Eksperci tłumaczą, dlaczego powinieneś spać nago

Uwielbiasz spać w swojej piżamie w kratkę lub nie możesz się rozstać z ulubioną koszulą nocną? To błąd! Podstawowe korzyści ze spania nago, to m.in. większa przewiewność, wyrównanie poziomu kortyzolu czy wyższe poczucie komfortu latem. Wyniki najnowszych badań naukowców, potwierdzają, że wypoczywanie nago może być kluczem do komfortowego i wartościowego snu.

1. Zrzuć ubrania

Według specjalistów zajmujących się badaniem snu w amerykańskiej The National Sleep Fundation najlepszą temperaturą, w której w trakcie nocy wypoczywa organizm człowieka jest 18–19°C. Nasze organizmy próbują jednak podjąć się autoregulacji temperatury, która wpływa na stopień  odpoczynku i może być zaburzona przez nałożenie na ciało piżamy. Gdy temperatura wzrośnie, organizm zaczyna produkować pot, który paruje z naszej skóry, dzięki czemu chłodzi ciało. Jeśli napotka na swojej drodze piżamę, ta staje się wilgotna i nieprzyjemna, a ty prędzej czy później obudzisz się z dyskomfortem.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Co ci grozi, gdy śpisz zbyt długo?
Co ci grozi, gdy śpisz zbyt długo? [7 zdjęć]

Jeśli jesteś śpiochem i uwielbiasz oddawać się swojemu ulubionemu zajęciu przez wiele godzin, zapewne...

zobacz galerię

2. Przykręć grzanie

Proces zasypiania jest także związany z temperaturą, która w rdzeniu kręgowym naszego ciała spada już na 90 minut przed optymalnym momentem zaśnięcia, czyli w chwili, gdy organizm zaczyna stopniowo przechodzić w stan nocnego wypoczynku. Co ciekawe, objawem, który może świadczyć o rozpoczęciu procesu termoregulacji jest np. ziewanie. Przeprowadzone badania pokazały, że u osób cierpiących na bezsenność obserwuje się podwyższoną temperaturę rdzenia w porównaniu z osobami, które nie mają najmniejszych problemów z zasypianiem.

Spanie nago nie tylko ułatwia samodzielne chłodzenie się twojego organizmu. Jeśli nie jesteś singlem, wspólny sen nago wzmocni wasze kontakty i sprawi, że stosunki seksualne staną się o wiele częstsze. W dodatku gdy śpicie wtuleni w siebie, a wasza skóra się dotyka, w waszych organizmach wytwarza się więcej oksytocyny, czyli hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój.

3. Groźna piżama

Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że piżama, w której śpimy, jest siedliskiem mikroorganizmów, które mogą powodować poważne dolegliwości
Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że piżama, w której śpimy, jest siedliskiem mikroorganizmów, które mogą powodować poważne dolegliwości (Zdjęcie piżamy / Shutterstock)

Jeśli obniżenie temperatury ciała i lepszy kontakt z partnerem cię nie przekonują, to może zmienisz decyzję, gdy dowiesz się, co może się kryć w twojej piżamie. Badania przeprowadzone przez Daily Mail potwierdziły, że większość z nas nie pierze piżamy wystarczająco często, co oczywiście może być szkodliwe dla zdrowia. Na przylegającej do skóry tkaninie osadzają się komórki naskórka, a także żywiące się nimi mikroorganizmy, które chociaż nie są szkodliwe dla skóry, gdy dostaną się do innych miejsc ciała mogą powodować poważne problemy. Jeśli chcesz się ich ustrzec, śpij nago. Jeśli jednak wolisz mieć coś na sobie w trakcie snu, zmieniaj piżamę co 2–3 dni. 

Wierzysz w świadomy sen? Podziel się swoim zdaniem z użytkownikami naszego forum

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Koszmar senny

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!