Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Nowotwór ubogich? "Czynniki często idą w parze z niskim statusem materialnym"

 Aleksandra Zaborowska
15.11.2024 10:55
Coraz więcej diagnoz. Lekarz wskazuje, co doprowadza do tych nowotworów
Coraz więcej diagnoz. Lekarz wskazuje, co doprowadza do tych nowotworów (Getty Images, archiwum prywatne)

Nowotworów głowy i szyi diagnozujemy w Polsce i Europie coraz więcej. Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Wielkiej Brytanii wskazuje na powiązanie pomiędzy liczbą przypadków a statusem materialnym.

spis treści

1. Tych raków jest coraz więcej

O nowotworach głowy i szyi mówimy, kiedy zmiany lokalizowane są w jamie ustnej i gardle. Obecnie stanowią one szóstą najczęściej występującą grupę nowotworów na świecie.

- Do tej grupy zaliczają się wszystkie nowotwory pochodzenia nabłonkowego, czyli wywodzące się z błony śluzowej górnego odcinka dróg oddechowych i przewodu pokarmowego. Jama ustna, warga, język, gardło, migdałki, krtań, nosogardło, nos, zatoki, a także ucho, ślinianki, węzły chłonne szyi, które mogą być miejscami przerzutu, włączamy w to często tarczycę. To ogromna grupa nowotworów - tłumaczył w rozmowie z WP abcZdrowie prof. dr hab. n. med. Tomasz Zatoński, Kierownik Katedry i Kliniki Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi, Prorektor ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Trudną sytuację w tej gałęzi onkologii potwierdza nowy brytyjski raport opublikowany przez badaczy z University of Sheffield, który wskazuje, że liczba zachorowań na raka gardła na przestrzeni lat 2013-2020 wzrosła w Anglii aż o 47 proc. Co więcej, rośnie także liczba zgonów.

Zobacz film: "Łykają suplementy i pożyczają sobie leki. Lekarze o słabościach pacjentów"

Problem nowotworów głowy i szyi istnieje także w Polsce: każdego roku atakują one ok. 11 tys. Polaków, a liczba przypadków wzrosła aż o 25 proc. na przestrzeni ostatniej dekady.

W najnowszym badaniu naukowcy z Sheffield powiązali prawdopodobieństwo wystąpienia choroby ze statusem ekonomicznym pacjenta. W najbiedniejszych regionach ryzyko zachorowania wzrasta aż dwukrotnie. Dlaczego tak się dzieje?

2. Królują nałogi

Lekarze podkreślają, że 75 proc. czynników ryzyka stanowią nadużywanie alkoholu, a także palenie tytoniu czy marihuany. Zakażenie wirusem HPV również zwiększa prawdopodobieństwo diagnozy nowotworów głowy i szyi.

- Nowotwory głowy i szyi mają dość dobrze rozpoznaną etiologię. Wiemy, że w czasach, kiedy palenie tytoniu nie było tak powszechne jak dziś, czyli jeszcze przed wojną, przypadki raka krtani były incydentalne. Eksplozja tych zachorowań jest dobrze udokumentowana i przypada właśnie na okres po drugiej wojnie światowej - wyjaśnia prof. Zatoński.

Ekspert wskazuje także drugi istotny czynnik, którym jest spożywanie wysokoprocentowych alkoholi, jednak absolutnie najgorszym scenariuszem jest kumulacja zarówno palenia, jak i picia.

- Mówimy tu o efekcie opisanym przez prof. Witolda Zatońskiego jako multiplikacja ryzyka przy połączeniu czynników. Jeżeli pojedyncze czynniki takie jak samo palenie tytoniu czy samo picie alkoholu, w tym wysokoprocentowego, dają kilkudziesięcioprocentowy wzrost ryzyka zachorowania, to przy ich połączeniu w długofalowych skutkach możemy już mówić o kilkusetprocentowym wzroście - podkreśla.

Poza alkoholem i papierosami zauważa się też coraz większą rolę infekcji wirusem brodawczaka ludzkiego HPV w rozwoju nowotworów głowy i szyi – ale na tych czynnikach nie koniec. Często pomijanym i lekceważonym jest poziom higieny jamy ustnej.

- Podkreśla się w tej chwili wpływ nieprawidłowej mikrobioty w jamie ustnej na rozwój chorób nowotworowych. Ta flora bakteryjna może zmieniać się na skutek ubytków i chorób zębów, próchnicy i ogólnie niewłaściwej higieny jamy ustnej - mówi prof. Zatoński w rozmowie z WP abcZdrowie.

- Warto jednak zaznaczyć, że czynnik ten, choć istotny, należy ustawić w dalszej kolejności za paleniem, spożywaniem mocnych alkoholi i ryzykiem zakażenia wirusem brodawczaka ludzkiego - dodaje.

Jak pokazują badania, dysbioza, czyli niewłaściwa równowaga mikrobiomu jamy ustnej, może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, wśród których w czołówce plasują się choroby serca, choroba Alzheimera czy cukrzyca.

W zakresie nowotworów, wśród tych determinowanych częściowo przez niewłaściwą profilaktykę i higienę jamy ustnej, królują raki przewodu pokarmowego.

3. Nowotwór najuboższych?

Naukowców z Sheffield zauważyli powiązanie liczby przypadków nowotworów głowy i szyi ze statusem materialnym badanych regionów i jego mieszkańców.

- Palenie papierosów, ale i częste sięganie po mocne alkohole, razem z niską świadomością profilaktyki HPV czy higieny jamy ustnej to czynniki, które często idą w parze z niższym statusem materialnym. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma ich w kręgach zamożniejszych, ale jednak w mniejszym stopniu - potwierdza prof. Zatoński.

Jak zaznacza jednocześnie lekarz, należy wywierać presję na rząd w celu ograniczania dostępności małych pojemności alkoholi (tzw. małpek), ale i zwalczania nałogu nikotynowego - zarówno poprzez obecne kampanie takie jak fotografie na opakowaniach papierosów, jak i walkę z nowymi produktami nikotynowymi. Mowa tu m.in. o jednorazówkach i e-papierosach, które obniżają wiek sięgania po wyroby nikotynowe, popularyzują i uprzystępniają nałóg.

Zobacz: Znikną z polskiego rynku? Wojciech Konieczny z MZ jest za "całkowitym zakazem sprzedaży"

- Był moment, po przemianach systemowych, kiedy obserwowaliśmy spadek osób uzależnionych od nikotyny i wydłużenie oczekiwanego czasu życia. Niestety, tendencję tę odwróciła pandemia, która fatalnie odbiła się i na trendach związanych z paleniem, i na zwiększeniu spożycia alkoholu - ocenia prof. Zatoński.

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze