Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Medycyna personalizowana – na czym polega? Zalety i wady

Avatar placeholder
15.02.2022 15:40
Medycyna personalizowana
Medycyna personalizowana (Pexels)

Medycyna personalizowana, w przeciwieństwie do podejścia standardowego, polega na leczeniu, które jest dopasowane indywidualnie do pacjenta. Zakłada ustalenie postępowania medycznego oraz wdrożenie terapii indywidualnej. Co to oznacza? Jakie są jej możliwości, wady i zalety?

spis treści

1. Co to jest medycyna personalizowana?

Medycyna personalizowana (ang. personalised healthcare, personalised medicine), znana także jako medycyna precyzyjna lub medycyna stratyfikowana, oznacza odpowiednie leczenie w odpowiednim czasie, czyli terapię dopasowaną do pacjenta. W przeciwieństwie do standardowego podejścia nie zakłada stosowania jednego leku dla wszystkich pacjentów w terapii danej choroby. Choroby są podobne, ale pacjenci różni. Ponieważ różne organizmy na substancje lecznicze mogą reagować w odmienny sposób, medycyna precyzyjna oznacza terapię prowadzoną odpowiednim lekiem w optymalnej dawce i czasie, które są dostosowane i dobrane pod konkretnego pacjenta.

2. Na czym polega medycyna personalizowana?

Koncepcja medycyny personalizowanej opiera się na zrozumieniu różnic między pacjentami chorującymi na tę samą chorobę, ale i rozpoznaniu złożoności chorób. Ważne jest ustalenie indywidualnych różnic między poszczególnymi postaciami schorzeń. Ponieważ jej celem jest tak zwana terapia celowana, która przynosi lepsze rezultaty, a i minimalizuje działania niepożądane, medycyna precyzyjna oznacza współdziałanie diagnostyki i terapii. To nowa koncepcja leczenia indywidualnie dopasowanego do pacjenta dzięki wykorzystaniu badań genetycznych. Zapobieganie, rozpoznanie i leczenie chorób oparte jest na zmianach w genach i białkach swoistych dla danego pacjenta i jego choroby.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Podstawą medycyny personalizowanej są badania nad ludzkim genomem (to kompletny zestaw informacji genetycznej danego organizmu) i wykorzystanie wiedzy z zakresu dziedzin genetyki, genomiki i proteomiki. Precyzyjne metody diagnostyczne pomagają ustalić różnice między chorującymi na tę samą chorobę pacjentami, a następnie dopasowywać leczenie do konkretnych grup pacjentów oraz wybór skutecznej, spersonalizowanej terapii.

3. Zastosowanie medycyny personalizowanej

Medycyna personalizowana wykorzystywana jest głównie w onkologii. Przykładem personalizacji leczenia jest oznaczanie receptora HER2 u pacjentek z rakiem piersi To nowotwór złośliwy powstający z komórek gruczołu piersiowego, który jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Rozwija się miejscowo w piersi oraz daje przerzuty do węzłów chłonnych i narządów wewnętrznych. Początkowo choroba przebiega bezobjawowo. Najczęściej jest rozpoznana przypadkowo podczas badania palpacyjnego jako twardy guzek w piersi, choć możliwe jest także jej wykrycie za pomocą USG czy mammografii. Objawy kliniczne raka piersi zależą od stadium zaawansowania.

Medycyna precyzyjna znajduje zastosowanie także w przypadku osób zmagających się z: niedrobnokomórkowym rakiem płuca (mutacja w genie EGFR), rakiem jelita grubego (KRAS) oraz czerniakiem (BRAF). Coraz częściej jednak jej osiągnięcia wykorzystuje się w kardiologii, reumatologii oraz w leczeniu choroby Alzheimera i Parkinsona.

Ponieważ medycyna personalizowana uwzględnia najbardziej aktualną wiedzę z zakresu mechanizmów komórkowych i molekularnych, różnicujących przyczyny i przebieg danej choroby oraz indywidualną, pogłębioną charakterystykę pacjentów, a jej rozwój cechuje duża dynamika, lekarze wiążą z nią wielkie nadzieje na przyszłość.

4. Zalety medycyny personalizowanej

Medycyna personalizowana ma wiele zalet, oznacza bowiem:

  • większą skuteczność indywidualnie dobranych leków,
  • możliwość zapobiegania rozwojowi choroby i jej wyleczenie,
  • wiedzę na temat stanu zdrowia pacjenta, predyspozycji jego organizmu,
  • mniej skutków ubocznych.

5. Wady medycyny personalizowanej

Medycyna personalizowana nie jest pozbawiona wad. Jak można się domyślać, największą z nich jest wysoki koszt diagnostycznych badań genetycznych. Te mogą być wprawdzie refundowane przez NFZ, niestety jedynie w wąskim zakresie i tylko wtedy, gdy istnieją wyraźne i zasadne wskazania lekarskie.

Medycyna „szyta na miarę” może zawodzić, ponieważ niektóre typy mutacji występują jedynie u pojedynczych osób. To znacznie utrudnia opracowanie i przeprowadzenie wiarygodnych badań klinicznych. Ponieważ analiza genomu dostarcza wielu informacji na temat danego pacjenta, pojawia się także kwestia bezpieczeństwa informacji wrażliwych. Gdy nie są odpowiednio chronione, istnieje ryzyko ich niewłaściwego wykorzystania.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze