest pływanie. Woda nie tylko odpręża, zmniejsza napięcie mięśni, ale również modeluje sylwetkę. Jeśli nie chcesz popaść w melancholię, zapisz się na basen.

Możesz również zacząć biegać lub chodzić na siłownię, zapisać się na aerobic lub jeździć na rowerze. Każda forma ruchu jest lepsza niż siedzenie w domu z założonymi rękami i narzekanie.

Aktywność fizyczna nie tylko wzmacnia mięśnie i poprawia kondycję organizmu, ale ma również niebagatelne znaczenie dla zdrowia psychicznego.

Depresja - zdjęcia
Depresja - zdjęcia

Mężczyzna w depresji (Vincenta van Gogha)

zobacz galerię

2. Melancholia - zapach a nastrój

Otaczające nas zapachy mają duży wpływ na nasz nastrój. Unoszący się w powietrzu zapach cynamonu, grejpfruta, pomarańczy czy mandarynki sprawi, że nabierzesz dystansu do codziennych spraw i trosk.

Pachnąca świeca, kadzidełko albo rozpylenie wody z dodatkiem kilku kropel olejku to najprostsze metody aromaterapii.

Jesienną melancholię pomoże pokonać pachnąca kąpiel. Poranny albo wieczorny prysznic z dodatkiem energetyzującego olejku z owoców cytrusowych lub olejku herbacianego na pewno poprawi humor i doda energii. Jeśli masz problemy z zasypianiem, w wyciszeniu nerwów pomoże wyciąg z kwiatów lawendy, liści melisy, igieł sosny albo świerku.

3. Melancholia - światło

W pozbyciu się melancholijnego nastroju pomaga światło słoneczne. Odsłoń więc okna, by słońce rozproszyło mrok twojego pokoju. Jeśli pracujesz w czterech ścianach, zrób sobie krótką przerwę na spacer.

Kąpiel w promieniach słońca poprawia nastrój i zapewnia dobry sen. Dlatego jesienią i w czasie przesilenia wiosennego, kiedy brakuje słonka albo świeci ono mniej intensywnie, jesteśmy podatni na popadanie w depresję lub melancholię. Możesz jednak rekompensować sobie jego braki wizytą na solarium lub doświetleniami specjalną lampą.

Wprawdzie taka fototerapia nie zastąpi promieni słonecznych, ale pozwoli zlikwidować senność i przywróci chęć do życia.

4. Melancholia - sauna

Sauna to dobry sposób na dotlenienie organizmu i wzmocnienie systemu odpornościowego, a także dobry sposób, aby pozbyć się melancholii. Wysoka temperatura podnosi ciepłotę ciała, a pod wpływem gorąca rozluźniają się mięśnie i uspokaja się system nerwowy.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Ponadto, podczas jednego seansu w saunie można zgubić około 300 kcal i oczyścić organizm z toksyn wydalanych wraz z potem. Wizyta w saunie pozwala się odprężyć, poczuć lekko i jest świetnym sposobem walki z melancholią.

Sauny, czyli jednej z form terapii antydepresyjnej, powinny jednak unikać osoby z trądzikiem różowatym lub młodzieńczym, cerą naczynkową czy żylakami.

Melancholią zwykło się nazywać stan lekkiego przygnębienia czy smutku
Melancholią zwykło się nazywać stan lekkiego przygnębienia czy smutku (123rf.com)

Sauna nie zaleca jest również kobietom w ciąży, osobom z niewydolnością oddechową, chorobami serca i skazą krwotoczną.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy