Trwa ładowanie...

Bifidobacterium – właściwości, rodzaje i działanie

Bifidobacterium to bakterie, które wyróżniają szczególne właściwości probiotyczne. Są ważną składową mikroflory jelitowej. Można je również znaleźć w suplementach diety. Te cenione i popularne probiotyki, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie człowieka, wspierają głównie odporność i kondycję jelit. Jak działają Bifidobacterium? Które wybrać?

spis treści

1. Co to jest Bifidobacterium?

Bifidobacterium to jedne z najważniejszych drobnoustrojów zasiedlających układ pokarmowy człowieka. Należą do Gram-dodatnich bakterii pałeczkowatych. Są beztlenowcami. Posiadają zdolność produkcji kwasu mlekowego, nie tworzą zarodników.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

To również składnik preparatów probiotycznych, które powodując rozrost mikroflory jelit, wspierają odbudowę i zapewniają jej prawidłowe funkcjonowanie. Przyjmowanie probiotyków jest doskonałym sposobem na regenerację jelit i wzmocnienie organizmu, zwłaszcza jego odporności.

2. Rodzaje Bifidobacterium

W obrębie rodzaju Bifidobacterium wyizolowano ponad 50 gatunków. W jelitach zdrowych osób występują między innymi B. bifidum, B. longum, B. catenulatum, B. pseudocatenulatum, B. adolescentis, B. breve, B. animalis i B. dentium.

Najczęstsze bifidobakterie, które można spotkać w probiotykach to: B. adolescentis, B. bifidum, B. breve, B. infantis, B. lactis DN-173 010, B. lactis DR10, B. lactis HN019, B ifidus DR10, Bifidus Regularis, HOWARU Bifido, B. animalis, B. lactis, B. longum.

Z uwagi na właściwości i działanie prozdrowotne szczególnie cenne są takie szczepy jak:

  • Bifidobacterium longum,
  • Bifidobacterium breve,
  • Bifidobacterium infantis
  • Bifidobacterium bifidum.

Warto wiedzieć, że do mikroorganizmów o działaniu probiotycznym należą również bakterie produkujące kwas mlekowy z rodzaju Lactobacillus (gatunki: L. acidophilus, L. casei, L. reuteri, L. rhamnosus).

3. Właściwości i działanie Bifidobacterium

Korzyści związane ze stosowaniem probiotyków zawierających Bifidobacterium, ale i inne cenne szczepy, wynikają między innymi z:

  • modulującego wpływu na funkcjonowanie bariery jelitowej,
  • działania przeciwzapalnego związanego ze zmianami w uwalnianiu cytokin i chemokin,
  • zmniejszaniu nadwrażliwości trzewnej (co jest szczególnie ważne w przebiegu IBS . To zespół jelita nadpobudliwego).

Właściwości probiotyczne różnych szczepów bakterii Bifidobacterium wykorzystuje się w łagodzeniu objawów różnych chorób przewodu pokarmowego. Ma to związek z tym, że Bifidobakterie chronią zdrowie człowieka kompleksowo:

  • obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi,
  • zmniejszają pH w świetle jelit,
  • przyczyniają się do redukcji poziomu szkodliwych i toksycznych substancji,
  • chronią organizm przed stanami zapalnymi, patogenami i czynnikami chorobotwórczymi,
  • chronią przed zaparciami,
  • zapobiegają biegunce poantybiotykowej, będącej objawem zespołu jelita drażliwego, biegunki infekcyjnej,
  • poprawiają perystaltykę jelit,
  • optymalizują przyswajalność minerałów: wapnia, żelaza, cynku i magnezu.

Właściwości bakterii probiotycznych w dużej mierze są szczepozależne. I tak na przykład szczep:

Bifidobacterium breve (B. breve):

Bifidobacterium longum (B. longum):

  • łagodzi objawy kataru siennego,
  • łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego,
  • zmniejsza ryzyko infekcji pooperacyjnych.

Bifidobacterium bifidum (B. bifidum):

  • zapobiega egzemie u dzieci z grupy ryzyka, zmniejsza częstość występowania egzemy,
  • poprawia stan osób z atopowym zapaleniem skóry poprzez obniżenie IgE
  • redukuje liczbę bakterii Helicobacter pylori,
  • zapobiega biegunce związanej z Clostridium difficile.

Ponadto Bifidobacterium infantis (B. infantis) zmniejsza ilość markerów prozapalnych u pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego.

4. Bifidobacterium probiotyk – jak wybrać?

Wybierając probiotyk czy synbiotyk trzeba zwrócić uwagę na kilka kwestii. Najważniejszy jest deklarowany przez producenta skład produktu (zarówno ilość bakterii, jak i liczba szczepów bakterii).

Zasadniczo im więcej prozdrowotnych mikroorganizmów, tym lepiej. Warto wiedzieć, że wartościowy probiotyk zawiera około 4 miliardów bakterii w porcji. Dobrze, gdy bakteriom Bifidobacterium towarzyszy Lactobacillus.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza