Trwa ładowanie...

Sprawdzono, czy wpływa na odchudzanie. Wnioski są jednoznaczne

 Paula Jakubasik
16.03.2023 10:05
Jak pokrzywa indyjska wpływa na odchudzanie?
Jak pokrzywa indyjska wpływa na odchudzanie? (Getty Images)

Pokrzywa indyjska to roślina występująca na terenie Tajlandii, Nepalu i Indii. Jej substancją czynną jest forskolina, popularny składnik suplementów na odchudzanie. Czy badania naukowe potwierdzają skuteczność pokrzywy indyjskiej w redukcji wagi?

spis treści

1. Jakie właściwości ma pokrzywa indyjska?

Pokrzywa indyjska to roślina porastająca południowo-wschodnią Azję. Cieszy się popularnością ze względu na substancję czynną forskolinę, czyli diterpenoid o udowodnionym działaniu terapeutycznym.

Ajurweda (starohinduska metoda leczenia) proponuje wykorzystanie korzenia i ziela pokrzywy w leczeniu różnych schorzeń: wzroku, skóry, układu oddechowego, pokarmowego i sercowo-naczyniowego.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Te cenna roślina ma też działanie wspomagające leczenie takich chorób jak:

2. Pokrzywa indyjska - wpływ na organizm

Pokrzywa indyjska jest częstym przedmiotem badań naukowych, które próbują sprawdzić jej skuteczność. Badania kliniczne udowodniły, że substancja czynna rośliny obniża ciśnienie krwi, rozkurcza naczynia krwionośne i działa przeciwzakrzepowo.

Jednocześnie wspiera pracę serca, krążenie krwi i dotlenienie komórek organizmu. Oddziałuje pozytywnie także na układ sercowo-naczyniowy, redukując ryzyko powstawania skrzepów.

Rozkurczający wpływ forskoliny wspomaga dystrybucję tlenu w organizmie i zmniejsza częstotliwość oraz nasilenie duszności. Analizy in vitro potwierdziły właściwości przeciwbakteryjne rośliny, na które najbardziej wrażliwe są drobnoustroje powodujące infekcje górnych dróg oddechowych.

Wykonano również badania z udziałem ludzi, którzy stosowali forskolinę w postaci aerozolu. Zgłaszali oni ustąpienie duszności maksymalnie po upływie 10-15 minut.

3. Pokrzywa indyjska a odchudzanie

Początkowo wpływ forskoliny na odchudzanie sprawdzano za pomocą badań in vitro i testów z użyciem modeli zwierzęcych. Pozytywne wyniki wpłynęły na przeprowadzenie badań klinicznych.

Vladimir Badmaev przeprowadził eksperyment na sześciu kobietach z nadwagą, które przez osiem tygodni zażywały dwie kapsułki zawierające 250 mg ekstraktu standaryzowanego na 10 proc. substancji czynnej.

Panie straciły 7,75 proc. tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym wzroście beztłuszczowej masy ciała o 7,06 proc., utrata wagi wyniosła aż 4,16 kg. Zaobserwowano również inne pozytywne skutki zażywania pokrzywy indyjskiej, czyli obniżenie ciśnienia tętniczego krwi (skurczowego o 9,17 mmHg, rozkurczowego o 5 mmHg).

Przeprowadzono także badanie z udziałem 30 mężczyzn, którzy przyjmowali 250 mg pokrzywy indyjskiej przez 12 tygodni. Zaobserwowano spadek procentowej zawartości tkanki tłuszczowej o 4,52-5,74 kg bez istotnej zmiany całkowitej masy ciała.

Grupa zażywająca placebo nie utraciła tkanki tłuszczowej, a zyskała średnio 1,2 kg masy ciała. 12 tygodniowy eksperyment z udziałem 13 kobiet z nadwagą przyjmujących 125 mg ekstraktu również potwierdził wpływ rośliny na odchudzanie.

Ich masa ciała spadła o 0,6 kg, a zawartość tkanki tłuszczowej o 1,1 proc. W największym badaniu wzięło udział 60 otyłych osób, które dostawały 25 mg forskoliny w porcji lub placebo. Po 12 tygodniach okazało się, że ekstrakt z pokrzywy indyjskiej doprowadził do utraty 4,02 proc. masy ciała i 0,46 proc. tkanki tłuszczowej. Grupa otrzymująca placebo uzyskała gorsze rezultaty - spadek 0,29 proc. masy ciała i wzrost tkanki tłuszczowej o 0,68 proc.

W 2016 roku pojawiło się podsumowanie aktualnej wiedzy na temat stosowania pokrzywy indyjskiej w walce z nadmierną masą ciała. Na podstawie rezultatów 7 prób klinicznych uznano, że ekstrakt z rośliny ma potencjał poprawy kompozycji ciała u osób z nadwagą lub otyłością.

4. Przeciwwskazania do stosowania pokrzywy indyjskiej

Do tej pory nie pojawiły się informacje o niebezpiecznych skutkach ubocznych po zastosowaniu ekstraktu z pokrzywy indyjskiej, nie należy jednak rozpoczynać suplementacji w następujących przypadkach:

Warto pamiętać, że suplementy nie mogą zastąpić zróżnicowanej diety ani podstaw prawidłowego odchudzania, jakimi jest deficyt kaloryczny, właściwie zbilansowany jadłospis i regularna aktywność fizyczna.

Paula Jakubasik, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze