Magnez - niedobór, źródła, skutki

Magnez ma duże znaczenie dla wielu procesów zachodzących w organizmie człowieka. Niedobór magnezu może wywołać poważne konsekwencje, dlatego warto dbać o utrzymanie prawidłowego poziomu magnezu. Jeśli stosujesz leki uspokajające lub antykoncepcyjne, środki przeczyszczające i moczopędne i nie odżywiasz się zbyt zdrowo, musisz koniecznie zwrócić uwagę na to, czy ilość magnezu w twoim organizmie jest odpowiednia. W razie potrzeby pomóc może nawet woda mineralna lub specjalne preparaty z magnezem, które kupisz w każdej aptece.

Zobacz film: "Czy czekolada uzupełnia niedobory magnezu? Obejrzyj nasz film:"

1. Magnez - niedobór

Magnez czasami powinien być suplementowany. Z każdym rokiem niedobór magnezu dotyka coraz większej liczby osób. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami. Niektóre z nich można bardzo łatwo zlikwidować, na inne nie mamy żadnego wpływu. Niedobór magnezu to wynik:

  • stosowania nawozów sztucznych, które ograniczają ilość chlorku magnezu w glebie;
  • niskiego poziomu magnezu w wodzie;
  • jedzenia przetworzonych lub gotowanych produktów, które w wyniku tych procesów tracą cenne makroelementy;
  • jedzenia produktów zawierających kwasy tłuszczowe i fosforany, które ograniczają wchłanianie magnezu;
  • przyjmowania leków zmniejszających wchłanianie magnezu, jak chociażby tabletki antykoncepcyjne, środki uspokajające, niektóre antybiotyki;
  • stosowania leków, które skutkują zwiększonym wydalaniem magnezu (środki przeczyszczające i moczopędne).

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Magnez - źródła

Magnez znajduje się przede wszystkim w wodzie mineralnej. Powinna jednak zawierać przynajmniej 50 mg magnezu na litr, dlatego warto czytać ulotki. W aptece można natomiast kupić specjalne preparaty z chlorkiem magnezu. Wybieraj te, które zawierają dodatkowo witaminę B6, ponieważ dzięki niej zwiększysz wchłanianie tego ważnego makroelementu nawet o 40 proc. Magnez w organizmie jest bardzo potrzebny, a witamina B6 wpływa w istotny sposób na magazynowanie magnezu.

300 mg chlorku magnezu to dawka, jakiej potrzebuje codziennie twój organizm. Przyjmowanie magnezu jest zabronione tylko w przypadku ciężkiej niewydolności nerek, bloku przedsionkowo-komorowego i miastenii.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jednak w pewnych wyjątkowych sytuacjach możesz pić więcej wody z chlorkiem magnezu. Zwłaszcza wtedy, gdy intensywnie ćwiczysz lub ciężko pracujesz umysłowo. Warto pamiętać o magnezie w czasie ciąży i karmienia piersią. Magnez w ciąży jest konieczny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Dlatego magnez w ciąży należy przyjmować w dawce ok. 400 mg na dobę. Ponadto magnez w ciąży najlepiej przyjmować dwa raz dziennie. Najlepiej przyjmować magnez w tabletkach z dodatkiem witaminy B6.

Magnez w tabletkach warto również przyjmować w okresach stresu, ponieważ nasz organizm w takich sytuacjach potrzebuje dodatkowej dawki tego cennego makroelementu. Chlorek magnezu wykorzystuje się również w leczeniu osteoporozy. Dzięki chlorkowi magnezu wapń może właściwie wbudować się w kości. Makroelementy są dla naszego organizmu niezwykle cenne. Magnez zajmuje wśród nich jedno z pierwszych miejsc. Dlatego tak ważne jest, by zwalczać niedobór chlorku magnezu, a najlepiej w ogóle nie dopuszczać do takiej sytuacji.

Rozwiąż nasze testy i dowiedz się:

Magnez można kupić w różnych formach. Najlepsze formy magnezu to chlorek magnezu, cytrynian magnezu, taurynian magnezu, jabłczan magnezu, chelat magnezu oraz węglan magnezu. Inne mniej bezpieczne formy magnezu to siarczan magnezu, który może wywołać ostre biegunki, jeśli go przedawkujemy oraz najmniej polecany tlenek magnezu, glutaminian i asparaginian magnezu.

3. Magnez - skutki

Rola magnezu w organizmie człowieka jest bardzo istotna. Chlorek magnezu bierze np. udział w syntezie DNA i magazynuje związki, które są nam potrzebne do życia. Chlorek magnezu jest również bardzo cenny, ponieważ rolą magnezu w naszym organizmie jest hamowanie uwalniania adrenaliny i noradrenaliny, dzięki czemu dobroczynnie działa na nasz układ nerwowy. Niedobór magnezu może być przyczyną niedokrwienia mięśnia sercowego i zaburzenia rytmu serca. Magnez ma działanie uspokajające. Chlorek magnezu pełni ważną funkcję w zapobieganiu depresjom. Ze względu na rolę magnezu w organizmie, przy niedoborze chlorku magnezu pojawiają się również kłopoty z pamięcią. Objawy niedoboru magnezu to:

8 produktów bogatych w magnez
8 produktów bogatych w magnez [9 zdjęć]

Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest magnez dla naszego zdrowia. Jest istotny ze...

zobacz galerię

Warto uzupełniać ilość chlorku magnezu dostarczaną z pożywieniem suplementami diety, dostępnymi w odpowiednich sklepach i aptekach. Dzienne zapotrzebowanie na magnez dorosłego człowieka wynosi około 290-360 mg, w zależności od wieku, płci, stanu fizjologicznego i zdrowotnego danej osoby.

Dzieci również mogą mieć niedobory magnezu. Magnez dla dzieci powinien przepisywać lekarz. Dawkowanie magnezu dla dzieci jest bardzo istotne. Standardowo preparaty magnezu dla dzieci zawierają 80 mg w przypadku dzieci w wieku 1-3 lat oraz 130 mg magnezu dla dzieci między 4 a 9 rokiem życia.

Gdy dokuczają nam skurcze, warto również przyjmować suplementy zawierające magnez z potasem. Kompozycja magnezu z potasem w tych preparatach szybko przyniesie ulgę. Zakup magnezu z potasem nie wymaga konsultacji, a w aptekach znajdziemy bardzo duży wybór takich suplementów diety.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!