Trwa ładowanie...

Meteopatia, czyli jak pogoda wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie

Zmieniająca się pogoda, szczególnie w okresie tzw. przedwiośnia, warunkuje samopoczucie wielu z nich. I choć zmianę pogody najczęściej odczuwają kobiety, to i panowie narzekają na nią coraz częściej. Na dodatek okazuje się, że tendencja ta nasila się wraz z wiekiem! Kto najdotkliwiej odczuwa zmianę pogody?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

1. Kapryśna aura a nasze zdrowie

Najliczniejszą grupą meteopatów są kobiety. Jeśli jednak ktoś sądzi, że ma to wiązek z delikatną naturą pań, to się myli. Winne są bowiem zmiany hormonalne, jakie co miesiąc zachodzą w ich organizmie.

Udowodniono ponadto, że osoby otyłe gorzej radzą sobie ze zmienną pogodą niż ludzie szczupli. Nie trudno też zgadnąć, że stan psychiczny odgrywa w tym przypadku znaczącą rolę. Depresja, nerwica, stan przewlekłego zmęczenia – te choroby mogą się nasilać, gdy pogoda za oknem nam nie sprzyja.

2. Kapryśna aura a nasze zdrowie

Sama pogoda nie powoduje choroby, a jedynie wyzwala lub nasila określone dolegliwości. Niektóre z nich nawet trudno powiązać z aurą, ale wnikliwe obserwowanie swojego stanu zdrowia w powiązaniu z sytuacją za oknem wskazuje, że deszcz lub wiatr są w stanie mocno uprzykrzyć nam życie.

Nad wpływem pogody na organizm człowieka pochylało się już wielu naukowców. Udowodniono, że gdy zmienia się aura, w naszym ciele dochodzi do wielu istotnych zmian:

Pogodna wpływa również na temperaturę ciała, rytm serca, wydzielanie hormonów, a nawet napięcie mięśniowe.

Uważa się, że za coraz częstsze zjawisko meteopatii odpowiada rozwój cywilizacji. Nie żyjemy już jak dawniej w zgodzie z naturą, zapominamy od naszym biologicznym rytmie dobowym i w porównaniu do naszych przodków mamy zdecydowanie niższą odporność.

A skoro nasz organizm nie jest zahartowany, to z trudem adaptuje się do zmieniającej się aury.

3. Atak serca w niepogodę

Na zmiany pogody szczególnie uważać powinny osoby zmagające się z chorobami przewlekłymi, takimi jak: reumatyzm, astma, choroba wrzodowa, nadciśnienie tętnicze. W ich przypadku bowiem w tym czasie najczęściej dochodzi do nasilenia dolegliwości.

W przypadku pacjentów z reumatyzmem, spadek ciśnienia może spowodować bóle głowy, czego dowiodły badania prowadzone przez dr Thomas’a R. Cupps’a ze szpitala Georgetown University. Reumatolog wskazuje ponadto, że w takich sytuacjach pomocne okazać się mogą ćwiczenia aerobowe.

- Ciśnieniowcy muszą uważać i wnikliwie obserwować swój stan zdrowia, szczególnie w okresach, gdy odnotowujemy gwałtowne wahania ciśnienia atmosferycznego. Niekorzystne jest zarówno wysokie, jak i niskie ciśnienie - mówi dr Piotr Tomaszewski, lekarz rodzinny.

Spadek ciśnienia atmosferycznego może też przyczynić się do wystąpienia migreny.

- Nie sięgajmy od razu po tabletkę. Spróbujmy innych metod na ból głowy: picia zimnej wody małymi łykami, drzemki, spaceru po lesie. Jeśli to nie pomoże, wówczas wspomóżmy się lekami przeciwbólowymi - radzi lekarz.

Deszczowa aura powoduje ból stawów. Może też przyczynić się do nasilenia alergii, powodując katar sienny, swędzenie powiek i oczu, a nawet wysypkę.

Nadciągająca burza natomiast osłabia naszą koncentrację, wywołuje uczucie rozdrażnienia lub niepokoju. Objawy te mijają po wyładowaniach atmosferycznych, kiedy to w powietrzu więcej jest jonów ujemnych niż dodatnich.

4. Rady na niepogodę

Jeśli zauważymy, że zmiana pogody wpływa na nas niekorzystnie, możemy się do kaprysów aury przygotować. I chociaż nie ominie nas ponury nastrój, tak często pojawiający się w pochmurne dni, to możemy znacznie zredukować nasilenie nieprzyjemnych objawów i zapobiec groźnym powikłaniom.

Niezależnie od pogody należy dbać o kondycję fizyczną. Aktywność nie tylko pozytywnie wpływa na samopoczucie, ale też poprawia odporność organizmu. A ta jest niezbędna, by móc walczyć z kapryśną aurą.

Korzystnie jest również spacerować niezależnie od pogody i hartować organizm (sauna, spacery w czasie deszczu).

By organizm miał siłę sprostać nie zawsze korzystnej dla nas aurze, musi być zregenerowany i wypoczęty.

Podstawą jest zatem nocny odpoczynek, trwający minimum 6 godzin. Niezwykle istotna jest także dobrze zbilansowana dieta, dostarczająca organizmowi niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania witamin i mikroelementów.

W czasie niekorzystnej aury warto jest zrezygnować z picia mocnej kawy i herbaty. Napoje te niekorzystnie wpływają na układ nerwowy, czyniąc go bardziej wrażliwym. Sięgać z kolei warto po soki warzywne i owocowe. Idealna będzie również woda mineralna.

Gdy z oknem jest pochmurno, pomieszczenia powinny być dobrze oświetlone. Praca w mroku nie działa korzystnie na nasz wzrok, ale też skutecznie obniża nastrój.

Pogoda znacząco wpływa na nasze życie. Czasem przyczynia się do tego, że najchętniej nie wychodzilibyśmy z łóżka, a niekiedy sprawia, że mamy mnóstwo energii do działania. Na kapryśną aurę są jednak sposoby, z obowiązków zawodowych czy rodzinnych wywiązywać się bowiem trzeba niezależnie od pogody.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.