Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Test ROMA - wskazania, przebieg, interpretacja wyników

 Kinga Olchowy
05.01.2021 14:56
Test ROMA to jedna z najskuteczniejszych metod diagnostyki raka jajnika
Test ROMA to jedna z najskuteczniejszych metod diagnostyki raka jajnika (123rf)

Test ROMA to jedna z najskuteczniejszych metod diagnostyki raka jajnika. Choroba potrafi bardzo długo rozwijać się w organizmie zupełnie niezauważona, dlatego odpowiednie metody rozpoznawania jej są bardzo ważne. Zobacz, na czym polega test ROMA i kiedy warto go wykonać.

spis treści

1. Rozpoznanie raka jajnika

Rak jajnika to podstępna choroba, która atakuje w szczególności młode kobiety i przez wiele lat może nie dawać żadnych objawów. Kiedy już zostanie wykryta, najczęściej jest już za późno na działanie. Szacuje się, że co roku nowotwór jajnika diagnozowany jest u kilku tysięcy kobiet.

Dlatego odpowiednie działania profilaktyczne, czyli regularne badania, są kluczowe w diagnostyce raka jajnika. Dotyczy to w szczególności kobiet, u których w rodzinie były przypadki zachorowań na nowotwór piersi, sutka, szyjki macicy czy jajnika właśnie.

2. Czym jest test ROMA?

Test ROMA (z ang. Risk of Ovarian Malignancy Algorithm) to nowoczesna i wyjątkowo skuteczna metoda diagnostyczna, dzięki której można dostrzec nawet niewielkie zmiany w obrębie jajników. Pozwala na wczesne wykrycie komórek nowotworowych, co zwiększa szanse na skuteczne leczenie i powrót do pełnego zdrowia.

Zobacz film: "Czy teleporady ginekologiczne mają sens? Dr n. med. Adam Tiszler komentuje"

Poza wykryciem zmian nowotworowych, test ten pozwala także ustalić najlepszą dla danej pacjentki metodę leczenia.

Zazwyczaj na test ROMA kieruje ginekolog, ale może się zdarzyć, że skierowanie przekaże nam gastrolog, internista lub lekarz rodzinny. Dzieje się tak dlatego, że rak jajnika może dawać niespecyficzne objawy, takie jak bóle podbrzusza czy wątroby. Czasem przed przeprowadzeniem testu zleca się dodatkowo tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny, aby ustalić, czy w jajnikach są jakieś zmiany warte dalszej diagnostyki.

Testu ROMA nie przeprowadza się u kobiet poniżej 18 roku życia. Wyniki testu rozpatruje się według dwóch kryteriów - dla kobiet przed menopauzą oraz po niej. Badanie kosztuje około 120 złotych.

3. Jak przebiega test ROMA?

Materiałem do badania jest krew pobrana z żyły łokciowej, najlepiej w godzinach między 7 a 9. Nie trzeba być na czczo. Z próbki krwi wykorzystuje się markery nowotworowe CA 125 i HE4. Podczas badania wykorzystuje się tzw. elektrochemiluminescencję. Wyniki badań dostępne są najczęśiej już kolejneogo dnia. Podawany jest on w procentach i szacowany w oparciu o matematyczny algorytm. Na tej podstawie ustala się ryzyko rozwoju raka jajnika i dopasowuje odpowiednie leczenie.

Dla kobiet przed menopauzą o wysokim ryzyku rozwoju raka mówi się, kiedy wynik badania jest wyższy, niż 7.4%. Kobiety po menopauzie kieruje się na leczenie dopiero wtedy, kiedy wynik przekracza 25.3%. Normy te jednak mogą być różne w zależności od laboratorium.

4. Markery CA 125 i HE4

Markery nowotworowe CA 125 i HE4 określają ryzyko rozwoju raka jajnika. Dawniej, przed opracowaniem testu ROMA, wykorzystywano tylko marker CA 125. Okazało się jednak, że nie jest to do końca precyzyjne, a wyniki często są niejednoznaczne. Stężenie tego markera podwyższa się także w przypadku innych nowotworów i nie jest w stanie jasno określić, że chodzi o raka jajnika.

Dopiero po czasie naukowcy odkryli istnienie jeszcze jednego markera, który nie tylko pojawia się we krwi dużo wcześniej, niż CA 125, ale także jest bardziej precyzyjny w diagnostyce tego konkretnego nowotworu. Nowoodkryty marker nazwano HE4. Dzięki niemu możliwe stało się wykrycie zmian nowotworowych już na etapie I lub II stadium.

5. Wskazania i przeciwwskazania do testu ROMA

Wskazaniem do przeprowadzenia testu ROMA są wszelkie niepokojące zmiany w obrębie miednicy, które mogą wskazywać na obecność guzów, a także dolegliwości, takie jak:

  • bóle podbrzusza
  • wzdęcia
  • zaparcia
  • ciągłe zmęczenie i osłabienie
  • uczucie pełności
  • pogorszone samopoczucie
  • brak apetytu
  • krawienia z dróg rodnych
  • ból podczas oddawanie moczu i parcie w podbrzuszu.

Nistety nie każdy może poddać się temu testowi. Nie zaleca się go osobom przed 18 rokiem życia, a także przechodzącym przez chemioterapię oraz chorującym w przeszłości na nowotwór (stężenie markerów może być wyższe i dać fałszywy wynik).

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze