Superżywność dla ciężarnych

W czasie ciąży zdrowa dieta to podstawa. Spożywane przez przyszłą matkę pokarmy muszą być zdrowe i pełnowartościowe, by dostarczyć dziecku niezbędnych składników odżywczych. Od drugiego trymestru kobieta w ciąży powinna spożywać dziennie o 300 kalorii więcej niż zazwyczaj. Ta dodatkowa porcja kalorii powinna być wartościowa pod względem składników odżywczych. Nie warto zapychać się ciastkami i batonami – to tylko puste kalorie, które nie przysłużą się ani matce, ani dziecku. Jakie produkty są wskazane dla ciężarnych?

1. Zdrowe przekąski dla przyszłej mamy

Odżywianie w czasie ciąży
Odżywianie w czasie ciąży

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zdrowa. Musi być urozmaicona i dostarczać potrzebnych witamin...

zobacz galerię

Zobacz film: "Cała prawda o multiwitaminach"

Jedną z najlepszych przekąsek dla ciężarnych jest niskotłuszczowy jogurt. Zawiera on dużo białka, wapnia, witamin z grupy B oraz cynku. Jogurt naturalny ma więcej wapnia niż mleko, dlatego warto włączyć go do swojej diety. Aby przekąska z jogurtem była smaczniejsza i bardziej wartościowa, można do niego dodać płatki owsiane i suszone lub świeże owoce. Jogurtu można użyć także do przyrządzenia koktajlu mlecznego. Dobrym pomysłem jest również wypicie szklanki mleka. To doskonałe źródło wapnia, fosforu i witaminy D, czyli składników niezbędnych do budowy kości. Do picia wskazane są również soki owocowe, zwłaszcza sok pomarańczowy, który zawiera dużo witaminy C, potasu i kwasu foliowego. Jako zdrowa i wartościowa przekąska posłużyć może także ser pasteryzowany. W żółtym serze znajdują się duże ilości wapnia, fosforu i magnezu, a także witamina B12 oraz białko. Ser można spożywać w kawałkach, w omletach, na kanapkach oraz w sałatkach. Na wiele sposobów podawać można również jaja, które stanowią kolejny pomysł na smaczną i zdrową przekąskę dla przyszłej mamy. Zawierają białko, witaminy oraz minerały niezbędne dla matki i dziecka.

2. Inne pomysły na wartościowe przegryzki

Nie tylko nabiał i soki powinny znaleźć się w jadłospisie kobiety w ciąży. Smaczną i zdrową przekąską są również owoce, np. jagody. Zawierają one dużo węglowodanów, witaminy C, potasu, kwasu foliowego oraz błonnika. Jagody można podjadać między posiłkami lub dodawać do dań, na przykład do naleśników i sałatek owocowych. Dużą rolę w diecie przyszłej mamy odgrywają również warzywa. Szczególnie polecane są brokuły. Zawierają one dużo kwasu foliowego, błonnika, wapnia oraz substancji pozytywnie wpływających na wzrok. Ponadto składniki odżywcze zawarte w brokułach dobrze działają na ciśnienie krwi. Warto sięgnąć także po rośliny strączkowe, zwłaszcza po różne odmiany fasoli, bogate w błonnik, białko, żelazo, kwas foliowy, wapń oraz cynk. Korzystne dla zdrowia matki i dziecka jest również mięso, na przykład polędwica wieprzowa. Polędwiczki są niemal tak chude jak pierś kurczaka, przy czym zawierają dużo witamin z grupy B, cynk, żelazo i cholinę. Bogatym źródłem składników odżywczych są także ryby. Ciężarnym poleca się zwłaszcza łososia. Znajdują się w nim: białko, witaminy z grupy B i kwasy tłuszczowe omega-3, które wspomagają rozwój mózgu i wzroku u dzieci. Zdrowa dieta przyszłej mamy nie byłaby jednak kompletna bez produktów pełnoziarnistych. Zawierają one wiele składników odżywczych, między innymi błonnik, który przeciwdziała zaparciom.

Racjonalna dieta kobiety w ciąży powinna być przede wszystkim urozmaicona. Monotonne posiłki sprzyjają powstawaniu niedoborów składników odżywczych, na które przyszła mama nie może sobie pozwolić. Nawet jeśli jadłospis ciężarnej ma tendencję do powtarzania się, wprowadzenie zdrowych przekąsek może wyraźnie przysłużyć się jej i dziecku. Najlepiej na zmianę spożywać wymienione wcześniej produkty, by optymalnie wykorzystać ich właściwości. Każda z tych przekąsek może być przygotowana na różne sposoby, dlatego nie powinny szybko się znudzić.

Następny artykuł: Suplementy w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!