Długość snu

"Starzeję się" - mawiamy, kiedy budzimy się po 'zarwanej' nocce niewyspani i z bolącą głową. Przyczyna może być jednak zupełnie inna. Często na tak kiepskie samopoczucie pracujemy od dawna, śpiąc po prostu codziennie zbyt mało. Odpowiednio długi sen jest konieczny dla prawidłowej regeneracji organizmu. Ilość godzin, które powinniśmy przeznaczyć na sen, jest kwestią indywidualną, zależną także od naszego wieku.

1. Zapotrzebowanie na sen

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, medycyna dostrzegła jak olbrzymi wpływ na stan zdrowia ma odpowiednia ilość codziennego, niezakłóconego snu. Tylko ile to jest "odpowiednia"?

Na podstawie wieloletnich badań i analiz kondycj zdrowotnej osób mających różny czas nocnego odpoczynku ustalono, że optymalna ilość snu różni się w zależności od naszego wieku:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

  • noworodki i niemowlęta potrzebują 16 - 18 godzin na dobę
  • dzieci w wieku przedszkolnym - 10 - 12 godzin na dobę
  • uczniowie podstawówki i nastolatki - około 9 godzin na dobę
  • ludzie dorośli powinni spać 7 - 8 godzin

2. Zalety wysypiania się

Sen to nie tylko odpoczynek. To właśnie podczas tych kilku godzin pozornego bezruchu, nasz mózg porządkuje i analizuje zebrane informacje. Nasz układ hormonalny pracuje nad naszym ciśnieniem, metabolizmem, apetytem, pracą systemu nerwowego, a także nad koncentracją uwagi i samopoczuciem. Szybciej regenerują się tkanki, układ odpornościowy zaś lepiej radzi sobie z ewentualnymi bakteriami i wirusami. Zdrowy sen to też często dobry sposób na stres.

Warto zwrócić uwagę na ilość snu nastolatków. Mają oni zwykle tendencję do niewysypiania się - a to przekłada się szybko na rozdrażnienie i nerwowość w ciągu dnia. Stąd właśnie może brać się spora część konfliktów z kolegami i koleżankami, jak również nieodpowiednie zachowanie w szkole. Niedpowiednia ilość snu przyczynia się do wystąpienia depresji, znacząco obniża produktywność, przyczynia się nawet do podniesienia ciśnienia krwi. Wniosek jest zatem taki, że zdrowy i długi sen to podstwa naszego zdrowia i powinniśmy o to szczególnie dbać.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!