Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Sztuczne metody antykoncepcji

Avatar placeholder
04.04.2019 14:49
Sztuczne metody antykoncepcji
Sztuczne metody antykoncepcji (iStock)

Ludność już od ponad 2000 lat próbuje wpływać na ilość posiadanego przez siebie potomstwa. Jako pierwsze metody antykoncepcyjne służyły nam środki powszechnie występujące w przyrodzie, m.in.: tampony z nawozu zwierząt, okłady z pająków, roślinne wywary, dla mężczyzn istniały prezerwatywy z jelit zwierzęcych, jedwabiu, naoliwionego papieru, popularne były również czynności fizyczne wykonywane po stosunku jak kichanie lub skakanie. Te metody nie odniosły jednak oczekiwanego rezultatu. Współczesna medycyna oferuje bardziej skuteczne, bezpieczniejsze i liczniejsze sposoby kontrolowania ilości potomstwa.

spis treści

1. Wskaźnik Pearla

Jest to wskaźnik, który w 1932 roku opracował Raymond Pearl. Wskaźnik ten określa skuteczność metod antykoncepcyjnych. Jest to stosunek niezamierzanych poczęć do liczby badanych cykli, pomnożony przez 1200, przy stosowaniu danej metody antykoncepcyjnej. Więc pokazuje on, ile ze 100 kobiet w przeciągu roku zaszło w ciążę, stosując określony środek antykoncepcyjny. Metoda jest skuteczniejsza, im wskaźnik ten jest niższy (bez stosowania jakiejkolwiek antykoncepcji wynosi on 85).

2. Hormonalne metody antykoncepcji

Metody hormonalne powodują zahamowanie wydzielania hormonów, które są odpowiedzialne za dojrzewanie komórek jajowych i owulację oraz powodują zmiany w śluzie szyjkowym, błonie śluzowej macicy i jajowodów. Rodzaje tabletek antykoncepcyjnych:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"
  • jednoskładnikowe - zawierające gestegeny (zaliczamy tu: tabletki lub zastrzyki stosowane raz na trzy miesiące, wszczepiane implanty, plastry, wkładki wewnątrzmaciczne oraz preparaty postkoitalne - stosowane po stosunku),
  • dwuskładnikowe - złożone z gestagenów i etynyloestradiolu.

Występuje też inny podział, z uwzględnieniem postaci środka antykoncepcyjnego:

  • tabletki antykoncepcyjne - dwuskładnikowe, są to leki przyjmowane przez okres 21 dni codziennie o tej samej porze (maksymalne opóźnienie to 12 godzin), stosując następnie siedmiodniową przerwę, w której powinno wystąpić krwawienie. Nowe opakowanie rozpoczyna się w ósmym dniu od wzięcia ostatniej tabletki. Środki jednofazowe zawierają stałą dawkę hormonów, zaś dwu-i trójfazowe dwie lub trzy dawki zależne od fazy cyklu. Hamują one owulację i zmieniają lepkość śluzu. Tabletki jednoskładnikowe (minipigułki) stosuje się ciągle (tu maksymalne opóźnienie to 3 godziny). Ich działanie polega głównie na zmianie konsystencji śluzu. Można je stosować podczas karmienia i przy przeciwwskazaniach do przyjmowania estrogenów. Metoda ta musi zostać dobrana przez lekarza indywidualnie dla każdej kobiety. Wskaźnik Pearla w pierwszym przypadku wynosi 0,1-3, w drugim - 0,7-1. Skuteczność tej metody obniżają wymioty i biegunka.
  • antykoncepcja postkoitalna (tzw. antykoncepcja po) - jest to metoda stosowana po niezabezpieczonym stosunku (głównie w przypadku gwałtu). Zawiera ona duże dawki hormonów i należy ją przyjąć do 72 godzin po współżyciu - optymalny czas to do 12 godzin. Ma ona różne działanie w zależności od fazy cyklu - przed owulacją hamuje ją, natomiast w czasie owulacji opóźnia wędrówkę komórki jajowej w jajowodzie oraz zmienia grubość błony macicy. Nie wolno jej stosować jako rutynowego środka antykoncepcyjnego, ze względu na liczne działania niepożądane.
  • plastry antykoncepcyjne - zawierają estrogen i progesteron, które bezpośrednio wnikają do krwi omijając wątrobę, przez co zmniejszają jej zużycie. Należy je stosować raz w tygodniu, zawsze tego samego dnia. Czwarty tydzień jest wolny od przyklejania plastra i w tym czasie powinno wystąpić krwawienie. Środek ten przykleja się na: pośladki, podbrzusze, górną część tułowia, zewnętrzną część ramion. Nie należy tej metody stosować na skórę podrażnioną i owłosioną oraz u kobiet o wadze powyżej 90 kilogramów - możliwość odklejenia. Wskaźnik Pearla -0,2-0,8.
  • wkładka domaciczna (tzw. spirala) - wyróżniamy dwa rodzaje wkladek domacicznych: hormonalne i niehormonalne - zawierające miedź. Środek ten powoduje tzw. sterylny stan zapalny, uniemożliwiający zagnieżdżenie. Jest to metoda stosowna raz na kilka lat. Wskaźnik Pearla: wkładka niehormonalna 0,2-1,5; hormonalna0 - 0,6.
  • zastrzyk hormonalny - wykonywany jest raz na trzy miesiące. Powoduje on zahamowanie owulacji, zagęszczenie śluzu szyjkowego i zmiany w śluzówce macicy, uniemożliwiające zagnieżdżenie. Wskaźnik Pearla 0,3-1,2.

3. Mechaniczne metody antykoncepcyjne

Polegają na stosowaniu izolujących błon gumowych, które zapobiegają dostaniu się plemników do macicy i zapłodnieniu. Należy je stosować bezpośrednio przed stosunkiem. Zmniejszają ryzyko zakażenia niektórymi chorobami przenoszonymi drogą płciową, można je stosować razem z metodami chemicznymi. Do tej grupy środków zaliczamy:

  • prezerwatywy - jest to metoda stosowana przez mężczyzn. Polega na założeniu prezerwatywy na penisa bezpośrednio przed stosunkiem. Wskaźnik Pearla 2-15.
  • prezerwatywa dla kobiet - jest ona podobna do tej stosownej przez mężczyzn. Długość ok. 17 cm, zakończona na obu końcach pierścieniami. Wskaźnik Pearla 5-21.
  • diafragma (błona dopochwowa) - ta metoda antykoncepcji jest dobierana przez lekarza, który też umieszcza błonę w pochwie. Powoduje ona szczelne oddzielenie górnej części pochwy. Tę metodę zawsze należy stosować ze środkami chemicznymi. Błonę usuwa się z pochwy po 6-8 godzin po stosunku. Wskaźnik Pearla 3-15.

4. Chemiczne metody antykoncepcji

Metody te polegają na stosowaniu środków plemnikobójczych (spermicydy) lub takich, które pozbawiają plemniki zdolności ruchu. Preparaty te stosuje się bezpośrednio przed stosunkiem, wprowadzając je do pochwy. Występują w postaci kremów, pianek, globulek, żelów, maści. Obecnie są rzadko stosowane pojedynczo, jednak po dołączeniu do nich metod mechanicznych zwiększają swoją skuteczność. Wskaźnik Pearla 18-29.

5. Sterylizacja jako metoda antykoncepcyjna

Zabieg ten można przeprowadzić zarówno u kobiet (podcięcie lub podwiązanie jajowodów), jak i u mężczyzn (podwiązanie nasieniowodów). Mimo dużej skuteczności - wskaźnik Pearla dla kobiet - 0,5 i dla mężczyzn - 0,1 - metoda ta może być zawodna, gdyż czasami dochodzi do samoistnego udrożnienia przewodów. Największą wadą tej metody jest niska odwracalność (70%). Obecnie w Polsce ta metoda nie jest dopuszczona przez prawo.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze