Ile godzin snu potrzebuje człowiek w zależności od wieku?

Odpowiednia liczba godzin snu to gwarancja dobrego samopoczucia przez cały dzień. W czasie snu w organizmie człowieka zachodzi wiele bardzo istotnych procesów, które są niezwykle ważne dla zdrowia, m.in. odnowa komórek (można powiedzieć, że w ten sposób mózg się „oczyszcza”). Następuje wtedy również regeneracja systemu, krew szybciej napływa do mięśni i wzrasta poziom hormonów, które odpowiedzialne są m.in. za wzrost.

1. Brak snu

Brak odpowiedniej ilości snu może powodować wiele negatywnych skutków dla zdrowia. Objawami jego niedoboru mogą być: kłopoty z pamięcią, apatia, spowolnienie reakcji na bodźce zewnętrzne i problemy z koncentracją. Na skutek długotrwałego braku regeneracji mogą wystąpić nawet halucynacje. Zaburzenia snu mogą powodować również spadek odporności, przez co organizm staje się bardziej podatny na choroby i infekcje. Bezsenność zaś może prowadzić do poważnych zaburzeń przemiany materii, otyłości i problemów z ciśnieniem.

Warto również starać się zasypiać o regularnych porach i zdrowo się odżywiać, ponieważ dieta ma także niezwykle duży wpływ na zdrowy sen. Bardzo ważne jest, aby czas snu był odpowiednio dostosowany do wieku człowieka. Jak wiadomo, najwięcej snu potrzebują noworodki i niemowlaki, dla których jego ilość wiąże się z odpowiednim rozwojem fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym.

Zobacz także:

17 marca obchodzimy Światowy Dzień Snu (WSD), który po raz pierwszy świętowano w 2008 roku. Od tamtego czasu jest to wydarzenie regularne, które ma na celu przypominanie zabieganym w dzisiejszych czasach ludziom, jak ważną rolę sen odgrywa w ich życiu. Tym samym Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu (WASM) pragnie zmniejszyć obciążenia społeczne powodowane przez zaburzenia snu, ulepszając metody zapobiegania i leczenia schorzeń związanych ze snem. Hasłem przewodnim w 2017 roku jest „Spokojny sen pielęgnuje życie”.

Czym jest paraliż senny? Artysta pokazuje z jakimi koszmarami zmaga się prawie każdej nocy
Czym jest paraliż senny? Artysta pokazuje z jakimi koszmarami zmaga się prawie każdej nocy [7 zdjęć]

Czym właściwie jest porażenie przysenne inaczej nazywane paraliżem sennym? Jest to naturalny stan fizjologiczny,...

zobacz galerię

2. Ile musimy spać?

National Sleep Foundation opracowała również wykres, który pokazuje, ile snu potrzebuje człowiek, biorąc pod uwagę jego wiek. Kolor granatowy to ilość snu zalecana przez fundację, niebieski to dopuszczalny czas, zaś pomarańczowy niewskazana ilość snu. Dzięki temu wykresowi można zauważyć, że:

  • noworodki od 0 do 3 miesięcy potrzebują 14-17 godzin snu,
  • niemowlaki od 4 do 11 miesięcy - 12-15 godzin snu,
  • dzieci od 1 do 2 lat - 11-14 godzin snu,
  • dzieci od 3 do 5 lat - 10-13 godzin snu,
  • nastolatkowie w wieku od 6 do 13 lat - 9-11 godzin snu,
  • nastolatkowie w wieku od 14 do 17 lat - 8-10 godzin snu,
  • młodzież od 18 do 25 lat - 7-9 godzin snu,
  • dorośli od 18 do 25 lat - 7-9 godzin snu,
  • seniorzy +65 - 7-8 godzin snu.
(sleepfoundation.org)

3. 10 przykazań zdrowego snu

Warto zapoznać się z „przykazaniami” zdrowego snu, które zostały opracowane przez Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu, a opublikowane przez Narodową Fundację Snu.

10 przykazań zdrowego snu dla dzieci:

  1. Układaj dziecko do snu przed godziną 21:00. Przebudzenie powinno odbywać się zgodnie z danymi dotyczącymi zalecanej ilości snu.
  2. Stałe godziny zasypiania i wstawania powinny obowiązywać nie tylko w dni powszednie, ale również w czasie weekendu.
  3. Przyjmij stałe postępowanie związane z układaniem dziecka do snu, używaj wygodnej dla dziecka odzieży, w tym właściwych pieluszek dla niemowląt.
  4. Po położeniu dziecka do łóżka pozwól na samodzielne zaśnięcie.
  5. W czasie snu sypialnia powinna być zaciemniona. Oświetlenie należy stosować podczas porannego wstawania.
  6. Urządzenia elektroniki użytkowej, takie jak komputery, telewizory, telefony komórkowe, powinny pozostawać poza sypialnią. Ich używanie przed snem także powinno być ograniczone.
  7. Czynności dnia codziennego powinny być uregulowane, dotyczy to zwłaszcza posiłków.
  8. Dziecko powinno mieć drzemki w ciągu dnia o stałych godzinach i odpowiednim do wieku czasie.
  9. Zapewnij dziecku aktywność fizyczną i przebywanie na świeżym powietrzu w ciągu dnia.
  10. Usuń z diety dziecka produkty zawierające kofeinę, takie jak napoje gazowane, kawa czy herbata.

Zobacz film: "Cała prawda o śnie. Dlaczego nie powinniśmy odsypiać w weekend?"

10 przykazań zdrowego snu dla dorosłych:

  1. Każdego dnia wieczorem zasypiaj o tej samej porze, każdego dnia rano wstawaj o tej samej porze.
  2. Jeżeli masz zwyczaj drzemać w ciągu dnia, to pamiętaj, że całkowity czas wszystkich drzemek nie powinien przekraczać 45 minut.
  3. Nie spożywaj dużych dawek alkoholu, jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 4 godziny, nie pal tytoniu.
  4. Unikaj produktów zawierających kofeinę, jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 6 godzin. Produkty te to nie tylko kawa, herbata czy napoje gazowane, ale również czekolada.
  5. Unikaj ciężkich, mocno przyprawionych oraz zbyt słodkich posiłków, jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 4 godziny. Dozwolony jest jedynie lekki posiłek.
  6. Regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne, ale nie bezpośrednio przed snem.
  7. Twoje łóżko musi być wygodne i przytulne.
  8. Sypialnia musi być dobrze wentylowana, a temperatura nie może być zbyt wysoka.
  9. Odizoluj sypialnię od rozpraszających dźwięków i zastosuj maksymalne zaciemnienie.
  10. Łóżko to miejsce przeznaczone na sen i seks. Nie służy ani do pracy, ani do rekreacji.

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!