Ciągły stres

Ciągły stres i życie w napięciu to syndrom naszych czasów. Bezustannie się czymś stresujemy: korkiem na ulicy, egzaminem, kłótnią z partnerem, brakiem czasu albo pieniędzy. Dzieci stresują się szkołą, dorosłym towarzyszy stres zawodowy. Stres to nieodłączny element życia każdego człowieka. Kiedy stres jest umiarkowany, motywuje do działania i ambitnych osiągnięć. Jeśli jednak sytuacja stresowa trwa zbyt długo, a stres jest zbyt intensywny, może zagrażać naszemu zdrowiu i mieć degradujący wpływ na psychikę. Jakie są skutki długotrwałego stresu? Jak walczyć z permanentnym napięciem psychicznym? Jak wzmocnić odporność na stres i nie poddać się trudnym sytuacjom życiowym?

1. Skutki stresu

Stres to ogólna reakcja organizmu na działanie stresora, np. chorobę, porażkę, obciążenie, zmęczenie. Organizm uruchamia szereg mechanizmów i mobilizuje siły do walki z potencjalnym zagrożeniem. Towarzyszy temu stan napięcia emocjonalnego i procesy, mające postawić człowieka w stan gotowości. W krwiobiegu pojawiają się hormony stresu (kortyzol, adrenalina, ACTH – kortykotropina, tyroksyna), które powodują takie objawy, jak: przyspieszony oddech, szybsze tętno, rozszerzenie źrenic, wzmożona potliwość, zahamowanie perystaltyki jelit, podwyższony próg bólu.

Zobacz film

Stres uruchamia mechanizmy obronne zgodnie z zasadą „walcz albo uciekaj”. Jednak kiedy mamy do czynienia ze zbyt dużym natężeniem trudności, mogą pojawić się problemy zdrowotne w wyniku zachwiania systemu immunologicznego. Długotrwały stres wyczerpuje zasoby i pokłady energii człowieka oraz powoduje załamanie jego zdolności adaptacyjnych do nowych warunków. Jednostka może dalej funkcjonować, ale kosztem jakości swojego zdrowia, np. mogą pojawić się choroby psychosomatyczne. Niestety, stres zawodowy, stres szkolny, stres psychologiczny, stres ekonomiczny, stres środowiskowy zmuszają nas do bezustannej walki, narażają na brak snu, wypoczynku i destabilizuje ogólne funkcjonowanie. Organizm prędzej czy później może zacząć się buntować.

Jak radzić sobie ze stresem?
Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest integralną częścią ludzkiego życia. Około 60% osób odczuwa dolegliwości związane ze stresem,...

zobacz galerię

2. Wpływ stresu na zdrowie

Przewlekły stres może być przyczyną takich dolegliwości, jak:

Stres katalizuje proces zachorowania i przyspiesza starzenie poprzez szybsze zużycie organizmu.

Wpływa na działanie ośrodków głodu i sytości w podwzgórzu, co powoduje nieregularne spożycie posiłków, objadanie się, jedzenie w pośpiechu, co z kolei wtórnie decyduje o otyłości, hipercholesterolemii, hiperglikemii, zawale mięśnia sercowego albo udarze mózgu. Ponadto skóra pod wpływem stresu staje się poszarzała, mniej elastyczna, pojawiają się zmarszczki, podkrążone oczy, wypryski, egzemy skórne. Ogólnie spada odporność i samopoczucie zestresowanego człowieka.

Stres ma także negatywny wpływ na psychikę. Behawioralne i psychologiczne objawy stresu to m.in.: gniew, złość, rozdrażnienie, nerwowość, lęk, depresja, poczucie winy, zazdrość, obniżona samoocena, poczucie braku kontroli, niezdolność do koncentracji, natrętne myśli, wzmożone fantazjowanie, zachowania bierne lub agresywne, tiki nerwowe, zgrzytanie zębami, nadmierny pociąg do alkoholu, zwiększone spożycie kofeiny, obgryzanie paznokci, niechęć do seksu.

3. Sposoby na stres

Nie ma panaceum na stres, bo nie da się go wyeliminować z życia. Stres jest potrzebny, by mobilizować człowieka do wysiłku. Jednak, gdy trwa zbyt długo i jest zbyt silny, może być destrukcyjny. Wówczas można wykorzystać techniki redukujące czy też kontrolujące natężenie stresu w życiu. Jak pokonać stres? Jak zmniejszyć stres? Znajdź czas na przyjemność i odpoczynek, zorganizuj lepiej swoje codzienne życie, pamiętaj o odpowiedniej diecie (bogatej m.in. w magnez) ustal hierarchię zadań i celów, przekaż część pracy innym, myśl pozytywnie, bądź asertywny, rozmawiaj o swoich problemach, proś o wsparcie, zgłoś się po pomoc do przyjaciela, psychologa, psychiatry lub księdza, stosuj techniki relaksacyjne, medytuj, kontroluj oddech, rób to, co lubisz, a przede wszystkim zaakceptuj, że stres to nieodłączny element życia wszystkich ludzi.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Lęk a stres

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!