Cynk w jedzeniu

Cynkjest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiada za aktywność około 200 enzymów, dlatego ma wpływ na wszystkie procesy życiowe zachodzące w ciele. Niedobór cynku objawia się zmianami skórnymi, zahamowaniem wzrostu oraz spadkiem odporności.

Cynk pomaga w walce z infekcjami, wspomaga odporność, wzmacnia włosy, skórę i paznokcie, poprawia sprawność intelektualną, koncentrację, przyśpiesza gojenie się ran, korzystnie wpływa na apetyt, wpływa na zachowanie zmysłu smaku i węchu.

1. Funkcje cynku w organizmie

Cynk jest mikroelementem niezbędnym do optymalnego wzrostu i rozwoju. W organizmie człowieka ważącego 70 kilogramów znajduje się 2-4 g cynku. Dzienne zapotrzebowanie na cynk zmienia się w zależności od wieku. Dla osób dorosłych wynosi 10-15 mg, dla niemowląt 3-5 mg, a z kolei 10 mg u dzieci.

Zobacz film: "Do czego prowadzi niedobór potasu?"

Naturalne źródła cynku
Naturalne źródła cynku [7 zdjęć]

Cynk spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie. Wspomaga aktywność enzymów, produkcję limfocytów T i...

zobacz galerię

Cynk pełni podstawową rolę w wielu reakcjach biochemicznych. Odgrywa istotną rolę w:

  • metabolizmie kwasów nukleinowych, w biosyntezie RNA i DNA,
  • biosyntezie białek,
  • przeciwdziałaniu utlenianiu nienasyconych kwasów tłuszczowych, gdyż wykazuje działanie przeciwutleniające,
  • magazynowaniu insuliny w trzustce i jej uwalnianiu,
  • procesach odpornościowych, gdyż wpływając na układ immunologiczny, zwiększa odporność,
  • utrzymywaniu prawidłowego stężenia witaminy A w osoczu,
  • prawidłowym funkcjonowania skóry i błon śluzowych,
  • odtruwaniu organizmu z metali ciężkich – kadmu i ołowiu,
  • aktywacji około 80 enzymów, np. dehydrogenazy alkoholowej, uczestniczącej w metabolizmie alkoholu.

Objawy niedoboru cynku:

  • sucha skóra,
  • zmiany łuszczycowe skóry,
  • biegunka,
  • utrata apetytu,
  • zaburzenie smaku i zapachu,
  • wypadanie włosów,
  • zahamowanie wzrostu,
  • zmniejszenie odporności,
  • upośledzone gojenie ran.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

  • - odpowiada lek.
  • - odpowiada lek.
  • - odpowiada lek.

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Cynk w diecie

Głównym źródłem cynku jest żywność pochodzenia zwierzęcego - mięso, jaja, wątroba, ryby, ostrygi, lub roślinnego - nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, kiełki pszenicy, a także cebula i czosnek.

Tabela. Zawartość cynku w produktach spożywczych.

Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu) Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu)
Ostrygi 16-176 Nasiona dyni 10
Kiełki pszenicy 12 Arbuz 10
Ziarna sezamu 10 Gorzka czekolada 9,6
Rostbef wołowy 10 Jagnięcina 4,2-8,7
Wątroba cielęca 12 Orzeszki ziemne 6,6

W organizmie cynk jest magazynowany w skórze, kościach i mięśniach. Po spożyciu zostaje wchłonięty w jelicie cienkim. Jego przyswajalność wynosi 20-40% i jest większa z pokarmów pochodzenia zwierzęcego.

 

Rozwiąż nasze testy i sprawdź:

Grupy ryzyka niedoboru cynku:

  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią - rozwijający się płód wymaga dużej ilości cynku.
  • Starsze niemowlęta karmione wyłącznie piersią - dzieci powyżej 6 miesiąca życia powinny spożywać odpowiednie do wieku produkty bogate w cynk.
  • Osoby z chorobami układu pokarmowego - choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, zespół jelita krótkiego i inne choroby układu pokarmowego mogą zmniejszać wchłanianie cynku.
  • Osoby spożywające duże dawki żelaza – pierwiastek ten zawarty w preparatach żelaza zakłóca wchłanianie cynku; aby zmniejszyć ten efekt, preparaty żelaza należy przyjmować między posiłkami.
  • Osoby biorące leki moczopędne - diuretyki tiazydowe, zwiększają one bowiem wydalanie cynku o 60%.
  • Alkoholicy – alkohol zmniejsza wchłanianie cynku w jelitach, a zarazem zwiększa jego wydzielanie z moczem.
  • Wegetarianie – cynk obecny w mięsie jest łatwo przyswajalny. Ponadto zawarty w roślinach i otrębach kwas fitynowy wiąże cynk i hamuje jego wchłanianie.

Cynk jest mikroelementem, który wpływa na wygląd skóry oraz stan włosów i paznokci. Dlatego, jeśli chcesz być zdrowa i pięknie wyglądać, powinnaś spożywać pokarmy bogate w ten pierwiastek.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.