Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Rak jajnika to groźny przeciwnik, o którym się nie mówi

Profilaktyka raka jajnika
Profilaktyka raka jajnika (123RF)

W Polsce rocznie na raka jajnika umiera dwukrotnie więcej kobiet niż na nowotwór piersi. Kobiety wstydzą się mówić o chorobach ginekologicznych i rzadko się badają. Rak jajnika to wciąż dla nich temat tabu - wynika z badań zaprezentowanych w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej "Diagnostyka jajnika - Twoja historia nie musi być złośliwa”.

  • Statystyki umieralności na raka jajnika są przerażające. Rocznie 3,5 tys. kobiet dowiaduje się, że ma ten rodzaj nowotworu, z czego 2,5 tys. umiera. Rak jajnika to bardzo trudny i niemedialny temat. Mamy jednak szansę zmienić świadomość kobiet - mówi Ida Karpińska, założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, inicjatorka tegorocznej kampanii.

1. Podstępny i nie daje objawów

Rak jajnika to cichy zabójca. W większości przypadków wykrywany jest zbyt późno, gdy szanse na wyleczenie są małe. We wczesnej fazie nie daje wyraźnych objawów. Gdy choroba postępuje, kobieta może odczuwać bóle brzucha, zaparcia, ucisk w miednicy. Symptomy te mogą być jednak mylone z innymi, mniej groźnymi chorobami.

  • W zaawansowanym stadium w jamie otrzewnowej gromadzi się płyn, wynikiem tego jest wodobrzusze, czyli znaczne powiększenie obwodu brzucha - wyjaśnia dr hab. Lubomir Bodnar, zastępca kierownika Kliniki Onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie.
Zobacz film: "Rak jajnika"

Z wodobrzuszem do szpitala trafiła Ewelina, była w zaawansowanej fazie choroby. - Rósł mi dość szybko brzuch, ale myślałam, że po prostu tyję. Nawet żartowano, że mogę być w ciąży. Nie miałam innych objawów. W szpitalu usłyszałam, że mam raka jajnika, od razu zoperowano mnie, potem przez pół roku miałam chemię - mówi. Ewelina jest stale pod kontrolą lekarską, bada się regularnie. - W tej chorobie, jak w każdej, bardzo istotne jest nastawienie, że się uda - tłumaczy.

2. Sprawdź swoje geny

Na raka jajnika zachorować można w każdym wieku. Specjaliści wskazują na kilka przyczyn. W 15 proc. przypadków za rozwój choroby odpowiadają geny, konkretnie mutacje w genie BRCA 1 i BRCA 2. Wpływ na pojawienie się nowotworu ma także występowanie raka jajnika czy piersi w rodzinie. Czynnikiem może być też zbyt wczesny wiek wystąpienia pierwszej miesiączki, bezdzietność czy torbiele jajnika.

Zdaniem lekarzy, wywiad rodzinny, czyli informacja, czy wśród bliskich ktoś chorował, oraz obecność mutacji to kluczowe aspekty, które pozwolają ocenić ryzyko wystąpienia raka jajnika. Według danych medycznych, co piąta Polka jest nosicielką zmutowanego genu BRCA 1. Ale lekarze podkreślają, że rak ten występuje także u kobiet, które nie mają mutacji genu.

Istotna  jest również profilaktyka, czyli regularne badania ginekologiczne i USG dopochwowe. Każda kobieta, która skończyła 20 lat, powinna raz w roku je wykonać.

 

3. Rak jajnika to temat tabu

Badania firmy IQS pokazują, że choroby kobiece to wciąż temat tabu w Polsce. Rozmowy na ten temat są zbyt krępujące, nawet jeśli w rodzinie występował nowotwór.

  • 62 proc. kobiet nie rozmawia na te tematy w ogóle, a co czwarta wstydzi się rozmawiać o tym ze swoim lekarzem - mówi Marta Rybicka, z firmy IQS.

Świadomość profilaktyki jest również bardzo niska. Kobiety odwiedzają ginekologa średnio raz na 3 lata. Co czwarta Polka nigdy nie miała USG dopochwowego, mniej niż co druga miała USG piersi. Co trzecia kobieta nie wie, jakie badania genetyczne powinna wykonać. Ponad 30 proc. respondentek uważa, że samobadanie piersi wystarczy i dalsza diagnostyka nie jest już potrzebna.

-Brak wiedzy oraz poczucie, że ten temat mnie nie dotyczy, to powody, by nie rozmawiać. Kobiety, które nie krępują się pytać i poruszać tego tematu, częściej wykonują badania – podkreśla Rybicka.

Orina Krajewska z fundacji "Bądź", córka Małgorzaty Braunek, również włączyła się w kampanię na rzecz diagnostyki tego nowotworu.

  • Moja mama umarła na raka jajnika. Nic o tej chorobie nie wiedziałyśmy. Wertowałyśmy strony w internecie w poszukiwaniu wskazówek, jak z nią walczyć. Informacje o tym, co to za choroba i jak ją leczyć powinny dotrzeć do każdej kobiety. Ten temat można odczarować, trzeba przełamać tabu. Rozmawiajmy o chorobach, jakie występowały w rodzinie. Miejmy świadomość, po to, by badać się, wcześniej wykryć chorobę i skutecznie ją leczyć  - tłumaczy Orina Krajewska.

Organizatorki kampanii oferują bezpłatne pakiety badań. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie internetowej Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

 

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze