Kręgosłup lędźwiowy

Kręgosłup lędźwiowy to najmocniej obciążony odcinek kręgosłupa, w związku z czym jest on najbardziej narażony na dolegliwości bólowe. Przyczyną bólu kręgosłupa lędźwiowego może być m.in. uraz lub guz nowotworowy. Aby wzmocnić mięśnie kręgosłupa lędźwiowego, warto wykonywać ćwiczenia mobilizujące i rozciągające.

spis treści

1. Czym jest kręgosłup lędźwiowy?

Kręgosłup lędźwiowy składa się z pięciu kręgów. Łączy on odcinek piersiowy kręgosłupa z kością krzyżową. Kręgi, z których jest zbudowany, są wygięte. Tworzą one fizjologiczną krzywiznę kręgosłupa, czyli lordozę lędźwiową.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

2. Bóle kręgosłupa lędźwiowego

Najczęściej ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa występuje u osób pomiędzy 30. a 50. rokiem życia. Przyczyny dolegliwości tej części kręgosłupa dzieli się na mechaniczne (na przykład uraz kręgosłupa lub jego obciążenie na skutek nieprawidłowej postawy ciała w czasie pracy), neurogenne (na skutek zwężenia kanału nerwowego), psychogenne (stwierdzane u osób cierpiących na depresję, które charakteryzują odczuwalny ból jako silniejszy niż jest on naprawdę).

Powodem bólu w dolnym odcinku kręgosłupa może być również guz nowotworowy (to przypuszczenie potwierdza współwystępowanie gorączki, wrażliwości kręgosłupa na dotyk i spadku masy ciała). Jako inne przyczyny bólu kręgosłupa lędźwiowego wskazuje się: nadwagę, stres, a w przypadku kobiet chodzenie w butach na obcasach.

Leczenie bólu kręgosłupa lędźwiowego polega na stosowaniu leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Ponadto chory powinien udać się na masaż leczniczy. Istotną rolę w terapii dolegliwości kręgosłupa odgrywa aktywność fizyczna. Osobom borykającym się z bólem kręgosłupa lędźwiowego zaleca się przyjmowanie suplementów na stawy. 

Jak wzmocnić swoje kości?
Jak wzmocnić swoje kości? [8 zdjęć]

Wapń to cenny dla organizmu pierwiastek, który odpowiada za zdrowie i wytrzymałość kości. Warto zatem...

zobacz galerię

3. Dyskopatia kręgosłupa lędźwiowego

Dyskopatia to inaczej wypadnięcie dysku. Dyskopatia kręgosłupa lędźwiowego stanowi 95 proc. wszystkich przypadków dyskopatii. Schorzenie to występuje równie często u kobiet, jak u mężczyzn. Jako przyczyny podaje się nagłe przeciążenie lub zmiany zwyrodnieniowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa, które pojawiają się wraz z wiekiem. Dyskopatia w odcinku lędźwiowym kręgosłupa bywa przyczyną rwy kulszowej.

Czynniki powodujące wzrost ryzyka wystąpienia dyskopatii to siedzący tryb życia i nieprawidłowa postawa ciała, brak ruchu, stres i predyspozycje genetyczne. Dla przykładu: zła wysokość krzesła na stanowisku pracy powoduje nieprawidłową postawę ciała i skutkuje przeciążeniem kręgosłupa. Dyskopatii lędźwiowej sprzyja również nieumiejętne (przy wyprostowanych kolanach) dźwiganie ciężkich przedmiotów, wzmożone napięcie mięśni, otyłość i urazy kręgosłupa.

Objawy dyskopatii lędźwiowej to ostry ból, który pojawia się nagle tuż po nieprawidłowym ruchu albo niedługo po takim zdarzeniu. Może promieniować w kierunku miednicy i wzdłuż kończyn dolnych. Ból utrudnia poruszanie się i wyprostowanie kręgosłupa. Jeżeli wypadnie dysk między piątym kręgiem lędźwiowym a pierwszym krzyżowym, dodatkowym objawem jest brak możliwości wspięcia się na palce stóp.

Leczenie dyskopatii lędźwiowej dzieli się na zachowawcze i chirurgiczne. W leczeniu zachowawczym stosuje się leki przeciwzapalne i choremu zaleca się odpoczynek w łóżku. Ponadto osoba uskarżająca się na objawy dyskopatii powinna udać się na fizykoterapię i masaże lecznicze. Jeśli leczenie zachowawcze nie przynosi efektów, konieczna jest interwencja neurochirurga, który usuwa dysk.

4. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy

Celem ćwiczeń na kręgosłup lędźwiowy jest wzmocnienie mięśni i przeciwdziałanie bólowi pleców. Warto zatem wykonywać ćwiczenia mobilizujące i rozciągające mięśnie kręgosłupa oraz ćwiczenia wzmacniające kręgosłup lędźwiowy. Ćwiczenia na odcinek lędźwiowy kręgosłupa można wykonywać w pozycji leżącej na plecach, na brzuchu i w klęku. Wedle schematu jednego z ćwiczeń, leżąc na plecach, powinniśmy zgiąć nogi w kolanach, a ręce wyprostować w łokciach i ułożyć tak, aby stanowiły linie prostopadłe do linii tułowia. Następnie zgięte nogi przenosimy raz na lewą, raz na prawą stronę. Z kolei w klęku możemy wykonać tzw. koci grzbiet.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy