Dieta a płeć dziecka

Mgr Monika Łapczyńska
Weryfikacja merytoryczna:

Mgr Monika Łapczyńska - położna, fizjoterapeuta, instruktorka szkoły rodzenia, masażystka I stopnia, instruktor rekreacji ruchowej, absolwentka Warszawskiego...

Planowanie płci dziecka dla niektórych przyszłych rodziców nie ma uzasadnienia. Twierdzą oni, że będą szczęśliwi - obojętnie, czy na świat przyjdzie dziewczynka, czy chłopiec. Jednak niektóre pary bardzo pragną posiadać dziecko o konkretnej płci. Mogą oni spróbować wpłynąć na poczęcie wymarzonej córki lub syna między innymi wprowadzając zmiany w diecie. Jednak jak przekonują specjaliści, dieta nie może w 100% wpłynąć na płeć dziecka, a raczej poprawić stan zdrowia przyszłych rodziców.

Czy dieta wpływa na płeć dziecka?

 

Znany specjalista - Joseph Stolkowski - twierdzi, że dieta może mieć wpływ na płeć dziecka i poleca on spożywanie konkretnych produktów spożywczych, bogatych w określone witaminy i składniki mineralne. Stolkowski przekonuje, że „dieta na dziewczynkę” powinna być bogata w wapń i magnez, dlatego też kobieta powinna spożywać jak najwięcej: serów, mleka, jogurtów i innych produktów mlecznych, kakao, gorzkiej czekolady, ewentualnie mlecznej, kaszy gryczanej, białej fasoli, orzechów laskowych, płatków owsianych, ciecierzycy, grochu, szpinaku, ryb (makrela, łosoś, sardynki), brokułów i rzepy. Stolkowski przekonuje, że istnieje także „dieta na chłopca”, która powinna obfitować w takie produkty, jak: suszone morele i figi, awokado, ziemniaki, seler, pomidory, grejpfruty i inne owoce cytrusowe, jabłka, rodzynki, pietruszkę, pestki słonecznika. Profesor Stolkowski podkreśla, że zmiany dietetyczne w jadłospisie powinny nastąpić ok. 6 miesięcy przed planowanym poczęciem dziecka. 

Dieta wpływająca na płeć dziecka od momentu zapłodnienia

Wniknięcie plemnika do komórki jajowej to chwila, kiedy już nic nie może zmienić płci dziecka. Dlatego jakiekolwiek zmiany w diecie kobiety ciężarnej nie mają żadnego znaczenia. Płeć dziecka zależy od tego, czy komórka została zapłodniona przez „męski” plemnik Y czy „żeński” plemnik X. Dlatego jeśli w jakiś sposób można zaplanować płeć dziecka, działania muszą być podjęte przed zapłodnieniem. O czym innym świadczą jednak wyniki badań angielskich naukowców. W kwietniu 2008 roku naukowcy z Uniwersytetu w Exeter i Oxford przedstawili pewne dowody dotyczące tego, jak dieta matki wpływa na płeć dziecka. Wyniki badań przedstawione w „Journal of Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences” pokazują wyraźny związek między spożywaniem żywności wysokoenergetycznej w okresie zapłodnienia a urodzeniem syna.

Zdaniem badaczy odkrycie to może pomóc w wyjaśnieniu spadku urodzeń chłopców w krajach rozwiniętych, ponieważ kobiety w tych krajach wybierają zazwyczaj dietę niskokaloryczną. W badaniach udział wzięło 740 kobiet, które zostały podzielone na 3 grupy ze względu na ilość kalorii, które spożywały. Ważne jest podkreślenie, że od chwili zapłodnienia kobiety nie znały płci swojego dzidziusia. Wyniki badań wyglądały następująco: 56% kobiet o diecie najbogatszej w kalorie urodziło synów. W grupie o niższym spożyciu kalorii synów urodziło 46%. Ponadto u kobiet, które urodziły chłopców, występowało wyższe prawdopodobieństwo pobrania jakościowo lepszych i bardziej zróżnicowanych składników odżywczych (m.in. potasu, wapnia i witamin C, E i B12). 

Informacje na temat wpływu diety na płeć dziecka nie są jeszcze do końca sprawdzone i opieranie się wyłącznie na tej metodzie może przynieść wiele rozczarowań. Ponadto są to wyniki badań tylko niewielkiej grupy naukowców, gdyż większość z nich neguje wpływ diety na płeć dziecka.  

Słowa kluczowe dla artykułu

Artykuły Planowanie płci dziecka

Planowanie płci dziecka – czy jest możliwe? W środowisku medycznym często spekuluje się nad skutecznością metod planowania płci dziecka, do których należą między innymi określone pozycje seksualne ...

Planowanie płci dziecka

Rodzice często chcieliby mieć wpływ na płeć dziecka. Choć nie jest to łatwe, jednak istnieją pewne wskazówki, których zastosowanie może zwiększyć szansę na poczęcie chłopca lub dziewczynki. Nie ...

Rodzice planujący poczęcie dziewczynki powinni współżyć 2-3 dni przed owulacją. Wtedy plemniki męskie zginą, a na czas jajeczkowania pozostaną żeńskie, które zmierzą prosto do jajeczka.

Kalendarz chiński może zostać użyty do przewidywania płci nienarodzonego dziecka. Mimo iż po 20. tygodniu ciąży (a czasem nawet wcześniej) kobieta może dowiedzieć się w trakcie badania USG , czy ...

Chińska metoda planowania płci dziecka jest stosunkowo skomplikowana i oparta na założeniu, że w określonym wieku i konkretnym miesiącu można począć chłopca lub dziewczynkę.

Jak począć chłopca? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców. Ludzie od wieków pragnęli wpływać na to, czy w ich rodzinie pojawi się dziewczynka, czy chłopiec. Dawniej wybór płci dziecka ...

Aby począć upragnionego chłopca, kobieta powinna być na wysokokalorycznej diecie. Metoda ta nie została jednak potwierdzona żadnymi badaniami.

Pytania do eksperta

Jak zaplanować zapłodnienie by urodzić dziewczynkę?

Witam! Mam pytanie. 4 lata temu po porodzie zaczęłam brać tabletki antykoncepcyjne Norgeston. 29.12.2011 miałam okres. Wczoraj, czyli 11.01.2012 byłam u ginekologa się dowiedzieć, kiedy mogę przestać brać tabletki i powiedział mi, że nie muszę już brać, więc wczoraj nie wzięłam tabletki. Planujemy z mężem dzidziusia, ale teraz nie wiem, kiedy mogę mieć dni płodne i kiedy dostane okres. ...
Odpowiada: lek. med. Anna Syrkiewicz

Jak zaplanować urodzenie dziewczynki?

Odpowiada: lek. med. Anna Syrkiewicz

Starania o dziecko po amfetaminie

Odpowiada: lek. Joanna Gładczak

Kiedy mogę zacząć starania o dziecko?

Odpowiada: lek. med. Aneta Zwierzchowska
Odpowiadamy średnio od 4 do 24 godzin

Konsultanci działu Dziecko

Mgr Monika Łapczyńska

położna, fizjoterapeuta, instruktorka szkoły rodzenia, masażystka I stopnia,

Mgr Monika Łapczyńska
Mgr Anna Czupryniak

doświadczony psycholog i terapeuta, doradca rodzinny i autorka wielu poradników

Mgr Anna Czupryniak
Wszyscy konsultanci »