Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Projekcja - rodzaje, rozpoznanie, psychoanaliza, terapia Gestalt

 Paula Komendarczuk
20.12.2022 12:41
Projekcja to psychologiczny mechanizm obronny.
Projekcja to psychologiczny mechanizm obronny. (gettyimages)

W psychologii zostało wyodrębnionych wiele mechanizmów obronnych, które chronią nas samych przed wyrzutami sumienia, lękiem czy poczuciem winy. Często powtarzamy pewne zachowania instynktownie, nie zdając sobie z ich sprawy. Co warto wiedzieć o projekcji i jakie są jej rodzaje?

spis treści

1. Co to jest projekcja?

Projekcja należy do mechanizmów obronnych, które chronią naszą świadomość przed niektórymi informacjami. Jest to przypisywanie pewnych poglądów, cech i uczuć innym osobom w momencie, kiedy określają one nasz stan.

Okazuje się, że ludziom łatwiej jest nadać niewygodne cechy innym niż przyznać, że tak naprawdę dotyczą ich samych. Dzięki temu mechanizmowi udaje się unikać frustracji względem siebie czy wyrzutów sumienia.

Termin projekcja został stworzony przez Zygmunta Freuda, obecnie większość psychologów potwierdza istnienie tego mechanizmu.

2. Rodzaje projekcji

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"

Istnieją cztery rodzaje projekcji, wyodrębnił je David Sheridan Holmes:

  • projekcja podobieństwa,
  • projekcja atrybutywna,
  • projekcja panglosowsko-kasandryjska,
  • projekcja komplementarna.

Projekcja podobieństwa jest zbliżona do terminu stworzonego przez Zygmunta Freuda. Jest to nieświadomość cechy własnej, ale jednoczesne zauważanie jej u innych.

Projekcja atrybutywna to przypisywanie ludziom własnych, uświadomionych cech. Projekcja powiększa się w momencie, gdy określona przez nas osoba cieszy się sympatią i uznaniem.

Projekcja panglosowsko-kasandryjska to używanie do określania cech, których nie posiadamy, podmiot jest nieświadomy pozytywnych uczuć i odbiera świat negatywnie.

Projekcja komplementarna to projekcja nieposiadanej cechy z jednoczesną świadomością innej, która wywołuje ten mechanizm.

3. Projekcja a psychoanaliza

Najbardziej popularne stało się ujęcie projekcji w psychologii, ale pojęcie to powstało w oparciu o psychoanalizę. W tym nurcie projekcja dzieli się na dwa rodzaje:

  • projekcja psychotyczna,
  • projekcja niepsychotyczna.

Projekcja psychotyczna to zauważanie negatywnych cech u siebie, ale jednocześnie oddzielając je od wewnętrznego ja. Projekcja niepsychotyczna (identyfikacja projekcyjna) to przypisywanie cech, których nie lubimy, nie akceptujemy i nie chcemy widzieć ich u siebie.

Zobacz także:

4. Projekcja a terapia Gestalt

Według terapii Gestalt projekcja to nadawanie otoczeniu odpowiedzialności za własne pragnienia, uczucia, oceny czy impulsy. Silnie wykształcona projekcja sprawia, że jednostka nie widzi własnych zachowań i nie uznaje pewnej części siebie. Postrzega świat jako miejsce, w którym ścierają się jego prywatne konflikty.

5. Rozpoznanie mechanizmu projekcji

Zauważenie projekcji jest trudne, ale możliwe. Wymaga to pracy nad sobą, w czym niezwykle ważna jest pomoc psychoterapeuty. Specjalista jest w stanie udzielić cennych wskazówek, które pomogą w określeniu swojego zachowania w sytuacjach emocjonalnych.

Następnym etapem jest próba powstrzymywania się od projekcji. Dzięki temu pacjent jest w stanie poznać się lepiej, zobaczyć czego nie był świadomy i zaakceptować niewygodne dla siebie cechy czy pojawiające się uczucia.

Próba przeciwwstawienia się projekcji jest na przykład metodą na wyzbycie się demotywujących haseł, takich jak "do niczego się nie nadajesz" lub "to na pewno się nie uda".

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze