Ćwiczenia relaksacyjne - pozycje w ćwiczeniach, inne propozycje odprężających ćwiczeń

Ćwiczenia relaksacyjne pomogą ci ukoić nerwy i odzyskać spokój. Wskazane są szczególnie osobom, które zmagają się z negatywnymi skutkami stresu, jakiego doświadczają w domu i w pracy. Długotrwały stres źle wpływa zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Zestresowani ludzie są bardziej podatni na depresję i choroby serca.

Dlatego też warto wypróbować ćwiczenia relaksacyjne, dzięki któremu można rozładować napięcie i wyciszyć się. Różne ćwiczenia relaksacyjne można stosować w różnych sytuacjach życiowych, na przykład stojąc w korku w drodze do pracy.

1. Ćwiczenia relaksacyjne - pozycje w ćwiczeniach

Nie chcesz zażywać tabletek uspokajających, ale nie umiesz poradzić sobie z niepokojem? Ćwiczenia relaksacyjne to dobre sposoby na stres. Można je wykonywać w różnych pozycjach, a jedną z nich jest pozycja orła. Chcąc wykonać pozycję orła, usiądź wygodnie po turecku. Ręce oprzyj na udach, ale dłonie zostaw otwarte, zwrócone wewnętrzną stroną do siebie. Powoli weź głęboki wdech. Równocześnie zacznij rozkładać ręce, aż znajdą się w pozycji równoległej do podłogi. Wypuść powietrze, a ręce złóż do pozycji wyjściowej. To ćwiczenie na stres powtórz około 10 razy.

Zobacz film: "Rolowanie kręgosłupa"

Techniki relaksacyjne można stosować w każdym miejscu
Techniki relaksacyjne można stosować w każdym miejscu (123RF)

Oprócz pozycji orła możesz zastosować również pozycję gołębia. W tym celu usiądź po turecku na podłodze. Biorąc głęboki wdech, unieś ręce nad głowę tak, by tworzyły kąt 45 stopni. Zrób wydech z równoczesnym przywróceniem rąk do pozycji wyjściowej. Powtórz 10 razy. Ćwiczenia relaksacyjne na stres powinno się wykonywać powoli, swobodnie i płynnie. Unoś i obniżaj ręce, jakbyś rozkładała lub zwijała skrzydła.

Przeczytaj także

Ćwiczenia relaksacyjne można nieco zmodyfikować. Siadamy na podłodze. Jedną nogę odginamy do tyłu, druga zostaje ułożona z przodu, tak by między łydką a udem utworzył się kąt prosty. Ręce unosimy, jak w poprzednim ćwiczeniu. Wykonujemy 10 głębokich wdechów w takim ułożeniu, następnie zmieniamy nogi i wykonujemy kolejne 10 wdechów.

2. Ćwiczenia relaksacyjne - inne propozycje odprężających ćwiczeń

Ćwiczenia relaksacyjne są różne. Powyżej opisaliśmy wykonywane w pozycji siedzącej. Na stres pomocne są też inne sposoby. Połóż się na wznak. Ręce ułóż wzdłuż ciała, a oczy zamknij. Wyobraź sobie swoje ciało i zacznij skupiać się na jego poszczególnych partiach. Zacznij od barków. Pomyśl o nich i wyobraź sobie, jak je rozluźniasz. To samo zrób z ramionami, przedramionami, dłońmi, klatką piersiową, brzuchem, plecami, biodrami i tak dalej.

Żeby ułatwić sobie zadanie, możesz mówić w myślach: „rozluźniam moje barki, rozluźniam moje ramiona”. Następnie wyobraź sobie, że twoje ciało jest ciężkie i wtapia się w podłogę. Możesz przy tym poczuć lekkie wirowanie, dreszcze, pulsowanie. Techniki relaksacyjne zakończ powolnym odliczaniem od 10 do 1. Gdy skończysz, powiedz sobie: „Jestem odprężony, spokojny i czuję się lepiej”.

Poznaj najskuteczniejsze metody relaksacyjne
Poznaj najskuteczniejsze metody relaksacyjne [10 zdjęć]

W momencie, gdy towarzyszy nam uczucie złości, zmartwienia czy niepokoju, organizm wytwarza kortyzol...

zobacz galerię

Ważną rolę w treningu relaksacyjnym odgrywa oddychanie. Kontrolując je i skupiając na nim swoją uwagę, skupiamy się na własnym ciele i jego potrzebach. Wyrównując oddech, uwalniamy się od napięcia, które jest wynikiem stresu i przemęczenia. Z tego względu w chwili zwiększonego stresu warto starać się wyrównać oddech, aby w ten sposób ostudzić emocje.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy