Czy zmiana czasu może powodować depresję?

Chociaż dodatkowa godzina snu nikomu nie przeszkadza, to już wcześniejsze zapadanie zmroku jest trudniejsze do zniesienia. Według najnowszych badań, po zmianie czasu z letniego na zimowy ilość przypadków depresji znacznie wzrasta.

Analiza ponad 185 tysięcy zachorowań na depresję w latach 1995-2012 wykazała ich wzrost o prawie 11 proc. właśnie w okresie zmiany czasu z letniego na zimowy.

Naukowcy z wydziałów psychiatrii i nauk politycznych z Uniwersytetów w Kopenhadze, Aarhus i Stanford już wcześniej zdawali sobie sprawę z negatywnych skutków przesunięcia czasu, do których zaliczano zwiększone ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Zobacz film: "Dieta śródziemnomorska a serce"

„Wyniki badań sugerują konieczność zwiększenia świadomości na temat depresji, szczególnie w okresie tych kilku tygodni” - mówi dr Dr. Søren D. Østergaard, jeden z autorów badań, docent Uniwersytetu Aarhus.

Psychiatra Norman Rosenthal sugeruje, że najlepszą metodą leczenia tego typu zaburzeń jest terapia światłem, czyli fototerapia, mająca ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Epizody depresji częściej występują w okresie zimowym
Epizody depresji częściej występują w okresie zimowym (123RF)

Dzięki jej działaniu dochodzi między innymi do wzrostu stężenia serotoniny, która ma podobny efekt działania do leków przeciwdepresyjnych, bez względu na to jaka panuje pora roku.

Rosenthal proponuje pewne rozwiązania obejmujące poranny spacer tuż po wschodzie słońca czy używanie specjalnych źródeł światła w domu - nawet to sztuczne może uchronić nas przed sezonową depresją, dlatego sugeruje on umieszczenie jego źródła w centralnym miejscu w domu.

„To bardzo trudne do zaakceptowania, że słabnące światło może mieć tak silny wpływ na nasze samopoczucie. To nie jest sytuacja podobna do złamania nogi, gdzie w razie choroby wszyscy otwierają przed tobą drzwi”.

Poznaj czynniki mogące nasilać depresję w późniejszym wieku
Poznaj czynniki mogące nasilać depresję w późniejszym wieku [10 zdjęć]

Badania statystyczne sugerują, że kobiety i mężczyźni po 40 roku życia są bardziej narażeni na wystąpienie...

zobacz galerię

Depresja zimowa i sezonowe zaburzenia afektywne mogą przybierać formę łagodną jak i ciężką, wyniszczającą. Pierwszym krokiem do udanego leczenia jest właściwe rozpoznanie problemu i stawienie mu czoła.

Właściwy plan snu receptą na depresję? Dr Robert Oexman, dyrektor Instytutu „Sleep to live”, sugeruje, że najlepiej wstawać, kiedy robi się jasno. Światło w naturalny sposób reguluje nasz zegar biologiczny. Powroty do domu po zmroku mogą powodować uczucie senności i zasypianie nawet podczas oglądania telewizji lub czytania.

10 zawodów, które zwiększają ryzyko depresji
10 zawodów, które zwiększają ryzyko depresji [10 zdjęć]

Amerykańska organizacja badająca stan zdrowia, poziom uzależnienia wśród obywateli USA, National Survey...

zobacz galerię

Ze względu na regulującą rolę światła, zmiana czasu może powodować efekty podobne do „jet lag” - zmniejszenie koncentracji, czujności a nawet problemy z pamięcią.

„W tym okresie dobrze jest zrezygnować z picia alkoholu i kofeiny. Napoje te także mogą zmienić rytm dobowy” - dodaje Oexman. Zastosowanie się do prostych reguł, takich jak poranny spacer, wykonywanie ćwiczeń przy świetle albo zaplanowanie urlopu w czasie zimowym w słonecznym i ciepłym miejscu, może przynieść bardzo dobre efekty.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.