Wapń w organizmie

Wapń znajduje się przede wszystkim w mleku i produktach mlecznych oraz rybach. Wpływa na stan naszych kości już od urodzenia. Jest pierwiastkiem niezbędnym dla naszego życia, dlatego istotne jest zapewnienie jego prawidłowej podaży przy pomocy diety oraz suplementacji. Organizm dorosłego człowieka zawiera około 1 kilograma wapnia, a potrzebuje nawet 1500 mg dziennie. Tymczasem dostarczamy mu średnio tylko 400 mg dziennie. To stanowczo zbyt mało.

Rola wapnia

Wapń znajduje się w kościach i tkankach. W kościach jest aż 99% tego makroelementu, a w tkankach zaledwie 1%. Mimo to, wapń odpowiada za wiele kluczowych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim jest niezbędny do prawidłowego działania naszych komórek, bierze udział w przemianie materii oraz w procesie skurczu mięśni i krzepnięcia krwi.

Wapń to podstawowy budulec kości i zębów. Im więcej go zostanie wbudowane w kości w okresie dzieciństwa i młodości, tym większą osiągną one tzw. szczytową masę kostną, która staje się stabilna około 30. roku życia. Dlatego szczególnie w tym okresie należy spożywać wiele produktów bogatych w wapń. Po 30. roku życia aż do 50. roku życia nasza tkanka kostna jest w stanie równowagi. Później rozpoczyna się stopniowe ubywanie masy kostnej. U kobiet ten okres zaczyna się w momencie menopauzy. Prowadzi on bardzo często do demineralizacji kości i szkliwa. Warto pamiętać, że im więcej wapnia mamy w kościach, tym są one mocniejsze i trudniej się łamią.

Niska podaż wapnia

Nasze organizm jest tak skonstruowany, że starają się utrzymać poziom wapnia w określonej normie. Jeśli dostarczamy mu zbyt mało wapnia wraz z pożywieniem, to organizm uwalnia go z kości. W ten sposób dochodzi do odwapnienia kości, które stają się coraz słabsze i bardziej podatne na urazy. Zaczyna rozwijać się dolegliwości związane ze zbyt niskim poziomem wapnia.

To, ile wapnia potrzebuje nasz organizm, zależy od wieku i płci. Przyjmuje się, że dorosły organizm potrzebuje 1000 mg wapnia na dobę. Jednak zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta:

  • w momencie intensywnego wzrostu u dzieci i młodzieży (800-1250 mg wapnia/dobę),
  • w czasie ciąży i karmienia piersią ( 1200-1600 mg/dobę),
  • w okresie menopauzy u kobiet (1500 mg/dobę),
  • w podeszłym wieku (1500 mg/dobę).

Statystyczny Polak dostarcza wraz z pożywieniem średnio 500 mg wapnia dziennie, co jest połową dziennego zapotrzebowania.

Źródła wapnia

Najwięcej wapnia znajduje się w mleku i przetworach mlecznych oraz w rybach, np. sardynkach. Przyswajanie wapnia zmniejsza kwas szczawiowy w szpinaku, szczawiu i rabarbarze oraz kwas fitynowy w zbożowych produktach i roślinach strączkowych. Niską podaż wapnia może również nasilać kawa, herbata, zupy w proszku czy alkohol. Dieta może również okazać się niewystarczająca, dla zapewnienia odpowiednich dawek tego pierwiastka, dlatego zalecana jest jego suplementacja.

Bardzo ważną rolę w przyswajaniu wapnia odgrywa witamina D. Powszechnie uważa się, że dla zapewnienia jej odpowiedniej ilości w organizmie wystarczy przebywanie na słońcu. Ze względu na szerokość geograficzną, w jakiej znajduje się Polska, nie jest to jednak wystarczające. W pokarmach jest jej niewiele, dlatego, by uzupełnić niski poziom witaminy D i wapnia, warto skorzystać z dostępnych w aptece suplementów diety. Zaleca się najczęściej 800-1000 mg wapnia i do 2000 jednostek witaminy D dziennie.

Bożena Szalko, 3 tygodnie temu

Temat Miesiąca - Mocne i zdrowe zęby

Komentarze (9)
~Nell
~Nell 4 miesiące temu

@~dana166: nie przechodzi do krwiobiegu, a prosciutko do chrząstek? Mamy tu przełom, komu potrzeba jonoforezy, skoro można ją tak łatwo zastąpić. Ciekawa jestem JAK trafia do tych kości, jeśli nie przez naczynia krwionośne, bo jeśli ten cud połykasz, to nie ma możliwości aby nie trafiło do układu krążenia lub limfatycznego (jak tłuszcze). Czekam na odpowiedz, jestem bardzo ciekawa. Pozdrawiam

Odpowiedz
~kicia
~kicia ponad rok temu

@~stalag: W życiu nie słyszałam gorszej bzdury. Same warzywa i zielenina w życiu nie dadzą pełnego zapotrzebowania na wapń.Skąd ludzie maja takie informacje oczywiście że trzeba jeść produkty mleczne ale mleko pasteryzowane a nie uht pełnotłuste sery żółte a nie wyroby seropodobne ryby tłuste morskie jogurty naturalne maślanki kefiry ale nie light a żeby wapń się wchłonął trzeba go jeśc w odpowiednich połączeniach.

Odpowiedz
~stalag
~stalag ponad rok temu

Wapno należy spożywać wyłącznie w postaci warzyw i ogólnie zieleninie. Spożywanie mleka i jego przetworów oraz wszelkiego rodzaju suplementów (jest to sztucznie wyprodukowane wapno) powoduje odwrotny skutek, a mianowicie ubytek wapna w organizmie z powodu słabego przyswajania tego rodzaju pokarmów.

Odpowiedz
~dana166
~dana166 ponad rok temu

Fluor to raczej trucizna. Natomiast jeżeli chodzi o wapń, dostrzegłam na rynku nowo opatentowany polski, colamid, firmy ewamalec.pl który wraz z całym kompleksem m.in. wit k2 powoduje transport wapnia prościutko do moich kości i chrząstek zamiast do krwiobiegu. Produkt przyjmuję od niedawna,ale wiem,że to wreszcie produkt jakiego potrzebuję. Wapń dobrze transportuje się, wchłania bezpośrednio do naszych kości t y l k o dzięki towarzyszącym, odpowiednim witaminom.

Odpowiedz