Ryzyko zakażenia Clostridium difficile większe w przypadku użycia tego samego łóżka szpitalnego, które zajmował pacjent leczony antybiotykami

Stosowanie antybiotyków jest związane z większym ryzykiem zakażenia Clostridium difficile, ale według nowych badań niekoniecznie trzeba przyjmować antybiotyki, aby stwarzać takie zagrożenie. Naukowcy sugerują, że użycie tego samego łóżka szpitalnego co pacjent, który otrzymał antybiotyki, może zwiększyć prawdopodobieństwo zakażenia C. difficile.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Jak się okazuje, to po kim leżymy w łóżku szpitalnym, ma wpływ na ryzyko niektórych chorób
Jak się okazuje, to po kim leżymy w łóżku szpitalnym, ma wpływ na ryzyko niektórych chorób (123RF)

Dr Daniel Freedberg z Centum Medycyny na Uniwersytecie w Kolumbii wraz z zespołem opublikował to odkrycie w „JAMA Internal Medicine”. Niektóre bakterie mogą prowadzić do zakażenia, a jego objawy to między innymi: wodnista biegunka, ból brzucha, gorączka, utrata apetytu.

C. difficile (CD) jest wydalane wraz z kałem, przez co każdy z nas może zostać zainfekowany przez kontakt z powierzchniami, takimi jak toalety i wanny kąpielowe.

Taki przekaz jest powszechny w placówkach opieki zdrowotnej, gdzie C. difficile może być przekazywane pacjentom przez personel medyczny, który styka się z zanieczyszczonymi powierzchniami lub przedmiotami.

"Narażenie na zakażenie C. difficile jest powszechne w szpitalu, ponieważ zarodniki bakterii są zdolne do przeżycia w takim środowisku przez wiele miesięcy" – zauważa dr Freedberg ze współpracownikami.

„Kiedy jeden współlokator w szpital jest zakażony bakterią, pacjenci, którzy dzielą z nim ten pokój są w grupie zwiększonego ryzyka" - dodają badacze. „Co więcej, gdy poprzedni mieszkaniec danej sali szpitalnej jest nosicielem bakterii, pacjenci, którzy później będą przebywać w tym pokoju również są bardziej narażeni na zakażenie" - mówią.

1. Stosowanie antybiotyku a ryzyko CD

Ponieważ antybiotyki mogą niszczyć niektóre z pożytecznych bakterii jelitowych, które chronią przed zakażeniem, dr Freedberg wraz ze współpracownikami postanowił zbadać, czy przyjmowanie antybiotyków w trakcie pobytu w szpitalu może zwiększyć ryzyko zakażenia C. difficile przez kolejnych pacjentów, którzy korzystają z tego samego łóżka.

ZOBACZ TAKŻE:

Zespół osiągnął swoje wyniki poprzez analizę danych dotyczących zdrowia osób dorosłych w wieku 18 lat i starszych, którzy zostali przyjęci do jednego z czterech szpitali w Nowym Jorku między 2000-2015. Naukowcy odkryli, że pacjenci byli o 22 procent bardziej narażeni na zakażenie C. difficile, jeśli pacjent, który wcześniej zajmował to samo łóżko otrzymywał antybiotyki.

"Wzrost ryzyka był mały, ale jest ma potencjalne znaczenie ze względu na częstotliwość stosowania antybiotyków w szpitalu" - piszą autorzy. "Dane te sugerują, że kontakt pacjenta zdrowego z pacjentem zarażonym C. difficile lub inną bakterią odbywa się w warunkach innych niż podczas epidemii" - dodają.

Tym możesz się zarazić w szpitalu
Tym możesz się zarazić w szpitalu [6 zdjęć]

Szpital tylko z pozoru jest miejscem bezpiecznym. Choć tego nie widać, w powietrzu, na klamkach, podłogach...

zobacz galerię

"Dane potwierdzają hipotezę, że antybiotyki podane jednemu pacjentowi mogą zmieniać lokalne mikrośrodowisko i wpływać na ryzyko zachorowania różnych pacjentów” – wyjaśnia zespół ekspertów.

Naukowcy mówią, że u osób ze skolonizowanymi bakteriami C. difficile, stosowanie antybiotyków może zwiększać proliferację bakterii, co powoduje zwiększenie liczby zarodników C. difficile.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy