Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Wykańcza mózg. Polacy piją w nadmiarze

Avatar placeholder
07.04.2024 09:09
Prosta droga do demencji. "Te trzy czynniki okazały się najważniejsze"
Prosta droga do demencji. "Te trzy czynniki okazały się najważniejsze" (Getty Images)

Nowe badania potwierdzają siłę związku między nawykiem, do którego przyznaje się aż 81 proc. Polaków i Polek, a ryzykiem rozwoju demencji lub jej pogłębienia.

spis treści

1. Czy demencji da się zapobiec?

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego uznali, że spośród wielu czynników ryzyka wystąpienia demencji, istotnie wyróżnia się spożywanie alkoholu. Ten właśnie nawyk, nawet jeśli nie staje się nałogiem, stoi na podium ramię w ramię z cukrzycą i wpływem zanieczyszczenia powietrza.

Tymczasem tylko 19 proc. Polaków i Polek deklaruje abstynencję. Jeśli przyjąć, że ich oświadczenia są zgodne z prawdą - w badaniach deklarujemy zwykle znacznie niższe spożycie alkoholu niż wynikałoby to z danych GUS - to 81 proc. z nas wchodzi w relację z jednym z trzech najważniejszych modyfikowalnych czynników demencji.

W ramach badania, którego wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma "Nature Communications", przeanalizowano wpływ czynników genetycznych oraz modyfikowalnych na strukturę mózgu. Te modyfikowalne mają szczególne znaczenie dla profilaktyki. Aż 40 proc. przypadkom demencji da się bowiem zapobiec poprzez ich zmianę.

Zobacz film: "Cztery symptomy, które mogą świadczyć o tym, że masz problem z alkoholem"

Naukowcy poddali szczegółowej ocenie skany mózgowe 40 tys. Brytyjczyków, którzy przekroczyli 45. rok życia. Zbadali 161 potencjalnych czynników ryzyka demencji i ocenili ich wpływ na sieci neuronalne mózgu w taki sposób, by oddzielić je od zmian, które występują naturalnie w procesie starzenia się organizmu.

W Polsce rośnie sprzedaż mocnych alkoholi
W Polsce rośnie sprzedaż mocnych alkoholi (Getty Images)

Wśród zbadanych czynników modyfikowalnych znalazły się m.in. masa ciała, konsumpcja alkoholu, nawyki związane z paleniem tytoniu oraz dieta.

- Wiemy, że pewne obszary mózgu ulegają degeneracji na wczesnym etapie starzenia się, a w naszym badaniu wykazaliśmy, że to właśnie te specyficzne części mózgu są szczególnie podatne na wpływ cukrzycy, zanieczyszczenia powietrza związanego z ruchem drogowym oraz alkoholu. Te trzy czynniki okazały się najważniejsze spośród wszystkich znanych czynników ryzyka demencji — tłumaczy prof. Gwenaëlle Douaud, która kierowała badaniem.

2. Wpływ alkoholu na zdrowie mózgu

- Nie widzę szans na to, by homo sapiens przestał popijać. Powinien jednak kierować się rozumem, póki go jeszcze ma. Picie stoi w opozycji do rozumu. Krótkofalowo można to zauważyć np. dzięki osobom wsiadającym po alkoholu za kółko. Długofalowo widać to po wpływie alkoholu na mózg — komentuje prof. dr hab. Andrzej Mariusz Fal, prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, pod którego kierownictwem powstał raport "Zwrot w modelach konsumpcji. 2. edycja raportu alkohol w Polsce".

Choroby neurodegeneracyjne są tylko jednym z namacalnych dowodów na ten wpływ.

Do innych należą:

  • zmniejszenie masy mózgu (generujące trudności z zapamiętywaniem informacji i orientacją w przestrzeni),

  • zanik lub atrofia kory mózgowej (prowadzący do problemów koncentracją oraz podejmowaniem świadomych decyzji),

  • uszkodzenie móżdżku (wpływające na problemy z równowagą).

Nie bez znaczenia jest też negatywny wpływ na psychikę. Z zaburzeniami zdrowia psychicznego związanymi z alkoholem zmagało się "kiedykolwiek w życiu" aż 2,31 miliona pełnoletnich mieszkańców Polski.

3. Czy abstynencja jest gwarancją braku demencji?

Demencja charakteryzuje się licznymi zaburzeniami wyższych funkcji korowych i jest ogólnym terminem odnoszącym się do zespołu objawów związanych z postępującym upośledzeniem funkcji poznawczych. Zakłócają one na tyle codzienne funkcjonowanie, że uniemożliwiają normalne życie.

Z prognoz Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że do roku 2050 liczba osób cierpiących na tę chorobę wzrośnie do 135 milionów.

- Alkohol jest czynnikiem przyspieszającym i nasilającym demencję, ale nie oznacza to, że abstynencja jest gwarancją zdrowia. Każdy człowiek w trakcie życia kumuluje w sobie różne toksyczne substancje, które mają bardzo określony wpływ na zdrowie. Mają różną patofizjologię, łączy je jednak to, że niszczą nasze komórki — tłumaczy prof. Andrzej Fal.

Naukowcy podkreślają jednak, że ponad 88 proc. ogólnego działania funkcji poznawczych może być bezpośrednio powiązanych ze stylem życia. Oznacza to, że nawet w obliczu zaawansowanej patologii mózgu, zdrowe nawyki mogą stanowić skuteczną tarczę ochronną, umożliwiając dłuższe zachowanie sprawności umysłowej.

Ograniczenie alkoholu, brak palenia tytoniu, regularna aktywność fizyczna, stymulacja umysłu oraz przestrzeganie diety MIND (polegającej na spożywaniu produktów roślinnych i ryb bogatych w kwasy omega-3 przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia czerwonego mięsa i słodyczy) mogą więc nam istotnie pomóc, nawet jeśli jesteśmy obciążeni genetycznie.

4. Tak piją Polacy

Ze wszystkich badanych środków psychoaktywnych to właśnie ten legalny jest najbardziej szkodliwy. Miejsca ustępuje mu nawet heroina. Polacy jednak pić nie przestają, choć z raportu "CIN&CIN 2023: Freewolucja. Spożycie alkoholi 0 proc. w Polsce" wynika, że 62 proc. Polaków deklaruje ograniczenie spożycia alkoholu.

Zdaje się potwierdzać to spadek sprzedaży piwa (o 6,9 proc. w minionym roku) i wartość rynku piw bezalkoholowych (1,48 mld zł), ale wzrost sprzedaży mocnych alkoholi oraz fakt, że od 15 lat spożycie alkoholu w Polsce wynosi nie mniej niż 9 litrów per capita, nie jest najlepszą prognozą.

Z badań przeprowadzonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA, obecnie przekształcona w Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom) wynika, że aż 27 proc. z nas pije "w sposób ryzykowny i szkodliwy".

Tymczasem alkohol wpływa nie tylko na mózg: według WHO jego spożywanie wiąże się z występowaniem ponad 200 chorób i schorzeń, w tym 7 rodzajów nowotworów, a "bezpieczna dawka alkoholu" nie istnieje.

Do czterech najskuteczniejszych strategii ograniczenia spożycia alkoholu i jego szkód to obniżenie przystępności cenowej (w szczególności poprzez podniesienie akcyzy), zmniejszenie dostępności, ograniczenie lub zakaz reklamy oraz edukacja.

- Wiele krajów już udowodniło, że takie działania sprawiają, że liczba abstynentów zdecydowanie wzrasta, a pijących gwałtownie spada — potwierdza prof. Andrzej Fal.

Katarzyna Chudzik, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze